• Wyjaśnienie Ministra Fina...
  02.05.2024

PO 3/722-758/WK/95

Wyjaśnienie Ministra Finansów
z dnia 13 lutego 1996

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 643 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Odpowiadając na pismo z 25.10.1995 r. Ministerstwo Finansów informuje, że w opisanym w piśmie przypadku mamy do czynienia z takim rodzajem ubezpieczeń, kiedy zakład pracy zawierając umowę ubezpieczenia na życie pracownika jednocześnie czyni siebie uposażonym. W takim przypadku w razie śmierci ubezpieczonego pracownika wypłata sumy ubezpieczenia nastąpi nie na rzecz rodziny pracownika, lecz na rzecz pracodawcy (zakładu pracy).

Stosownie do postanowień art. 17 ust. 1 pkt 12 ustawy z 15.2.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 1993 r. Nr 106 poz. 482 ze zm.) wolne od podatku są odszkodowania otrzymane na podstawie przepisów prawa administracyjnego, prawa cywilnego i na podstawie innych ustaw.

Powyższe oznacza, że w razie zaistnienia okoliczności (śmierć ubezpieczonego pracownika) powodujących w oparciu o zawartą umowę ubezpieczenia wypłatę świadczenia przez ubezpieczyciela na rzecz zakładu pracy - w zakładzie tym powstaje przychód, ale jego równowartość jest wolna od podatku dochodowego na podstawie w/w. przepisu art. 17 ust. 1 pkt 12 ustawy podatkowej (jako forma odszkodowania otrzymana na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego dot. umowy ubezpieczenia oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej).

Ze względu na postanowienia art. 7 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy mówiącego, iż przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się m.in. kosztów związanych z dochodami wolnymi od podatku - zwolnienie omawianego przychodu z podatku dochodowego oznacza równocześnie, iż składki płacone przez zakład pracy na ubezpieczenie powyższego rodzaju (kiedy uposażonym jest pracodawca) nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...