IBPBI/2/423-1635/10/MS
Interpretacja indywidualna
z dnia 3 marca 2011
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 08 listopada 2010r. (data wpływu do tut. Biura 17 listopada 2010r.), uzupełnionym w dniu 15 lutego 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy na Spółce ciąży obowiązek wydzielenia organizacyjnego w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej jak i poza nią (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 17 listopada 2010r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy na Spółce ciąży obowiązek wydzielenia organizacyjnego w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej jak i poza nią.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 01 lutego 2011r. Znak: IBPBI/2/423-1634/10/MS, IBPBI/2/423-1635/10/MS, IBPBI/2/423-1636/10/MS wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 15 lutego 2011r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
W dniu 2 listopada 2009 roku Spółka połączyła się ze Spółką A. Połączenie nastąpiło metodą nabycia udziałów w ten sposób, że Spółka była spółką przejmującą (połączenie przez inkorporację). Spółka prowadzi działalność produkcyjną i usługową na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie Zezwolenia z dnia 07 kwietnia 2006r. Spółka A prowadzi działalność handlową i usługową przy czym działalność ta nie będzie objęta zezwoleniem na działalność w strefie.
Docelowo działalność objęta zezwoleniem oraz działalność nieobjęta zezwoleniem będą prowadzone na terenie strefy, ale w chwili obecnej do czasu rozbudowy powierzchni magazynowej i biurowej część działalności dotychczas prowadzonej przez spółkę przejętą będzie prowadzona w pomieszczeniach wynajmowanych poza strefą, a użytkowanych dotąd na podstawie umów najmu przez Spółkę A.
Po połączeniu Spółka uzyskuje dochód objęty zwolnieniem podatkowym oraz dochód podlegający opodatkowaniu. Spółka dokonuje podziału kosztów prowadzenia działalności na koszty związane z przychodem zwolnionym oraz opodatkowanym poprzez przypisanie kosztów bezpośrednich do danego rodzaju przychodu. Spółka ponosi również koszty pośrednie, które stanowią koszty wspólne dla obu rodzajów przychodów (m.in. koszty ogólnego zarządu, koszty administracyjne, księgowe itp).
Do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE Spółka wykorzystuje biuro X, w którym znajduje się dział sprzedaży, księgowość, dział kadr, dział informacji technicznej. Działy te zajmują się pracą na rzecz działalności objętej zezwoleniem oraz działalności opodatkowanej i nie jest możliwe przypisanie kosztów utrzymania tych działów w sposób bezpośredni do przychodów zwolnionych lub opodatkowanych. Biuro to pracuje na rzecz działalności objętej zezwoleniem i nie objętej zezwoleniem. Tu odbywają się spotkania handlowe, negocjacje z klientami, spotkania z pracownikami nadzorującymi działalność strefową itp. Koszty ponoszone przez biuro, w tym m.in. wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w tym biurze, amortyzacji środków trwałych użytkowanych w biurze, czynszu z tytułu najmu pomieszczeń biurowych, utrzymania biura (w tym mediów) itd. dotyczą zarówno wyrobów strefowych jak i pozastrefowych sprzedawanych przez Podatnika, a więc są ponoszone dla osiągania zarówno przychodu zwolnionego, jak i opodatkowanego. Spółka posiada też biura handlowe poza Strefą, które pracują na rzecz działalności zwolnionej i opodatkowanej. Także w tym przypadku nie jest możliwe bezpośrednie przypisywanie części kosztów tych biur do działalności zwolnionej i opodatkowanej.
Spółka dokonuje podziału kosztów funkcjonowania biura X oraz biura handlowego zgodnie z zasadą określoną w art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych proporcją przychodu zwolnionego do całości przychodu i w takiej proporcji dokonuje podziału kosztu pośredniego funkcjonowania biura X na koszty dotyczące przychodu zwolnionego i opodatkowanego.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:
Czy funkcjonowanie magazynu Y, w którym przechowywane są produkty wytworzone przez Spółkę objęte zezwoleniem oraz towary, których sprzedaż nie jest objęta zezwoleniem stanowi prowadzenie działalności gospodarczej poza terenem strefy ekonomicznej, w konsekwencji czego na Spółce nie ciąży obowiązek przeprowadzenia wydzielenia organizacyjnego działalności prowadzonej na terenie SSE... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z § 5 ust. 3 rozporządzenia z dnia 2 listopada 2006r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej zwolnienie w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu prowadzenia działalności w strefie przysługuje wyłącznie z tytułu działalności w strefie. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.
Należy wyraźnie podkreślić, że biuro X tak jak biura handlowe oraz magazyn Y:
nie są jednostkami samodzielnymi,
są integralnie związane przede wszystkim z działalnością objętą zezwoleniem a dodatkowo z działalnością opodatkowaną,
ich celem jest prowadzenie sprzedaży produktów i usług objętych zezwoleniem i dodatkowo towarów i usług nie objętych zezwoleniem,
nie uzyskują przychodów z tytułu świadczenia usług innym podmiotom, pracują jedynie na wewnętrzne potrzeby,
ich celem głównym jest wspieranie działalności objętej zezwoleniem oraz działalności opodatkowanej,
biura te nie wytwarzają żadnych towarów ani też nie świadczy usług innym podmiotom, a w konsekwencji nie uzyskują przychodów ze sprzedaży tych towarów lub usług.
Zatem nie można stwierdzić, że biuro X czy też biuro handlowe prowadzą działalność poza SSE. One fizycznie mieszczą się w pomieszczeniach znajdujących się poza strefą ale są częścią działalności prowadzonej w strefie. W konsekwencji Spółka nie musi dokonywać wyodrębnienia organizacyjnego działalności prowadzonej na terenie strefy (gdyż nie prowadzi innej działalności poza strefą) jak również nie musi stosować do rozliczeń z biurem X zasad określonych w § 5 ust. 4 ww. rozporządzenia. W celu potwierdzenia przedstawionego powyżej stanowiska Spółka pragnie przytoczyć fragment uchwały Sądu Najwyższego (III CZP 12/98), w której Sąd stwierdził, że „czynności podejmowane przez podmiot gospodarczy wchodzą w zakres jego działalności gospodarczej, gdy pozostają w normalnym, funkcjonalnym związku z tą działalnością, w szczególności podejmowane są w celu realizacji zadań związanych z przedmiotem działalności tego podmiotu”.
Spółka zwraca uwagę, że w kwestii interpretacji § 5 ust. 3 rozporządzenia w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, organy podatkowe podzielały opinię zaprezentowaną przez Spółkę. Dla przykładu przywołano fragmenty kilku interpretacji:
interpretacja wydana przez Małopolski Urząd Skarbowy (Sygn. DPI/423-30/05/61029) z dnia 29 sierpnia 2005r. podobnego stanu faktycznego. Urząd stwierdził w niej m.in. „...dla uznania, że działalność w zakresie reklamy internetowej prowadzona jest na terenie specjalnej strefy ekonomicznej nie ma decydującego znaczenia okoliczność, gdzie zlokalizowane jest Biuro Reklamy, którego rolą jest wyłącznie znalezienie klienta, podpisanie z nim umowy i przesłanie zamówienia na wykonanie usługi do Biura Obsługi Transakcji mieszczącego się w specjalnej strefie ekonomicznej, jak również miejsce pracy osób redagujących, uaktualniających serwisy, nie będące przedmiotem sprzedaży oraz położenie części serwerów Spółki poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej (nie dotyczy to serwerów, na których będzie zainstalowane oprogramowanie zarządzające powierzchnią reklamową w portalu Spółki oraz serwisy udostępniane dla celów umieszczenia reklam).” W opinii Spółki interpretacja wydana przez Małopolski Urząd Skarbowy odnosi się również do stanu faktycznego przedstawionego w niniejszym wniosku, gdyż zadaniem biura X i biur handlowych jest głównie pozyskiwanie zamówień na produkty oferowane przez Spółkę i ich najkorzystniejsza sprzedaż,
interpretacja wydana 9 sierpnia 2006 roku przez Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku - Białej „... dział marketingu, reklamy , pozyskiwania zamówień oraz dział informacji technicznej nie stanowi odrębnej działalności gospodarczej prowadzonej poza strefą a jedynie jest działalnością pomocniczą w stosunku do prowadzonej w strefie,
interpretacja z dnia 2 marca 2007r. wydana przez Warmińsko - Mazurski Urząd Skarbowy (ITPB3/423-175/07/DK), w której Naczelnik Urzędu stwierdza: „W opinii tutejszego organu podatkowego sam fakt składowania tych wyrobów w magazynie poza terenem strefy, nie pozbawia tych towarów przymiotu „produktu strefowego”. Korzystanie z obcego magazynu w ramach usługi najmu, nie stanowi częściowego „przeniesienia” działalności gospodarczej objętej zezwoleniem poza teren strefy.”
Spółka uważa, że podobnych interpretacji można przytoczyć wiele i fakt ten wydaje się potwierdzać tezę, że wśród organów podatkowych istnieje dziś utrwalone stanowisko, które potwierdza, że interpretacja § 5 ust. 3 rozporządzenia z dnia 2 listopada 2006r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej w stanie faktycznym opisanym w niniejszym wniosku jest poprawna.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:
Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 42, poz. 274 ze zm.). Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).
Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej „ustawa o pdop”), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.
Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o pdop, stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej i wynikające stąd zwolnienie dochodów pochodzących z tej działalności jest pewnym wyjątkiem od zasady.
Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Spółka prowadzi działalność produkcyjną i usługową na refrenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Spółka posiada magazyn, w którym przechowywane są produkty wytworzone przez Nią, objęte zezwoleniem oraz towary, których sprzedaż nie jest objęta zezwoleniem.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o pdop, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a - 16m. Zasady prowadzenia tej ewidencji przez podatników określa ustawa z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.).
Zgodnie z § 5 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 22, poz. 1485 ze zm.) w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.
Ustawodawca nie zdefiniował, o jak dalekie wyodrębnienie organizacyjne działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej chodzi. Organizacyjne wyodrębnienie z osoby prawnej - prowadzącej działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jak i poza nią - jednostki, której wypracowany dochód korzysta ze zwolnienia podatkowego, służy przede wszystkim prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym oraz dochodu podlegającego opodatkowaniu. W związku z tym przedsiębiorca musi zapewnić, by na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych możliwe było ustalenie wysokości dochodu podlegającego zwolnieniu. Zatem, wyodrębnienie organizacyjne służące prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu polega na wyodrębnieniu rachunkowym (w tym majątkowym) oraz kadrowym.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny należy się zgodzić z Wnioskodawcą, iż sam fakt posiadania magazynu Y oraz biur handlowych funkcjonujących poza terenem strefy nie przesądza o prowadzeniu działalności poza terenem strefy i w związku z tym nie skutkuje wprost koniecznością organizacyjnego wyodrębnienia tych biur. W tym miejscu należy jednak zauważyć, iż w opisie stanu faktycznego Spółka wyraźnie wskazała, iż prowadzi również działalność handlową i usługową nieobjętą zezwoleniem (w związku z przejęciem Spółki A) i w chwili obecnej - do czasu rozbudowy powierzchni magazynowej i biurowej - część działalności dotychczas prowadzonej przez spółkę przejętą będzie prowadzona w pomieszczeniach wynajmowanych poza strefą, a użytkowanych dotąd na podstawie umów najmu przez Spółkę A.
W konsekwencji, zdaniem tut. Organu, w związku z prowadzeniem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jak i poza nią, Spółka będzie zobowiązana do prowadzenia jednej ewidencji rachunkowej dla celów obliczenia dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy i odrębnej ewidencji rachunkowej dla działalności podlegającej opodatkowaniu.
Stanowisko Wnioskodawcy, iż nie musi dokonywać wyodrębnienia organizacyjnego działalności prowadzonej na terenie strefy (gdyż nie prowadzi innej działalności poza strefą) jest zatem nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Nadmienia się, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 i 3 wydano odrębne interpretacje.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.