ILPB4/423-120/10-6/MC
Interpretacja indywidualna
z dnia 28 października 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością K, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2010 r. (data wpływu 02.08.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 02 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 22 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.
Wnioskodawca jest Spółką prawa handlowego i jest podatnikiem podatku VAT.
Przedmiotem działania Spółki (zgodnie z aktem założycielskim) jest m.in.:
produkcja i dystrybucja ciepła;
pobór, uzdatnianie wody;
odprowadzanie i oczyszczanie ścieków;
gospodarowanie odpadami.
Spółka posiada składowisko odpadów, które zgodnie z decyzją Wojewody zostało zamknięte w 2007 r. Spółka zobowiązana została do przeprowadzenia prac rekultywacyjnych (porządkowanie i formowanie skarp, osadzanie czaszy składowiska krzewami, przykrycie skarp warstwą ekranizującą) nieczynnego składowiska. Prace te zostały w 95% wykonane w 2009 r. Poniesione wydatki Spółka zaliczyła do kosztów podatkowych w momencie ich poniesienia, tzn. w 2009 r.
W 2010 r. Spółka złożyła wniosek o dotację w ramach „Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013”. Wniosek uzyskał pozytywną opinię Instytucji Zarządzającej Projektem. Spółka prawdopodobnie otrzyma w br. dotację jako zwrot poniesionych kosztów na zamknięcie i rekultywację składowiska odpadów.
Pismami z dnia 22 października 2010 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż przedmiotowe dofinansowanie (o które ubiega się Spółka) dotyczy:
Fundusz: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego;
Program: Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007- 2013;
Oś Priorytetowa II: Ochrona środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka;
Działanie II. 2 Gospodarka odpadami;
Projekt: „Rekultywacja oraz zamknięcie miejskiego składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne”;
Instytucja dokonująca płatności dotacji - Ministerstwo Finansów (z budżetu państwa w formie dotacji ceIowej);
Beneficjent Projektu: Wnioskodawca;
Instytucja Zarządzająca: Zarząd Województwa ;
Wykonawca Projektu: Y Sp. z o.o.
Akty prawne dotyczące dofinansowania to:
ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2006 r. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) wraz z aktami wykonawczymi,
ustawa o finansach publicznych,
ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny,
ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z zapisem umowy o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, przedmiotowa dotacja zostanie przekazana z konta Banku Gospodarstwa Krajowego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.
Czy otrzymana dotacja podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (stanowić będzie przychód podatkowy)...
Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 stanowić będzie przychód z działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Przychodem, w myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, są otrzymane wartości pieniężne. Natomiast wolne od podatku są zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia (...) otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
W ocenie Spółki, nie może Ona zastosować ww. zwolnienia, ponieważ otrzymana dotacja dotyczy bieżącej działalności (przeznaczona na zwrot kosztów prac rekultywacyjnych składowiska), a nie zwiększa wartości środka trwałego. Ponadto, koszty poniesione w 2009 r. były kosztami podatkowymi.
Z tej przyczyny dofinansowanie z RPO W nie może korzystać ze zwolnień od opodatkowania.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), z dniem 01 stycznia 2010 r., wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.
Od 01 stycznia 2010 r. dofinansowanie dokonywane jest w dwóch formach:
płatności,
dotacji celowej.
Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:
programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 05 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006 r., str. 1),
programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006 r., str. 1).
Dochody budżetu środków europejskich ujmuje się w ustawie budżetowej.
Programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej (art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych).
W myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które w myśl art. 186 tej ustawy, mogą być przeznaczone na:
realizację projektów przez jednostki budżetowe;
płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
dotacje celowe dla beneficjentów;
realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.
Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.
Podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa (art. 188 ust. 1 ww. ustawy).
Art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.
W myśl art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, dotacje celowe są to środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowych z udziałem środków europejskich.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w 2010 r. Spółka złożyła wniosek o dotację w ramach „Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013” dotyczącą projektu „Rekultywacja oraz zamknięcie miejskiego składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne”; Oś priorytetowa II: Ochrona środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka, Działanie 2.2 Gospodarka odpadami. Wniosek uzyskał pozytywną opinię Instytucji Zarządzającej Projektem. Spółka prawdopodobnie otrzyma w br. dotację jako zwrot poniesionych kosztów na zamknięcie i rekultywację składowiska odpadów.
Rozpatrując kwestie będące przedmiotem wniosku, biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz fakt, iż z dniem 01 stycznia 2010 r. ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, dokonano zmian w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), odpowiedzi na niniejsze pytania wydaje się w oparciu o stan prawny obowiązujący od dnia 01 stycznia 2010 r.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Środki pieniężne, które otrzyma Spółka w formie refundacji, stanowią, co do zasady, przychód podatkowy w dacie otrzymania, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednakże wartość otrzymanej dotacji jest jednocześnie zwolniona od tego podatku.
Katalog dochodów wolnych od podatku zawarty został w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Na wstępie omawianego zwolnienia należy wyjaśnić, iż art. 17 ust. 1 pkt 21 oraz pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie będzie miał w przedmiocie sprawy zastosowania.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy, wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a - 16m.
Zakres pkt 21 dotyczy bowiem dochodów podatników, otrzymanych na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków dot. środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, pochodzących z dotacji uzyskanych z innych źródeł niż budżet państwa lub budżety jednostek samorządowych takich jak środki publiczne, będących w dyspozycji niektórych funduszy celowych czy agencji rządowych, które zgodnie z kreującymi je ustawami mają także prawo udzielania dotacji.
Natomiast w myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.
Dla zastosowania zwolnienia wynikającego z powyższego przepisu wymagane jest:
pochodzenie zagraniczne bezzwrotnej pomocy,
faktyczne skierowanie pomocy do podmiotów, którym ta pomoc ma służyć.
Wobec powyższego, przepisy art. 17 ust. 1 pkt 21 oraz pkt 23 omawianej ustawy nie mają zastosowania do środków otrzymanych na realizację projektu będącego przedmiotem wniosku.
Z pisma Spółki z dnia 22 października 2010 r. wynika, iż przedmiotowa dotacja zostanie przekazana Spółce przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
Art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, iż wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.
W przedmiocie sprawy, kwota dofinansowania otrzymana przez Spółkę, stanowić będzie zatem – na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych –przychód podatkowy w dacie otrzymania. Jednakże dochód z tego tytułu wolny będzie od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Reasumując, należy stwierdzić, iż otrzymane przez Spółkę środki stanowią przychód w momencie ich otrzymania (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Jednocześnie dochód z tego tytułu korzystał będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 tej ustawy.
Jednocześnie dodaje się, iż tutejszy Organ udzielił pisemnej interpretacji co do sposobu zastosowania prawa podatkowego tylko i wyłącznie w kwestii zadanego pytania, gdyż nie jest uprawniony do wykraczania poza jego zakres.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Ponadto nadmienia się, iż wniosek Spółki w zakresie podatku od towarów i usług został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 26.10.2010 r. nr ILPP2/443-1225/10-2/JK.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
