IP-PB3-423-180/07-2/GJ
Interpretacja indywidualna
z dnia 3 grudnia 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29.08.2007 r. (data wpływu 06.09.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dotacji z Europejskiego Funduszu Społecznego - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 06.09.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dotacji.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Spółka X zamierza wystąpić o przyznanie dotacji z Europejskiego Funduszu Społecznego na udział w programie operacyjnym - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006. Zgodnie z zasadami programu E, realizacja tego programu następuje poprzez utworzenie w tym celu Partnerstwa. Podstawą funkcjonowania Partnerstwa, którego członkiem jest Spółka, jest umowa o Partnerstwie. Przedmiotowa umowa zawarta w dniu 1 sierpnia 2007r. określa podział zadań każdego z Partnerów oraz zasady współpracy Partnerów z Administratorem/Liderem Partnerstwa. Administratorem/Liderem jest Wyższa Szkoła Y, która pełni rolę przedstawiciela Partnerstwa w procesie uzyskiwania dotacji ze środków unijnych. W ramach Partnerstwa poszczególni jego uczestnicy (Partnerzy) podejmują działania w ramach tematu „ Wspieranie zdolności przystosowania się firm i pracowników do strukturalnych zmian gospodarczych oraz wspieranie wykorzystania technologii informacyjnych i innych nowych technologii”. Projekt ten obejmuje działania zmierzające do propagowania i stworzenia na rynku polskim jak największej liczby miejsc pracy i zapewnienia szerokiego do nich dostępu, a także testowania i popierania nowych sposobów zwalczania wszystkich form dyskryminacji i nierówności na rynku pracy, zarówno wobec osób zatrudnionych jak i poszukujących pracy. Zadania Spółki jako Partnera będą obejmowały promocję projektu oraz partnerstwa w X oraz na stronie internetowej X, udział w pracach zespołów przygotowujących rezultaty do upowszechnienia przez media biorące udział w partnerstwie, udział w pracach grupy zarządzającej oraz patronat medialny konferencji międzynarodowej. Dotacja w części finansowanej z budżetu UE ( 75% ) zostaną przekazane przez Krajową Strukturę Wsparcia w imieniu Instytucji Zarządzającej - Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej Administratorowi, w pozostałej części ( 25 %) dotacja będzie finansowana ze środków budżetu państwa. Umowa o dofinansowanie będzie podpisana przez Administratora jako beneficjenta, i na jego rachunek będą przekazywane środki , które następnie na podstawie umów bilateralnych będą przekazywane Partnerom w tym wnioskodawcy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy otrzymana z Europejskiego Funduszu Społecznego dotacja na realizację programu Equal w części finansowanej ze środków unijnych stanowić będzie dochód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zdaniem wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Zgodnie zaś z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy, ze zwolnienia z opodatkowania korzystają dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych , pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji unii europejskiej i programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc. Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie ze zwolnienia jest możliwe po spełnieniu łącznie następujących warunków:
środki finansowe zostały uzyskane od określonych w przepisie rządów państw obcych, organizacji i instytucji,
środki te muszą stanowić bezzwrotną pomoc zagraniczną.
Ad. 1. Europejski Fundusz Społeczny został utworzony na podstawie art. 123 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Gospodarczą. Z chwilą przystąpienia do Unii Europejskiej Polska może korzystać ze wsparcia pochodzącego z funduszy strukturalnych, w tym z EFS. Z tą chwilą Polska znalazła się też w tzw. perspektywie finansowej 2004-2006. Wsparcie z funduszy strukturalnych dla Polski jest realizowane poprzez Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego oraz 6 sektorowych programów operacyjnych, z których jednym jest program Equal. Dofinansowanie w ocenie Spółki, o które zamierza wystąpić, pochodzi ze środków unijnych, z budżetu UE.
Ad. 2. Zasada działania funduszy strukturalnych polega na tym, że środki z nich pochodzące mogą współfinansować jedynie część kosztów projektów. Pozostała część musi pochodzić z tzw. wkładu własnego, którym są środki budżetu państwa. Powyższa zasada ma również zastosowanie do środków finansowych pochodzących z EFS. Wystąpienie o udzielenie dofinansowania nie jest uzależnione od spełnienia żadnych dodatkowych wymogów oraz środki nie podlegają zwrotowi. Wymaga natomiast, aby okoliczność przyznania unijnych środków finansowych była przekazana do informacji społeczeństwa.
Stosowanie prefinansowania w przypadku dotacji unijnych stanowi jedynie techniczne rozwiązanie dla przepływu środków pieniężnych z budżetu UE do ostatecznego beneficjenta. Środki te nadal pozostają dotacja przyznaną ze środków unijnych, z tym że przekazaną za pośrednictwem polskiego budżetu.
Mając powyższe na uwadze, zdaniem Spółki, spełnia ona niezbędne przesłanki dla możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania otrzymanej przez nią bezzwrotnej pomocy. Tylko w części dotacja pochodząca ze środków budżetu państwa tj. 25% ogólnej kwoty dotacji podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm.) wolne od podatku są:
dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.
Dla zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego na postawie powyższego przepisu istotne jest określenie źródła, z którego wnioskodawca otrzymuje dotację. Warunkiem jest otrzymanie dotacji bezpośrednio z zagranicy lub od podmiotu krajowego upoważnionego do ich rozdzielania.
Podstawowym źródłem finansowania wsparcia Unii Europejskiej dla Polski przewidzianym na lata 200-2006 są fundusze strukturalne. Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.).
Europejski Fundusz Społeczny (EFS) jest jednym z czterech instrumentów finansowych w ramach polityki strukturalnej Unii Europejskiej służących do finansowania działań mających na celu zmniejszenie różnic w poziomie rozwoju społeczno-ekonomicznego poszczególnych regionów. Ze środków EFS realizowana jest Inicjatywa Wspólnotowa Equal.
Program operacyjny Equal dla Polski 2004-2006 jest programem, o którym stanowi art. 8 ust. 1 pkt 1 – 3 ustawy z dnia z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116 poz. 1206 ze zm.) i który zgodnie z art. 17 ust. 5 tej ustawy został przyjęty w drodze rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej Equal dla Polski 2004-2006(Dz. U. Nr 189, poz. 1948 ze zm.). Uzupełnienie tego programu zostało przyjęte w drodze rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 21 września 2004 r. w sprawie przyjęcia uzupełnienia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej Equal dla Polski 2004-2006 (Dz. U. Nr 214, poz. 2172).
Do czasu zakończenia programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju, w tym programu Equal 2004-2006 w zakresie ich finansowania stosuje się zasady określone w przepisach art. 209-214 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) dotyczące udzielanych z budżetu państwa pożyczek na prefinansowanie. Jednostki sektora finansów publicznych realizujące programy i projekty finansowane z udziałem środków funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności Unii Europejskiej mogą otrzymywać z budżetu państwa środki na prefinansowanie tych programów i projektów. Co do zasady są one udostępniane w formie oprocentowanych pożyczek z budżetu państwa. Zwrot pożyczki na prefinansowanie następuje po otrzymaniu środków z budżetu UE. W praktyce schemat przepływu środków pieniężnych od funduszu strukturalnego do konkretnego beneficjenta wygląda następująco: Instytucja Zarządzająca otrzymuje pożyczkę z budżetu państwa na realizację określonego programu. Pożyczkę tę przekazuje beneficjentom realizujących projekt. Następnie po przedstawieniu zweryfikowanych wydatków kwalifikowanych Komisji Europejskiej dokonany jest zwrot poniesionych wydatków w formie ich refundacji do budżetu państwa. W konsekwencji przyjęta na lata 2004-2006 zasada prefinansowania zakłada, że w początkowej fazie realizacji projektu związane z nim koszty pokrywa budżet państwa. Zwrot poniesionych nakładów następuje po etapie końcowym realizacji projektu, w ramach rozliczeń między Polską a Unią Europejską.
A zatem pomoc, jaką otrzymują beneficjenci realizujący programy i ponoszący wydatki w trakcie realizacji projektów , pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.
Środki zaś z Europejskiego Funduszu Społecznego czy innego funduszu strukturalnego stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków na realizację projektu. Środki otrzymane w formie pożyczki z budżetu państwa nie stanowią środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a tylko takie pochodzenie środków warunkuje zwolnienie o którym mowa w przepisie art. 17 ust.1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Źródłem finansowania wydatków są krajowe środki publiczne, środki pochodzące z funduszy strukturalnych, stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków.
W związku z powyższym należy uznać, że dofinansowanie otrzymane przez Spółkę nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego i stanowi dla niej przychód podatkowy , wydatki zaś poniesione w związku z uzyskaniem tego przychodu będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zatem stanowisko wnioskodawcy w zakresie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock
