• Decyzja o zakresie stosow...
  19.04.2024

PD-1/423-66/06

Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 19 kwietnia 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 643 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy otrzymana od Fundacji dotacja podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Decyzja

Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie, działając na podstawie art. 207 i art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z postanowieniem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza z dnia 15.12.2005 r. Nr PB II 423/26//1/2005 wydanym w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowegozmienia z urzędu w/w postanowienie Naczelnika UrzęduSkarbowego Kraków-Krowodrza.

Uzasadnienie

Radio ... w K. zwróciło się do Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza z wnioskiem z dnia 19.10.2005 r. znak: L.dz. FK/3/2005 o udzielenie w trybie art. 14a § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Radio ... realizuje wspólnie z Zarządem Fundacji ... z siedzibą w W. projekt pod nazwą "...". Celem tego projektu jest zmiana wizerunku Polaków i Polski w Niemczech oraz Niemców i Republiki Niemieckiej w Polsce poprzez wzajemne poznanie się, pozbycie uprzedzeń i przełamanie stereotypów. Realizacja tych celów następuje poprzez spotkania i organizowane konferencje, seminaria, wymianę młodzieży zarówno w Niemczech jak w Polsce w celu przygotowania audycji radiowych, nagrania programu telewizyjnego i stworzenia strony internetowej o tematyce informacyjnej o Niemczech i Polsce. Audycje radiowe wykorzystywane będą w działalności Radia ... Na realizację powyższego celu Radio ... otrzymało dotację od Fundacji ... na podstawie decyzji Zarządu Fundacji. Dotacja ta przeznaczona zostanie na opracowanie założeń projektu, kosztów zakwaterowania, wyżywienia, programu kulturalnego uczestników projektu w Polsce pod nazwą jak wyżej.

Na tle powyższego Spółka zwróciła się do organu podatkowego I instancji z pytaniem czy otrzymana dotacja podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych jako dotacja otrzymana na pokrycie kosztów związanych z realizacją programu "..". W ocenie Strony otrzymane środki pieniężne w ramach dotacji stanowią przychód dla celów podatkowych, ale na podstawie powołanego art. 17 ust. 1 pkt 21 jest on wolny od podatku dochodowego.

W wydanym w dniu 15.12.2005 r. postanowieniu - sprostowanym postanowieniem z dnia 09.02.2006 r. - Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Krowodrza uznał, iż zaprezentowane przez Spółkę stanowisko jest prawidłowe.

W uzasadnieniu powyższego postanowienia stwierdzono, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) otrzymane dotacje stanowiące środki pieniężne należy uznać za przychody podatkowe. Jednak - zdaniem organu I instancji - zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 21 w/w ustawy dotacje wolne są od podatku, bowiem przepis ten ma zastosowanie zarówno w przypadku otrzymania dotacji na pokrycie kosztów, w przypadku Radia ... kosztów realizacji projektów, jak również na zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem środka trwałego.

Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie akceptuje stanowisko zawarte w powyższym postanowieniu, iż otrzymaną od Fundacji dotację należy zaliczyć do przychodów podatkowych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako otrzymane środki pieniężne.Natomiast nie zgadza się z poglądem organu I instancji, iż powyższa dotacja jest wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i stwierdza co następuje.Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a - 16m. A zatem z powyższego przepisu wynika, że jedynie kwoty otrzymane na pokrycie wydatków inwestycyjnych będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie cyt. art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy. Jednocześnie odpowiednio stosuje się art. 16 ust. 1 pkt 48 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z którego wynika że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych od tej części ich wartości, która odpowiada wydatkom na ich nabycie (wytworzenie) zwróconych podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Natomiast w ocenie organu II instancji przepis art. 17 ust. 1 pkt 21 nie ma zastosowanie do otrzymanych środków pieniężnych na pokrycie bieżących kosztów, a powołany w uzasadnieniu postanowienia wyrok NSA został wydany w konkretnej, indywidualnej sprawie, nie tworzy zatem prawa i nie może być uznany za wykładnię w przedmiotowej sprawie.

Na tle powyższego Spółka zwróciła się do organu podatkowego I instancji z pytaniem czy otrzymana dotacja podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych jako dotacja otrzymana na pokrycie kosztów związanych z realizacją programu "...". W ocenie Strony otrzymane środki pieniężne w ramach dotacji stanowią przychód dla celów podatkowych, ale na podstawie powołanego art. 17 ust. 1 pkt 21 jest on wolny od podatku dochodowego.

W wydanym w dniu 15.12.2005 r. postanowieniu - sprostowanym postanowieniem z dnia 09.02.2006 r. - Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza uznał, iż zaprezentowane przez Spółkę stanowisko jest prawidłowe.

W uzasadnieniu powyższego postanowienia stwierdzono, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) otrzymane dotacje stanowiące środki pieniężne należy uznać za przychody podatkowe. Jednak - zdaniem organu I instancji - zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 21 w/w ustawy dotacje wolne są od podatku, bowiem przepis ten ma zastosowanie zarówno w przypadku otrzymania dotacji na pokrycie kosztów, w przypadku Radia ... kosztów realizacji projektów, jak również na zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem środka trwałego.

Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie akceptuje stanowisko zawarte w powyższym postanowieniu, iż otrzymaną od Fundacji dotację należy zaliczyć do przychodów podatkowych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako otrzymane środki pieniężne.Natomiast nie zgadza się z poglądem organu I instancji, iż powyższa dotacja jest wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i stwierdza co następuje.Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a - 16m. A zatem z powyższego przepisu wynika, że jedynie kwoty otrzymane na pokrycie wydatków inwestycyjnych będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie cyt. art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy. Jednocześnie odpowiednio stosuje się art. 16 ust. 1 pkt 48 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z którego wynika że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych od tej części ich wartości, która odpowiada wydatkom na ich nabycie (wytworzenie) zwróconych podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Natomiast w ocenie organu II instancji przepis art. 17 ust. 1 pkt 21 nie ma zastosowanie do otrzymanych środków pieniężnych na pokrycie bieżących kosztów, a powołany w uzasadnieniu postanowienia wyrok NSA został wydany w konkretnej, indywidualnej sprawie, nie tworzy zatem prawa i nie może być uznany za wykładnię w przedmiotowej sprawie.

Mając na uwadze przedstawione wyżej okoliczności faktyczne i prawne Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie zmienia z urzędu postanowienie, o którym mowa na wstępie oraz orzeka jak w sentencji decyzji.

Na powyższą decyzję przysługuje prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...