ILPB2/436-238/09-4/WS
Interpretacja indywidualna
z dnia 15 stycznia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2009 r. (data wpływu 2 listopada 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 grudnia 2009 r. (data wpływu 11 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 2 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym, wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.
Wezwanie wysłano w dniu 30 listopada 2009 r., skutecznie doręczono dnia 3 grudnia 2009 r., zaś w dniu 11 grudnia 2009 r. do tut. organu wpłynęła odpowiedź, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek (data nadania 8 grudnia 2009 r.).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Jedynym udziałowcem Spółki jest Gmina, która posiada 100% udziałów. Zgodnie z uchwałą zgromadzenia wspólników z dnia 5 stycznia 2009 r. nastąpiło podwyższenie kapitału zakładowego spółki przez Gminę w formie aportu (w postaci prawa własności dwóch lokali użytkowych) oraz wkładem pieniężnym (uzupełnienie do wielokrotności kwoty 1 udziału).
Podwyższenie kapitału zakładowego Spółki dokonano na podstawie umowy przeniesienia własności z 14 stycznia 2009 r.
Przedmiotem działalności przedsiębiorstwa zgodnie z § 8 aktu założycielskiego Spółki jest budowanie domów mieszkalnych i ich eksploatacja na zasadach najmu.
Spółka może również:
1. Nabywać budynki mieszkalne.
2. Przeprowadzać remonty i modernizacje obiektów przeznaczonych na zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych na zasadach najmu.
3. Wynajmować lokale użytkowe znajdujące się w budynkach Spółki.
4. Sprawować na podstawie umów zlecenia zarząd nad budynkami mieszkalnymi i niemieszkalnymi, stanowiącymi własność Spółki z tym, że powierzchnia zarządzanych budynków niemieszkalnych nie może być większa niż powierzchnia zarządzanych budynków mieszkalnych.
5. Prowadzić inną działalność związaną z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą polegającą na:
* sprawowaniu funkcji inwestora zastępczego w zakresie inwestycji mieszkaniowych,
* budowaniu budowli i urządzeń infrastruktury technicznej związanych z funkcjonowaniem zasobu mieszkaniowego,
* przeprowadzaniu remontów i modernizacji domów mieszkalnych nie będących własnością Spółki.
Przedmiotem działalności Spółki w rozumieniu PKD są:
1. roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych - PKD 41.20.Z;
2. rozbiórka i burzenie obiektów budowlanych - PKD 43.11.Z;
3. przygotowanie terenu pod budowę - PKD 43.12.Z;
4. kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek - PKD 68.10.Z;
5. wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi - PKD 68.20.Z;
6. zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie - PKD 68.32.Z;
7. pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane – PKD 43.99.Z;
8. wykonanie instalacji elektrycznych - PKD 43.21.Z;
9. wykonywanie instalacji wodno - kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatycznych - PKD 43.22.Z;
10. działalność pomocnicza związana z utrzymaniem porządku w budynkach - PKD 81.10.Z;
11. tynkowanie – PKD 43.31.Z;
12. zakładanie stolarki budowlanej - PKD 43.32.Z;
13. posadzkarstwo, tapetowanie i oblicowywanie ścian - PKD 43.33.Z;
14. malowanie i szklenie - PKD 43.34.Z;
15. wykonywanie pozostałych robót budowlanych wykończeniowych - PKD 43.39.Z.
Spółka skorzystała ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie świadcząc usług użyteczności publicznej "...w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystankami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków...", lecz sugerując się zapisem ww. artykułu "...albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego posiada już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce".
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy na podstawie art. 9 pkt 11 lit. d) Spółce, w świetle obowiązujących przepisów, przysługuje zwolnienie z płacenia podatku od czynności cywilnoprawnych przy podnoszeniu kapitału zakładowego w formie:
# aportu
# środków pieniężnych ...
Zdaniem Wnioskodawcy, odnosząc się do art. 9 pkt 11 lit. d) Spółka nie świadczy usług użyteczności publicznej, lecz jedynym jej udziałowcem jest Gmina (jednostka samorządu terytorialnego). Wobec powyższego, w świetle obowiązujących przepisów prawnych, Spółkę obejmuje zwolnienie podmiotowe dotyczące opisanej powyżej czynności cywilnoprawnej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 ze zm.), podatkowi podlegają m. in. umowy spółki.
Ponadto w myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4. Przepisy ustawy o umowie spółki i jej zmianie stosuje się odpowiednio do aktów założycielskich spółek, statutów spółek i ich zmiany (art. 1 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy).
W przepisach ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zostały ponadto wskazane czynności, które na gruncie tej ustawy traktowane są jako zmiana umowy spółki. Przy spółce kapitałowej za zmianę umowy uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty (art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy).
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, w przypadku podwyższenia kapitału zakładowego spółki kapitałowej obowiązek podatkowy powstaje z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną, zaś podstawę opodatkowania stanowi w tym przypadku wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy (art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ww. ustawy).
Jednakże w myśl art. 9 pkt 11 lit. d) zwalnia się od podatku od czynności cywilnoprawnych umowy spółki i ich zmiany, jeżeli przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego obejmuje co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego posiada już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.
Należy podkreślić, że powyższe zwolnienie funkcjonuje w polskim systemie podatkowym – podobnie jak wszystkie ulgi i zwolnienia – na zasadzie wyjątku od zasady powszechności opodatkowania (określonej w art. 84 Konstytucji RP). Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.
Użyty w art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych spójnik „i” stanowi o tym, że aby skorzystać z powyższego zwolnienia obie przesłanki wymienione w tym przepisie muszą wystąpić łącznie, tzn.:
1. przedmiotem działalności spółki kapitałowej musi być świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków
2. iw wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego musi objąć co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego musi posiadać już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż jedynym udziałowcem Spółki jest Gmina, która posiada 100% udziałów, natomiast spółka nie świadczy usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystankami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków.
Tak więc w przedmiotowej sprawie został spełniony tylko jeden z warunków, aby skorzystać z powyższego zwolnienia, tzn. w chwili zmiany umowy spółki jednostka samorządu terytorialnego – Gmina, posiadała co najmniej połowę udziałów w tej spółce. Natomiast nie został spełniony drugi z warunków, czyli wymóg świadczenia określonych w ww. przepisie usług użyteczności publicznej.
W związku z powyższym, zmiana umowy spółki związana z podniesieniem kapitału zakładowego nie korzysta ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.