• Postanowienie o zakresie ...
  17.06.2024

PD III 0090/1/242/05

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 22 kwietnia 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 643 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Spółka X jako Regionalna Instytucja Finansująca (RIF) jest stroną umowy o udzielenie wsparcia na koszty operacyjne związanej z realizacją regionalnego programu rozwoju przedsiębiorstw zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w Warszawie (PARP), będącą agencją rządową. Spółka X działając w charakterze Regionalnej Instytucji Finansującej zawiera umowy dotacji z małymi i średnimi przedsiębiorcami, przekazując na ich rzecz środki finansowe uprzednio otrzymane od PARP.

W ramach środków otrzymanych na mocy dotacji operacyjnej podatnik działający jako RIF jest zobowiązany do wykonywania określonych zadań szczegółowo opisanych w umowie. Stosownie do zapisów zawartych w umowie o udzielenie wsparcia, na realizację zadań określonych w umowie PARP przekaże Regionalnej Instytucji Finansującej kwotę wsparcia w wysokości nieprzekraczającą określonej w złotych kwoty. Ponadto kwota wsparcia nie może przekroczyć wydatków faktycznie poniesionych przez RIF. Wsparcie jest przeznaczone na pokrycie wydatków RIF, w części związanej z realizacją zadania określonego w umowie. Poniesione przez RIF z tytułu wykonania umowy koszty powinny być ewidencjonowane. W sprawozdaniach kwartalnych znajdować się musi część finansowa, w której dokonane musi być zestawienie poniesionych wydatków. Zastosowana w umowie nazwa na otrzymane z tytuły jej wykonania środki - kwota wsparcia - utrudnia prawidłową ocenę charakteru otrzymanych środków, a tym samym ich opodatkowanie. Otrzymane przez podatnika z tytułu wykonania usług określonych umowie środki finansowe nazywane są w umowie "wsparciem na koszty operacyjne". Wsparcie nie jest pojęciem jednoznacznym na gruncie prawa podatkowego. W ocenie podatnika należy je jednak niewątpliwie uznać za zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych. Stosowanie do art. 17 ust. 1 pkt 14 b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnione od podatku są "kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach." Otrzymane przez podatnika na realizację umowy środki finansowe od PARP będącej agencją rządową, która otrzymała na ten cel środki z budżetu państwa (na podstawie umowy o dotację celową pomiędzy Ministrem Gospodarki i Pracy a Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości) są w opinii podatnika zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem podatnika mniejsze znaczenie ma fakt, czy kwota wsparcia z tytułu wykonywania czynności opisanych w umowie ma charakter dotacji czy wynagrodzenia, bowiem art. 17 ust. 1 pkt 14 b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uzależnia zwolnienie nie od charakteru otrzymywanych kwot, lecz od tego, od jakiego podmiotu zostały uzyskane i na jaki cel zostały mu przydzielone. W opinii podatnika kwota wsparcia ma charakter dotacji. Podatnik nie osiągnie bowiem zysku z tytułu wykonania niniejszej umowy, a zostaną mu jedynie zwrócone koszty i to tylko do określonej z góry kwoty. Ponadto w oznaczonych w umowie przypadkach kwota wsparcia może zostać obniżona. Możliwa jest więc sytuacja gdy uzyskana od PARP kwota nie pokryje nawet faktycznie poniesionych wydatków. Zapisy umowy z PARP wskazują, że otrzymane przez RIF środki nie mają charakteru wynagrodzenia, bowiem istotą wynagrodzenia jest to, że jest ono tak skalkulowane, aby oprócz pokrycia poniesionych kosztów usługodawca osiągnął zysk.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 14 b ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) "wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach." Zwolnienie, o którym mowa w tym punkcie, w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003 r. stosuje się do 31 grudnia 2006 r., zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202 poz. 1957 ze zm.). Dla zakresu tego zwolnienia nie jest istotny rodzaj dotacji, ich charakter i to czy są one określane jako dotacje podmiotowe, przedmiotowe czy celowe. Nie ma znaczenia także sposób ich wykorzystania.

Ważne jest źródło ich pochodzenia, którym musi być budżet państwa, województwa samorządowego, powiatu lub gminy. Źródło pochodzenia środków określa podatnik w treści zapytania wskazując, że środki otrzymywane w związku z realizacją umowy pochodzą od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości będącej agencją rządową, która otrzymała je z budżetu państwa na podstawie umowy o dotację celową zawartej z Ministrem Gospodarki i Pracy. W związku z powyższym środki otrzymane przez Spółkę X należy traktować jako podlegające zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14 b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...