• Interpretacja indywidualn...
  02.05.2024

IBPBI/2/423-664/10/PP

Interpretacja indywidualna
z dnia 11 sierpnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 643 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), po ponownym rozpatrzeniu, w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 14 grudnia 2009r. sygn. akt I SA/Gl 393/09, wniosku z dnia 17 października 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 21 października 2008 r.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania umorzonej wierzytelności – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 21 października 2008 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania umorzonej wierzytelności.

W dniu 12 stycznia 2009r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego Znak: IBPBI/2/423-957/08/PP, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe. Interpretacja indywidualna została skutecznie doręczona w dniu 16 stycznia 2009r.

Pismem z dnia 26 stycznia 2009 r., które wpłynęło do tut. BKIP 29 stycznia 2009r., wniesiono wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, na które udzielono odpowiedzi pismem z dnia 25 lutego 2009 r. Znak: IBPBI/2/423W-14/09/PP odmawiając zmiany w/w interpretacji. Odpowiedź na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa została skutecznie doręczona w dniu 3 marca 2009 r.

Pismem z dnia 31 marca 2009 r. wniesiono skargę na w/w interpretację indywidualną. Pismem z dnia 6 maja 2009 r. Znak: IBPBI/2/4240-28/09/PP Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, udzielił odpowiedzi na skargę przesyłając ją, wraz z aktami sprawy do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach.

W wyniku rozpatrzenia skargi Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 14 grudnia 2009 r. sygn. akt I SA/Gl 393/09 uchylił zaskarżoną interpretację. Prawomocny wyrok wpłynął do tut. BKIP w dniu 11 maja 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Kilkanaście lat temu Spółdzielnia nabyła od innego przedsiębiorstwa osiedla mieszkaniowe, których wykup został rozłożony na raty. W chwili obecnej jeszcze przez 27 lat Spółdzielnia musiałaby płacić raty związane z wykupem tych osiedli. Wnioskodawca chciałby sfinalizować sprawę wykupu osiedli mieszkaniowych w taki sposób, że po wpłaceniu części wierzytelności gotówką, pozostała część zostanie umorzona. Obecnie prowadzone są rozmowy na ten temat. Umorzoną kwotę Spółdzielnia chciałaby przeznaczyć na Fundusz Remontowy i z tych środków ocieplić w przyszłości swoje zasoby mieszkaniowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółdzielnia od umorzonej części musiałaby zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych...

Zdaniem Spółdzielni, skoro umorzona kwota przeznaczona zostanie na docieplenie budynków mieszkalnych znajdujących się w zasobach mieszkaniowych, czyli na działalność zwolnioną – to również kwota umorzenia nie powinna być opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 12 stycznia 2009 r. Znak: IBPBI/2/423-957/08/PP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Wnioskodawca zaskarżył, po uprzednim wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, w/w interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach prawomocnym wyrokiem z dnia 14 grudnia 2009r. sygn. akt I SA/Gl 393/09, uchylił ww. interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 12 stycznia 2009 r. znak IBPBI/2/423-957/08/PP stwierdzając m.in., iż „(…) aby dokonać prawidłowej interpretacji (…) niezbędne jest posłużenie się prawidłowo sformułowaną definicją zasadniczego dla rozważanej tu materii pojęcia gospodarka zasobami mieszkaniowymi (…)”.

Mając na uwadze powyższe orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego oraz treść art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), który stanowi, iż ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, rozpatrując ponownie wniosek z dnia z dnia 17 października 2008 r. stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm. – zwanej dalej „updop”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest wartość, z zastrzeżeniem ust. 4 pkt 8, umorzonych lub przedawnionych:

zobowiązań, w tym z tytułu zaciągniętych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem umorzonych pożyczek z Funduszu Pracy,

środków na rachunkach bankowych – w bankach.

W przedstawionym stanie faktycznym uznać należy, iż zwolnienie Spółdzielni z części długu jest umorzeniem zobowiązań w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 3 updop. Przychodem Spółdzielni będzie zatem wartość umorzonego zobowiązania.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Należy zauważyć, że updop posługując się pojęciem „gospodarka zasobami mieszkaniowymi” nie definiuje go. Zgodnie ze słownikowym rozumieniem, „gospodarka” to „całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związana z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług, system gospodarczy”, zaś „gospodarować” to „decydować o sposobie wykorzystania tego, co się ma” (Uniwersalny słownik języka polskiego PWN Warszawa 2003, s. 1053). Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty. Opłaty te (czynsze) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie (koszty) lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji). Wynika to z ustaw w oparciu, o które funkcjonują podmioty zajmujące się gospodarką zasobami mieszkaniowymi (np. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Uwzględniając charakter opłat (czynszów) oraz pokrywanych z nich kosztów, uzasadnione jest rozumienie pojęcia „zasoby mieszkaniowe” użytego w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

Związane z wyżej wymienionymi budowlami ( pomieszczeniami ), obiektami i urządzeniami opłaty ( czynsze ) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ze zwolnienia nie będą więc korzystały dochody spółdzielni mieszkaniowych otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, gdyż nie będzie spełniony jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 updop.

Tak więc opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz

innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółdzielnia nabyła od innego przedsiębiorstwa osiedla mieszkaniowe, a kwota należna zbywcy została rozłożona na raty. Obecnie po uiszczeniu części należności gotówką, pozostała część wierzytelności zostanie umorzona. Umorzona kwota zostanie przeznaczona na fundusz remontowy, a w przyszłości z tych środków zostanie sfinansowane ocieplenie zasobów mieszkaniowych.

Odnosząc przedstawiony powyżej stan prawny do zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku należy stwierdzić, że dochody uzyskane z umorzenia wierzytelności stanowią dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w w/w rozumieniu. Tym samym dochód ten będzie korzystał ze zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, jeśli zostanie przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych Spółdzielni.

W związku z powyższym stanowisko Spółdzielni jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...