IBPBI/2/423-261/10/PC
Interpretacja indywidualna
z dnia 10 maja 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 02 lutego 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 09 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości korzystania przez Spółkę ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodów uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 09 lutego 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości korzystania przez Spółkę ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodów uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca jest spółką której właścicielem jest Gmina (100%udziałów). Od 01 stycznia 1998r. Spółka działała pod nazwą … Sp. z o.o. Minister Infrastruktury Decyzją pozbawił Spółkę prawa używania w nazwie wyrazów "towarzystwo budownictwa społecznego" na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy z dnia 26 października 1995r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, ponieważ Spółka w ustawowo wyznaczonym terminie nie rozpoczęła wynajmu stanowiących jej własność lokali mieszkalnych na zasadach określonych w w/w ustawie.
Minister zobowiązał Spółkę do dostosowania umowy Spółki i dokonania rejestracji zmian w sądzie rejestrowym. Postanowieniem sąd wykreślił dotychczasową nazwę.
Działalnością podstawową Spółki jest zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie (PKD 6832Z).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Spółce przysługuje prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodów uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów...
Zdaniem Wnioskodawcy, zmiana nazwy pozbawiła Spółkę prawa do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Jak wynika z treści tego przepisu, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:
* dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi;
* dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.
Podkreślenia wymaga fakt, iż oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Powyższe oznacza, iż nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nie przeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Samorządowe jednostki organizacyjne prowadzące działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej przede wszystkim realizują zadania własne gminy, do których należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym także w zakresie spraw związanych z gminnym budownictwem mieszkaniowym (art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie gminnym).
Formy prowadzenia gospodarki gminnej określa ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.). Gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach: zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego (art. 2 tej ustawy). W związku z powyższym, jednostkom samorządu terytorialnego przyznano - mocą art. 9 ustawy o gospodarce komunalnej - prawo tworzenia spółek z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółek akcyjnych, a także przystępowania do takich spółek.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest jednoosobową spółką Gminy, która realizuje zadania w zakresie gospodarowania zasobami mieszkaniowymi.
Z uwagi na fakt, że Spółka prowadzi działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej, ocena kwestii istnienia i zakresu obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wymaga również uwzględnienia unormowania zawartego w cytowanym powyżej art. 17 ust. 1 pkt 44 tej ustawy.
Podsumowując, Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, utworzoną przez Gminę w celu realizacji zadań o charakterze publicznym, do których należy m.in. gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Oznacza to, że Spółka ta może zostać uznana za samorządową jednostkę organizacyjną, a dochody osiągane przez Nią z gospodarki zasobami mieszkaniowymi podlegać będą zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, o ile zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem tych zasobów.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.
Wskazać w tym miejscu należy, iż przedmiotem niniejszej interpretacji była wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy odnośnie zakresu podmiotowego zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
