PD-I-42181/I/2/AB/06
Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 30 marca 2006
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
Jednostka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego z zapytaniem czy można uznać, iż na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest Ona zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych.
Decyzja
Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu działając na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 239 i art. 207 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 5.01.2006 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego (...) wydane w sprawie wniosku z dnia 10.10.2005 r. (bez numeru) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie i uznające stanowisko Jednostki co do zastosowania przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15.02.1992 r. podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.) za nieprawidłowe, utrzymuje w mocy postanowienie organu pierwszej instancji.
Uzasadnienie
Podaniem z dnia 10.10.2005 r. (bez numeru) Jednostka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego z zapytaniem czy można uznać, iż na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest Ona zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych.
Powołany przepis stanowi, iż wolne od podatku są dochody podatników , z zastrzeżeniem ust. 1c ( z materiałów wynika, iż przepis tego ustępu nie dotyczy Jednostki), których celem statutowym jest:
- działalność naukowa,
- naukowo-techniczna,
- oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów,
- kulturalna,
- w zakresie kultury fizycznej i sportu,
- ochrony środowiska,
- wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnych na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę,
- dobroczynności,
- ochrony zdrowia i pomocy społecznej,
- rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz
- kultu religijnego -
w części przeznaczonej na te cele.
Jednostka jest stowarzyszeniem o charakterze non profit, nie prowadzącym działalności gospodarczej. Działalność swą opiera na statucie, a coroczny wynik finansowy ( jeżeli jest dodatni ) jest w całości przeznaczony wyłącznie na cele statutowe.
W przedstawionym punkcie III. wniosku, dotyczącym własnego stanowiska w sprawie, Jednostka stwierdza, że celami statutowymi Stowarzyszenia jest aktywizowanie i wspieranie drobnej przedsiębiorczości oraz działalność oświatowa w tym zakresie, prowadzona poprzez organizowanie bezpłatnych kursów, szkoleń oraz konsultacji dla przedsiębiorców. Uznając, iż takie działania mieszczą się w ramach pojęcia działalności oświatowej, Jednostka ocenia, że w przedstawionym przez Nią stanie faktycznym "zachodzi sytuacja prawna" określona przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. Stowarzyszenie jest zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie w/w przepisu.
W zaskarżonym postanowieniu Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał stanowisko przedstawione przez Jednostkę za nieprawidłowe. W uzasadnieniu wskazano, iż celów statutowych takich jak podejmowanie działań polegających na wspieraniu rozwoju drobnej i średniej przedsiębiorczości oraz aktywizacja tych przedsiębiorstw do tworzenia nowych miejsc pracy, do realizacji których zostało powołane Stowarzyszenie, nie można przypisać do żadnej ze sfer działalności określonych w w/w przepisie art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zatem nie można ich zakwalifikować do katalogu działalności uprawniających do zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodów przeznaczonych na te cele.
Jedynie w przypadku prowadzonej działalności oświatowej będzie miał zastosowanie w/w przepis, przy czym zaznaczono, że jeżeli dochody z działalności oświatowej są przeznaczane na cele oświatowe, to dochód ten będzie wolny od podatku.
Pismem z dnia 5.01.2006 r. (bez numeru) Jednostka wniosła zażalenie na w/w postanowienie, zarzucając mu błędną interpretację przedmiotowego przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z powodu błędnej oceny przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i wnosząc o uchylenie postanowienia i orzeczenie co do istoty sprawy.
W uzasadnieniu zażalenia Odwołująca stwierdza, że Jej zdaniem jedyną działalnością Stowarzyszenia jest szeroko rozumiana działalność oświatowa i dydaktyczna wśród przyszłych i obecnie działających przedsiębiorców, prowadzona w zakresie udzielania im wszelkiej pomocy prawnej i informacyjnej oraz inspirowania działań, poprzez np. wynajmowanie pomieszczeń biurowych po cenach preferencyjnych, co uprawnia Jednostkę do zastosowania przedmiotowego przepisu z tytułu prowadzenia przez Nią działalności oświatowej. W związku z tym, zdaniem Jednostki, wszystkie uzyskane przez Stowarzyszenie dochody będą wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, bowiem prowadzona działalność mieści się w katalogu rodzajów działalności wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4, a uzyskane z tego tytułu przychody są przeznaczane wyłącznie na cele statutowe.
Na potwierdzenie faktu prowadzenia działalności oświatowej Jednostka wskazuje treść decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego (...), w której organ ten stwierdził, że Jednostka prowadzi działalność oświatową jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego.
Po rozpatrzeniu sprawy, tut. organ stwierdził, iż stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego jest prawidłowe co do rozstrzygnięcia, ale wymaga częściowej zmiany i uzupełnienia uzasadnienia .
Podstawową kwestią sporną jest ustalenie czy cele statutowe Stowarzyszenia realizowane w ramach Jego działalności mają znamiona działalności z zakresu oświaty. Z załączonego do akt sprawy wypisu z rejestru stowarzyszeń wynika, że celami Stowarzyszenia są:
1. wspieranie wszelkich inicjatyw społecznych mających na celu zwalczanie bezrobocia i jego skutków,
2. promowanie i wspieranie przedsięwzięć gospodarczych i osób przedsiębiorczych przyczyniających się do rozwoju gospodarczego miasta i województwa oraz lokalnego rynku pracy,
3. udzielanie pomocy osobom chcącym założyć przedsiębiorstwa prywatne , w tym poprzez wsparcie kapitałowe i finansowe przedsięwzięć,
4. inspirowanie działań zmierzających do zagospodarowania niewykorzystanych obiektów gospodarczych,
5. współpraca z krajowymi i zagranicznymi instytucjami, których pomoc organizacyjna i finansowa może służyć rozwojowi gospodarczemu regionu,
6. nauczanie podstaw przedsiębiorczości w warunkach gospodarki rynkowej,
7. organizowanie miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych oraz znajdujących się w szczególnie trudnych warunkach,
8. utworzenie fundacji o celach analogicznych do celów Stowarzyszenia.
Powyższe cele realizowane mają być poprzez:
1. prowadzenie Inkubatora Przedsiębiorczości,
2. organizowanie i prowadzenie Funduszu Wspierania Małej Przedsiębiorczości,
3. prowadzenie Ośrodka Szkoleniowego, Szkoły oraz Centrum Szkoleniowego w zakresie nowych technologii w budownictwie oraz Studia Graficznego,
4. prowadzenie działalności gospodarczej na cele statutowe,
5. uczestniczenie w programach finansujących cele zbieżne z celami Stowarzyszenia,
6. inspirowanie i prowadzenie różnorodnych form popularyzujących cele.
We wniosku Jednostka stwierdza, że obecnie swą działalność prowadzi w ramach:
- Ośrodka Wspierania Przedsiębiorczości,
- Inkubatora Przedsiębiorczości,
- Punktu Konsultacyjnego,
- Funduszu Pożyczkowego,
- Euro Info Centre.
W ramach Ośrodka Wspierania Przedsiębiorczości Stowarzyszenie jest Regionalną Instytucją Finansującą realizującą różne programy unijne, a także we współpracy z Urzędem Marszałkowskim wdraża Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego. Inkubator Przedsiębiorczości wypełnia takie zadania jak:
- wspieranie wszelkich inicjatyw społecznych mających na celu zwalczanie bezrobocia j jego skutków,
- promocja i wspieranie przedsięwzięć gospodarczych i osób przedsiębiorczych przyczyniających się do rozwoju gospodarczego miasta i województwa oraz lokalnego rynku pracy,
- udzielanie pomocy osobom chcącym założyć przedsiębiorstwo, w tym także wsparcie kapitałowe i finansowe przedsięwzięcia.
Euro Info Centre jest zaś projektem Komisji Europejskiej mającym na celu pomoc małym i średnim przedsiębiorcom i jego zakres obejmuje:
- udzielanie przedsiębiorcom informacji na temat możliwości i szans rozwoju firmy na Rynku Europejskim,
- organizowanie imprez gospodarczych ( wyjazdów i przyjazdów przedsiębiorców, targów, konferencji),
- udzielanie pomocy w poszukiwaniu partnerów gospodarczych na rynkach europejskich
- przyjmowanie wniosków przedsiębiorców, dotyczących proponowanych przez nich zmian w prawie europejskim,
- świadczenie zaawansowanych usług informacyjnych (np. o dostępnych przetargach w Unii Europejskiej) oraz kompleksowych porad , organizowanie dyżurów prawników i księgowych dla przedsiębiorców,
- realizacja różnych projektów międzynarodowych na rzecz wspierania przedsiębiorczości we współpracy z europejską siecią Euro Info oraz innymi instytucjami i samorządami.
W ramach działalności Stowarzyszenie prowadzi również bezpłatne konsultacje i szkolenia dla przedsiębiorców, osób fizycznych pragnących rozpocząć działalność gospodarczą oraz tych, którzy starają się uzyskać dotacje unijne bądź inne dotacje budżetowe, np. cykliczne szkolenia dla aktualnych i potencjalnych beneficjentów.
Wspierając przedsiębiorczość Stowarzyszenie także wynajmuje przedsiębiorcom pomieszczenia biurowe na warunkach korzystniejszych niż warunki rynkowe. Z tego tytułu Jednostka otrzymuje przychód, który jest wydatkowany na utrzymanie budynku i pomieszczeń wynajmowanych przedsiębiorcom oraz na pokrycie kosztów działalności szkoleniowo-konsultacyjnej Stowarzyszenia w zakresie nie pokrytym przez otrzymane w ramach tzw. pomocy technicznej, fundusze unijne.
Zgodnie ze wskazaną w zażaleniu definicją terminu "oświata", zawartą w Słowniku języka polskiego PWN , pod pojęciem oświaty należy rozumieć proces upowszechniania wykształcenia i kultury, który ma na celu podnoszenie poziomu umysłowego i wiedzy społeczeństwa.
Zaś termin "wykształcenie" zdefiniowany jest w tym słowniku jako " zasób wiedzy zdobytej przez kogoś (zwykle w jakimś zakładzie naukowym); zasób wiedzy określony programem zakładu naukowego, umożliwiający np. wykonywanie zawodu."Zatem, zdaniem tut. organu, działalność oświatową należy rozumieć jako przekazywanie określonego zakresu wiedzy, który w sposób trwały podnosi poziom wiedzy beneficjenta, a nie tylko informuje go, bądź wspomaga go poprzez wykonywanie za niego jakichś czynności. Działania realizujące działalność oświatową muszą mieć określone, przyjęte formy kształcenia i być bezpośrednio związane z procesem podnoszenia poziomu wiedzy i kształcenia beneficjentów, tj. trwałego przekazywania wiedzy, umiejętności, sprawności.
Odnosząc w/w definicję do przytoczonych wyżej celów statutowych Jednostki należy stwierdzić, iż cel wskazany w punkcie 6, chociaż nie nazwany wprost działalnością oświatową, można uznać za wyczerpujący przesłanki wyżej przytoczonego znaczenia słowa "oświata", tj. nauczanie podstaw przedsiębiorczości w warunkach gospodarki rynkowej powoduje podnoszenie poziomu umysłowego i wiedzy społeczeństwa poprzez upowszechnienie wykształcenia w zakresie umiejętności prowadzenia działalności gospodarczej oraz radzenia sobie w warunkach gospodarki rynkowej. Jednakże pozostałe cele wymienione w statucie, zdaniem tut. organu, nie wyczerpują powyższej definicji pojęcia "oświaty". Promocja, wspieranie przedsięwzięć i inicjatyw, inspirowanie działań i współpraca z instytucjami, udzielanie pomocy, nie są procesami upowszechniającymi wykształcenie w w/w rozumieniu. W przypadku bowiem, gdyby ustawodawca chciał objąć szczególną preferencją podatkową tego typu działania, polegające na wspieraniu inicjatyw w określonej sferze działalności, to wskazałby to w przedmiotowym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 wprost, tak jak to uczynił w przypadku inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę.
Również z opisu faktycznych działań prowadzonych przez Podatnika wynika, że formy realizacji w/w celów są bardzo różnorodne i jedynie w części mogą być traktowane jako działania oświatowe, tj. upowszechniania wykształcenia. Wdrażanie i realizacja programów unijnych czy też innych, nie związanych z kształceniem, działalność informacyjna (np. na temat możliwości i szans rozwoju na rynkach europejskich), organizacyjna ( np. targów, wyjazdów przedsiębiorców), pomocowa (np. poszukiwanie partnerów gospodarczych, informacje o dostępnych przetargach), gospodarcza ( np. wynajmowanie powierzchni biurowych, chociażby na preferencyjnych warunkach) nie stanowią działalności oświatowej, o której mowa w przedmiotowym przepisie.
Działalnością taką, zdaniem tut. organu, może natomiast być organizowanie wymienionych przez Jednostkę bezpłatnych szkoleń i kursów dla przedsiębiorców i osób fizycznych pragnących rozpocząć działalność gospodarczą, czy też dla starających się uzyskać dotacje, w wyniku których podmioty te będą w stanie samodzielnie pożytkować zdobytą wiedzę w przyszłości.
Z powyższego wynika zatem, iż zarówno zakres celów statutowych, jak i działań prowadzonych faktycznie przez Jednostkę, jest znacznie szerszy, aniżeli działania oświatowe, jak uważa Jednostka.
Zwolnienie dotyczy zatem :
- podatników, których działalnością statutową jest m. in. działalność w wymienionych w tym przepisie zakresach,
- tej części dochodu, która jest przeznaczona na wskazane w tymże przepisie cele.
Jak wynika z analizy celów Stowarzyszenia wymienionych w Statucie oraz form działań przez Nie prowadzonych, oprócz działań związanych z nauczaniem podstaw przedsiębiorczości, tj. oświatą, w zakresie statutowych działań możliwych do prowadzenia i faktycznie realizowanych, znajdują się również inne, których nie można zaliczyć do wskazanej przez Jednostkę działalności oświatowej. Oznacza to, iż zarówno cele statutowe Jednostki jak i prowadzone przez Nią działania, obejmują szerszy zakres aniżeli cele objęte zwolnieniem art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.
Co do zasady zatem, Jednostka może korzystać z ulgi określonej w art. 17 ust. 1 pkt 4, tj. ze zwolnienia z opodatkowania, jednakże zwolnienie to może dotyczyć jedynie tej części dochodu podlegającego opodatkowaniu, która będzie przeznaczona na cele statutowe określone w przepisie, tj. na prowadzenie działalności oświatowej. Nie jest tu jednakże istotne czy dochód przeznaczony na te działania będzie pochodził z działalności oświatowej czy też z innej. Dla skorzystania ze zwolnienia istotne jest bowiem jego przeznaczenie i wydatkowanie, a nie źródło ( z zastrzeżeniem poczynionym w art. 17 ust. 1a ustawy, gdzie wskazano wyjątki, które - jak wynika z opisanego stanu faktycznego - nie dotyczą Jednostki). Oznacza to, iż jeżeli np. dochody z wynajmu pomieszczeń przeznaczone zostaną i wydatkowane na działania oświatowe, to będą podlegały przedmiotowemu zwolnieniu z opodatkowania.
Zatem, ponieważ część z wymienionych w statucie celów i prowadzonych działań nie jest związana z działalnością w zakresie oświaty, to w sytuacji, gdy część dochodu Stowarzyszenia będzie przeznaczona na cele statutowe nie związane z działaniami oświatowymi, to dochód w tej części nie będzie zwolniony z opodatkowania.
Ponadto, aby zwolnienie mogło być zastosowane, muszą być przestrzegane zapisy ustanowione w art. 17 ust. 1a), 1b) i 1c) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Nie można zatem, jak uczyniła to Jednostka w zażaleniu, stwierdzić, iż w opisanym stanie faktycznym, jest Ona w związku z art.17 ust. 1 pkt 4, zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych, tj. wszystkie uzyskane przez Nią dochody są wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z uwagi na fakt, iż działalność Stowarzyszenia mieści się w katalogu rodzaju działalności wymienionych w przepisie, a uzyskane przychody są przeznaczone wyłącznie na Jego cele statutowe.
Mając jednocześnie na uwadze wskazane we wniosku działania Stowarzyszenia związane z realizacją różnych programów unijnych i innych, tut. organ zaznacza, iż organ pierwszej instancji słusznie wskazał, że zgodnie z unormowaniami art. 17 ust. 1 pkt 14a, pkt 21 i pkt 23, wolne od podatku są wskazane w tych przepisach dochody, tj. otrzymane od określonych podmiotów i/lub przeznaczone na określone cele. Jeżeli zatem Jednostka otrzymuje przychody ( dochody) spełniające kryteria określone w w/w przepisach, to może korzystać z ich postanowień.
Odnosząc się do innych argumentów zawartych w zażaleniu, tut. organ stwierdza, co następuje:
W odniesieniu do argumentu, iż dowodem na prowadzenie działalności oświatowej jest wpis z dnia 1.05.1995 r. do Rejestru Niepublicznych Placówek Kształcenia Ustawicznego, tut. organ stwierdza, iż jest on niewystarczający do stwierdzenia, iż cała działalność prowadzona przez Jednostkę jest działalnością oświatową, zaś co do faktu, iż część prowadzonych przez Stowarzyszenie działań ma charakter oświatowy, tut. organ jest zgodny.
W prowadzonej obecnie przez Wydział Oświaty (...) ewidencji niepublicznych placówek kształcenia, w pozycji (...), w której dokonano wpisu Jednostki, w wierszu "Profile, kierunki, zakresy działania", wskazując rodzaje i formy działań będące podstawą dokonania wpisu do tej ewidencji, wpisano szkolenia i kursy z różnych dziedzin ( m.in. kursy pracy biurowej, dla sekretarek, komputerowe, przedsiębiorczości, maszynopisania i in.). Nie wyszczególniono natomiast żadnych innych form działania, wskazanych przez Jednostkę, we wniosku z dnia 10.10.2005 r. oraz w rozpatrywanym zażaleniu, jako działania oświatowe. Taki zapis w ewidencji potwierdza zatem stanowisko organów podatkowych, iż działalność oświatowa realizuje się - również w jednostkach kształcenia ustawicznego - poprzez formy takie jak szkolenia i kursy. Nie można natomiast z faktu wpisania Stowarzyszenia do przedmiotowej ewidencji jako placówki kształcenia ustawicznego, wywodzić, iż każda prowadzona przez Nią działalność jest działalnością oświatową.
Również powołanie się na uzasadnienie decyzji Samorządowej Komisji Odwoławczej w kwestii określenia rodzajów wykonywanej przez Stowarzyszenie działalności, nie stanowi, zdaniem tut. organu, dowodu na to, iż Stowarzyszenie realizuje jedynie cele oświatowe i prowadzi jedynie działalność oświatową, jak twierdzi to w zażaleniu Jednostka. Przedmiotowa decyzja wydana została bowiem w przedmiocie ustalenia podatku od nieruchomości, zaś Organ ten - co wynika z przedłożonej decyzji - opierał się jedynie na fakcie rejestracji Stowarzyszenia w w/w Rejestrze Niepublicznych Placówek Kształcenia Ustawicznego.
Ponadto wydane zaświadczenia czy też wskazania innych organów, dotyczące przeszłych stanów faktycznych, nie mogą stanowić podstawy do zastosowania przedmiotowego zwolnienia podatkowego, gdyż zwolnienie to dotyczy uzyskiwanych dochodów z aktualnie wykonywanej działalności. Stany przeszłe mogły zaś przedstawiać się inaczej, o czym świadczy np. deklarowane w statucie prowadzenie Ośrodka Szkoleniowego, Szkoły oraz Centrum Szkoleniowego w zakresie nowych technologii w budownictwie oraz Studia Graficznego, które to ośrodki , jak wynika z przedstawionych przez Jednostkę informacji, nie są prowadzone. Podobnie , z akt posiadanych przez Urząd Skarbowy wynika, że Jednostka swego czasu uzyskała wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych województwa opolskiego Policealnego Studium Ekonomicznego dla Dorosłych, które to Studium, zgodnie z decyzją (...) oraz decyzją (...), zostało następnie wykreślone z ewidencji w trybie art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7.09.1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r., nr 67, poz. 329 z e zm.) z powodu nie podjęcia działalności w terminie wskazanym w zgłoszeniu.
Odnosząc się do zarzutu zastosowania przez organ podatkowy pierwszej instancji niedopuszczalnej w prawie podatkowym zawężającej interpretacji przepisu prawnego, tut. organ uważa go za niezasadny. Zgodnie z obowiązującym w doktrynie prawa podatkowego poglądem , wszelkie ulgi przyznane przez ustawodawcę w prawie podatkowym stanowią odstępstwo od zasady sprawiedliwości podatkowej, zatem stosowanie zwolnień podatkowych nie może odbywać się według wykładni rozszerzającej. Zdaniem tut. organu , taką rozszerzającą interpretację działalności w dziedzinie oświaty, przedstawiła w zażaleniu Jednostka. Stosując gramatyczną wykładnię tego pojęcia, należy bowiem zauważyć, iż w potocznym znaczeniu działalność oświatowa rozumiana jest jako działalność szkoleniowa, nauczanie prowadzone w konkretnych formach, takich jak kursy, szkolenia, konferencje, szkoły i.t.p.. Nie sposób uznać wszelkich wskazanych w pismach Jednostki działań, takich jak np. prowadzenie wynajmu pomieszczeń , pomoc w poszukiwaniu partnerów gospodarczych, pomoc organizacyjna i finansowa, współpraca z innymi organizacjami, wspierania rozmaitych działań - za działalność oświatową.
W związku z powyższym, w tym stanie faktycznym i prawnym sprawy orzeka się jak w sentencji.
Niniejsza decyzja (interpretacja) dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w czasie zaistnienia opisanej sytuacji. Interpretacja ważna jest w stanie prawnym obowiązującym w dniu wydania decyzji i aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego. Zgodnie z treścią art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej zawarta w decyzji interpretacja nie jest wiążąca dla Jednostki, jednakże jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej.
Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji .
Na decyzję służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu. Zgodnie z art. 53 § 1 i art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. nr 153, poz. 1270) skargę ( w 2 egzemplarzach) wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, ul. Ozimska 19, 45-057 Opole, w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji.
