IBPBII/1/436-99/10/MZ
Interpretacja indywidualna
z dnia 26 lipca 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 28 kwietnia 2010r.), uzupełnionym w dniu 29 czerwca 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu do spółki osobowej - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 28 kwietnia 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu do spółki osobowej.
Z uwagi na fakt, iż treść wniosku wskazywała, iż może on dotyczyć również podatku od towarów i usług, wniosek uzupełniono w dniu 29 czerwca 2009r., wskazując, iż dotyczy on jedynie kwestii opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca, będący spółką komandytową prowadzi działalność deweloperską w zakresie budowy i wynajmu szpitali. Jest podmiotem zarejestrowanym jako podatnik podatku od towarów i usług. Spółka wnioskodawcy została zawiązana w dniu 05 marca 2009r. na mocy aktu notarialnego, a w dniu 19 marca 2009r. zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Komandytariusze wnieśli do Spółki wyłącznie wkłady finansowe. Natomiast komplementariusz - oprócz wkładu finansowego - także wkład rzeczowy, tj. projekt architektoniczny i nieruchomość z rozpoczętą inwestycją budowlaną w postaci budowy szpitala, wraz z pozwoleniem na budowę oraz z wszystkimi poniesionymi dotąd nakładami.
Jako, że skutek rzeczowy w postaci przeniesienia własności nieruchomości jest osiągany dopiero w wyniku przeniesienia własności nieruchomości na zarejestrowaną już Spółkę komandytową, komplementariusz wraz z wnioskodawcą aktem notarialnym z dnia 03 kwietnia 2009r. dokonał - w wykonaniu zapisów umowy spółki komandytowej - przeniesienia na wnioskodawcę (tytułem wkładu rzeczowego do spółki) ww. nieruchomości.
Czynność wniesienia przez komplementariusza aportu do spółki komandytowej została udokumentowana fakturą VAT, którą wnioskodawca zaewidencjonował w swojej ewidencji zakupów VAT. Podatek od towarów i usług związany z wniesionym aportem - na mocy uzyskanej wcześniej interpretacji indywidualnej - został odliczony.
Z tytułu zawarcia umowy spółki, notariusz pobrał podatek od czynności cywilnoprawnych od całej wysokości wniesionych wkładów - i tych finansowych i wkładu rzeczowego, pomimo, iż podlegał on opodatkowaniu 22% podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy umowa spółki komandytowej w części dotyczącej wniesienia do tej spółki wkładu rzeczowego (opodatkowanego podatkiem od towarów i usług według stawki 22%) podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych...
Zdaniem wnioskodawcy, do czynności wniesienia wkładów do spółki komandytowej należy stosować przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązujące w dniu zawiązania spółki oraz wniesienia wkładów. Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, czynność wniesienia wkładu rzeczowego po dniu 30 listopada 2008r. podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów. Do dnia 30 marca 2009r. podatnicy mieli wybór w zakresie wyboru zwolnienia aportu - na podstawie rozporządzenia wykonawczego.
Następnie wnioskodawca podkreślił, iż w opisanym stanie faktycznym czynność wniesienia wkładów miała miejsce po dniu 31 marca 2009r., kiedy to aporty podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie znajdowało do nich zastosowanie zwolnienie podatkowe.
Wnioskodawca wskazał również, że zgodnie z art. 2 pkt 4 lit a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (w brzmieniu obowiązującym w dniu 03 kwietnia 2009r.) nie podlegały opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.
W ocenie wnioskodawcy, tak jednoznaczne brzmienie ustawy nie pozostawia wątpliwości, że wnoszony aport w postaci nieruchomości budowlanej był wyłączony z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, w tej części podatek ten był pobrany nienależnie i jego kwota w części dotyczącej wkładu w postaci nieruchomości budowlanej stanowi nadpłatę.
Powyższy stan prawny uległ zmianie dopiero z dniem 22 kwietnia 2010r. Według wnioskodawcy, gdyby jego pogląd był nietrafiony, nie byłoby potrzeby wprowadzania nowelizacji art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Zdaniem wnioskodawcy, może on wystąpić o stwierdzenie nadpłaty.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:
Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest, zgodnie z wolą wnioskodawcy, ocena stanowiska wnioskodawcy w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. Jednocześnie wyjaśnia się, że w pozostałej części wniosku, dotyczącej podatku od towarów i usług, zostało wydane postanowienie o umorzeniu postępowania.
Czynność wniesienia aportu nie mieści się w zamkniętym katalogu czynności objętych podatkiem od czynności cywilnoprawnych zawartym w art. 1 ustawy z dnia 09 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 68, poz. 450 ze zm.), w związku z czym nie podlega ona opodatkowaniu tym podatkiem. Należy jednak zauważyć, iż czynność wniesienia aportu jest czynnością wtórną do faktu zwiększenia majątku spółki i jest konsekwencją zawarcia lub zmiany umowy spółki.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi temu podlegają umowy spółki.
Stosownie do art. 1 ust. 5 pkt 1 ww. ustawy umowa spółki osobowej oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się siedziba tej spółki.
Stosownie do art. 1a pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych użyte w tej ustawie określenie spółka osobowa oznacza spółkę cywilną, jawną, partnerską, komandytową lub komandytowo-akcyjną.
Z treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy wynika że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, czyli z chwilą zawarcia umowy spółki. Zgodnie z art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy ciąży na spółce.
W myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania przy zawarciu umowy spółki stanowi wartość wkładów do spółki osobowej albo wartość kapitału zakładowego.
Stawka podatku od umowy spółki wynosi 0,5% (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych).
Zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego. Tym samym notariusz jest obowiązany pobrać podatek od czynności cywilnoprawnych od zawartej umowy spółki.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka - wnioskodawca została zawiązana w dniu 05 marca 2009r. na mocy aktu notarialnego, a w dniu 19 marca 2009r. zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym. Aktem notarialnym z dnia 03 kwietnia 2009r., w wykonaniu zapisów umowy Spółki, dokonano wniesienia do Spółki przez jej komplementariusza wkładu rzeczowego w postaci nieruchomości budowlanej. Oprócz ww. wkładu rzeczowego komplementariusz oraz komandytariusze wnieśli do Spółki wkłady finansowe. Z tytułu zawarcia umowy spółki, notariusz pobrał podatek od czynności cywilnoprawnych od łącznej wysokości wniesionych wkładów - finansowych oraz wkładu rzeczowego.
Odnosząc się do stanowiska wnioskodawcy, że wnoszony aport w postaci nieruchomości budowlanej był wyłączony z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, w tej części podatek ten był pobrany nienależnie i jego kwota w części dotyczącej wkładu w postaci nieruchomości budowlanej stanowi nadpłatę, wyjaśnia się, iż czynność wniesienia aportu do spółki osobowej, w tym do spółki komandytowej, stanowi jedynie czynność czysto techniczną, świadczącą o zawarciu umowy spółki lub dokonaniu zmiany umowy spółki. Czynność wniesienia aportu jest zatem następstwem innej czynności, nie może więc być traktowana na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych jako pojęcie tożsame z czynnością cywilnoprawną, jaką jest umowa spółki. W świetle art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zdarzeniem prawnym powodującym powstanie obowiązku podatkowego w tym podatku są umowy spółki, a nie czynność wniesienia aportu. O opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych decyduje zatem dokonanie czynności objętej zakresem przedmiotowym ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, wymienionej w zamkniętym katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartym w art. 1 tej ustawy. Taką czynnością jest m.in. umowa spółki; nie jest nią natomiast sama czynność wniesienia wkładu (aportu) do spółki jako czynność nie zakwalifikowana do czynności objętych wymienionym podatkiem.
Z uwagi na powyższe nie można zatem uznać za umowę spółki technicznej czynności wniesienia do spółki komandytowej wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości budowlanej. Należy bowiem podkreślić, iż z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że w przypadku umowy spółki osobowej obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, czyli z chwilą zawarcia umowy spółki w formie aktu notarialnego. Wynika z tego zatem, iż ww. ustawa nie uzależnia momentu powstania obowiązku podatkowego od fizycznego wykonania zobowiązania, tzn. wniesienia do spółki deklarowanego wkładu. Wiąże się to z przytoczoną powyżej zasadą, że opodatkowaniu na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podlega tylko i wyłącznie czynność cywilnoprawna objęta ustawą - wymieniona w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (np. umowa spółki) a nie jej przedmiot (np. wniesienie wkładu).
Tym samym, bezprzedmiotowa staje się, w oparciu o art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, analiza wyłączenia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych przedmiotu wniesienia aportu.
W świetle powyższego, stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.