• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

IPPB2/436-1/07-2/MZ

Interpretacja indywidualna
z dnia 17 sierpnia 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 354 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 17.07.2007r. (data wpływu 20.07.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania wniesionej przez Gminę dopłaty do Spółki - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 20.07.2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania wniesionej przez Gminę Miasta dopłaty do Spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina Miasta wniesie dopłaty do Spółki, której jest 100% udziałowcem. Dopłata wynika z umowy ww. Spółki. Zgodnie z Uchwałą Zgromadzenia Wspólników dopłata przeznaczona jest na pokrycie strat Spółki

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wniesienie dopłaty do Spółki przez Gminę Miasta, która jest 100% udziałowcem Spółki podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych...

Zdaniem wnioskodawcy wniesienie dopłaty przez Gminę Miasto nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych z uwagi na fakt, iż to Gmina Miasta wnosi dopłatę, a będąc jednostką samorządu terytorialnego jest ona zwolniona z podatku na podstawie art. 8 ust. 4 ustawy. Ponadto Spółka stoi na stanowisku, iż w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie odliczenie od podstawy opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 9 pkt 4 ustawy

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit k) i pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U z 2007 r. Nr 68, poz. 450) podatkowi podlegają co do zasady umowy spółki i ich zmiany. Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 3 pkt 2 za zmianę umowy spółki przy spółce kapitałowej uważa się wniesienie lub podwyższenie wniesionego do spółki wkładu, którego wartość powoduje podwyższenie kapitału zakładowego, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika (akcjonariusza) oraz dopłaty. Zgodnie z brzmieniem art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy ciąży przy umowie spółki cywilnej – na wspólnikach, natomiast przy pozostałych umowach spółki – na spółce.

Podstawę opodatkowania przy dopłatach stanowi w myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. c) ww. ustawy kwota dopłat. Od podstawy opodatkowania w świetle art. 6 ust. 9 pkt 4 odlicza się wartość wkładów do spółki lub powiększających jej majątek, wartość kapitału zakładowego lub jego podwyższenia, kwoty dopłat, kwoty lub wartość pożyczek udzielonych spółce przez wspólnika (akcjonariusza) oraz wartość rzeczy lub praw majątkowych oddanych spółce do nieodpłatnego używania przez:

1. jednostki samorządu terytorialnego,

2. Skarb Państwa.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483) za podstawową jednostkę samorządu terytorialnego uznaje gminę.

Ponieważ w omawianym przypadku wniesienie dopłaty nastąpiło w całości przez Gminę Miasta (jednostkę samorządu terytorialnego), która jest 100% udziałowcem spółki dlatego też podstawa opodatkowania wyniesie „zero”.Reasumując, należy stwierdzić, iż od wniesienia przez Gminę Miasta dopłaty, na spółce nie ciąży obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Należy ponadto zauważyć, iż w wyniku nowelizacji dokonanej ustawą z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 222, poz. 1629) z dniem 1 stycznia 2007 r. ustawodawca zniósł generalną zasadę solidarnej odpowiedzialności stron za zapłatę podatku od czynności cywilnoprawnych, za wyjątkiem umowy zamiany i umowy spółki cywilnej. W konsekwencji ustawodawca w inny sposób określił podmioty (stronę stosunku cywilnoprawnego), na których ciąży obowiązek podatkowy. W związku powyższymi uregulowaniami przytoczony w uzasadnieniu wniosku art. 8 ust. 4 ustawy nie ma zastosowania w sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art.52§3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...