PD/423-5c/05/22258
Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 18 kwietnia 2005
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
Pytanie podatnika dotyczy uznania odsetek od obligacji jako przychody z działalności objętej zezwoleniem na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej i zwolnionej od podatku dochodowego od osób prawnych.
Spółka w złożonym wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przedstawiła następujący stan faktyczny: Sp. z o.o. działa na terenie katowickiej SSE na podstawie wydanego przez Specjalną Strefę Ekonomiczną S.A. Zezwolenia Nr .... z dnia .....1998 r. oraz przez Ministra Gospodarki Zezwolenia Nr .... z dnia ....1999 r., wydanych na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie strefy, określonych w sekcji D PKWiU GUS, które następnie na podstawie art. 6 ust. 1, 2 i 4 ustawy z dnia 2 października 1994 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 ze zm.) zostały zmienione.
W ramach prowadzonej działalności w znacznej mierze zwolnionej z podatku od osób prawnych Spółka otrzymuje tytułem regulowania wierzytelności przez swoich odbiorców środki pieniężne. Z tytułu posiadania wolnych środków pieniężnych pochodzących z działalności na terenie SSE Spółka otrzymuje odsetki. Otrzymywane odsetki od wolnych środków pieniężnych pochodzących, w znacznej mierze z działalności zwolnionej od podatku, wiążą się generalnie z trzema źródłami (typami).1.Odsetki od środków pieniężnych na rachunkach bankowych z tytułu lokat tzw. lokat "over night" (lokata na noc).2.Odsetki od dłuższych niż tylko na noc lokat bankowych 3.Odsetki od lokowania chwilowo wolnych środków pieniężnych w papiery komercyjne (obligacje)Ponadto zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym Spółka poinformowała, iż z tytułu działalności wymienionej w załączonych zezwoleniach Spółka otrzymuje środki pieniężne (zapłaty za należności). Nadwyżki środków pieniężnych powstające z tytułu większych wpłat niż wypłat stanowią wolne środki pieniężne, które podlegają oprocentowaniu (pkt 1 z wniosku), lokowaniu (pkt 2 z wniosku) bądź inwestowaniu (pkt 3 z wniosku). Oprocentowanie środków odbywa się na rachunku bieżącym Spółki w banku komercyjnym, który zgodnie z umową środki pieniężne znajdujące się na koniec dnia lokuje (przelewa) na tzw. lokatę "over night" czyli nocną. Następnego dnia środki pieniężne z lokaty "over night" przelewane są z powrotem na rachunek bieżący. Oprocentowaniu nie podlegają środki na rachunku bieżącym lecz jedynie na rachunku lokat "over night". Lokowanie wolnych środków pieniężnych polega na zawieraniu z bankiem umów lokaty na okresy dłuższe niż noc np. 7 dni, dwa tygodnie bądź miesiąc. Okres lokaty zależy od prognozowanego planu przepływu środków pieniężnych. Od środków pieniężnych umieszczonych na lokacie za okres lokat Spółka otrzymuje korzyści postaci odsetek. Inwestowanie polega na zakupie obligacji emitowanych przez inne przedsiębiorstwa. Zakup odbywa się z dyskontem. Oznacza to, iż Spółkal zakupuje papiery wartościowe o nominale np. 100 za cenę np. 95 następnie papiery te są odkupywane przez wystawcę bądź odsprzedawane innym podmiotom za cenę wyższą. Różnica pomiędzy ceną nabycia a ceną odkupu bądź odsprzedaży stanowi dochód Spółki.
Stanowisko podatnika: Zdaniem Spółki powyższe odsetki, nie stanowią osobnego efektu działalności gospodarczej /operacyjnej/ polegającej na świadczeniu usług finansowych /zarobkowo, w sposób ciągły i zorganizowany/, lecz wiążą się z prowadzeniem określonej działalności gospodarczej wymienionej w odpowiednim zezwoleniu. Zgodnie z ustawą z dnia 19 listopada 1999 roku "Prawo o działalności gospodarczej" przez przychody z zarobkowej działalności wykonywanej w sposób zorganizowany i ciągły należy rozumieć: przychody bedące nie tvlko bezpośrednio wynikiem tej działalności ale także przychody związane z tą działalnością gospodarczą. W związku z powyższym, zdaniem Spółki, wszystkie wymienione wyżej przychody z tytułu odsetek należy zaliczyć do przychodów kształtujących dochód z działalności wymienionej w pozwoleniu, zwolniony od podatku dochodowego na warunkach określonych w oddzielnych przepisach. Potwierdzeniem stanowiska Spółki jest uzyskana ze Specjalnej Strefy Ekonomicznej drogą faksową informacja Izby Skarbowej w Katowicach skierowana do Urzędu Skarbowego w Żorach. z dnia 31 stycznia 200l roku o numerze PBB 1/005/8/00, która w sposób identyczny do prezentowanego przez Spółkę traktuje odsetki od wolnych środków w rachunku podatkowym Spółki prowadzącej działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Podobne stanowisko prezentuje również Urząd Skarbowy w Tychach w swojej interpretacji z 29 maja 2001 roku o numerze US-OP-1/005/6/2001.W związku z przedstawionym stanem faktycznym wątpliwości Spółki dotyczą: określenia czy przychody z tytułów odsetek z obligacji można zaliczyć do przychodów kształtujących dochód z działalności wymienionej w zezwoleniu, zwolniony od podatku dochodowego na warunkach określonych w oddzielnych przepisach.
W oparciu o przedstawiony stan faktyczny tut. organ podatkowy stwierdza, że zastosowanie znajdują następujące przepisy:1) art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), który stanowi, iż wolne od podatku dochodowego z zastrzeżeniem ust. 4-6 tego przepisu, są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych ( Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczanej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy największej wysokości, zgodnie odrębnymi przepisami.2) art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.) stanowiący, iż dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne (...) są zwolnione od podatku dochodowego na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych (...).3) art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz 1840 ze zm.), w myśl którego dochody uzyskane przez przedsiębiorcę innego niż przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, tj. innego niż mały i średni w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001 r.), z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2001 r., są zwolnione z podatku dochodowego w zakresie ustalonym w art. 12 ww. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, z tym że (...)Zgodnie z treścią art. 5 ust. 2 wskazanej wyżej ustawy z dnia 2 października 2003 r., o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 ze zm.) przedsiębiorca, który uzyskał zezwolenie przed dniem 1.01.2001 r. i w dniu 1 maja 2004 r. nie był przedsiębiorcą małym lub średnim w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001 r.) korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego w zakresie ustalonym w art. 12 wskazanej wyżej ustawy z dnia 20 października 1994 r., w jej brzmieniu obowiązującym po dniu 1 stycznia 2001 r.
W myśl art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.) dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym od 31.05.2004 r., wolne od podatku dochodowego są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668,z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Równocześnie art. 17 ust. 4 powołanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowi, że powyższe zwolnienie, o których mowa w ust. 1 pkt 34, tegoż artykułu przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Zakres przedmiotowy działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej stosownie do zapisu art. 16 ust. 2 (w brzmieniu obecnie obowiązującym) wskazanej wyżej ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, określa zezwolenie. Z powyższych uregulowań wynika, że tylko dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu podlegać będzie zwolnieniu z podatku dochodowego.
Zwolnienie strefowe dotyczy więc dochodów z działalności gospodarczej, rozumianej - w przypadku Spółki zgodnie z ww. zezwoleniami - jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie strefy.Za przychody z działalności gospodarczej uznaje się nie tylko przychody będące bezpośrednio wynikiem tej działalności, ale także przychody z każdej innej działalności z nią związanej. Nie będą jednak korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej na podstawie zezwolenia w SSE te przychody, które nie wiążą się z działalnością strefową, w tym odsetki od obligacji. Uzyskiwany przez Spółkę dochód z tego tytułu nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego gdyż dochód z tytułu odsetek od obligacji uzyskiwany jest ze źródła przychodów odrębnych od prowadzonej działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu, a mianowicie jest to dochód z praw majątkowych i z tego powodu nie podlega zwolnieniu.W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, że dochody uzyskane z odsetek od obligacji stanowią odrębną działalność finansową, niezwiązaną z działalnością korzystającą ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych i podlegającą temu opodatkowaniu.
