• Postanowienie o zakresie ...
  21.05.2024

PP/406-57/KR/05

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 8 września 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy od zakupów finansowanych ze środków pochodzących z dotacji i darowizn przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego?

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu działając na podstawie art. 216 i art. 14a-14c ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz.U. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 22.06.2005 r. uzupełnionego pismem z dnia 14.07.2005 r. w sprawie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów postanawia

uznać za prawidłowe stanowisko podatnika, iż przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów, które finansowane są ze środków pochodzących z dotacji, a które to zakupy nie stanowią kosztów uzyskania przychodów oraz od zakupów finansowanych z darowizn.

UZSADNIENIE

W dniu 23.06.2005 r. "X" złożył wniosek o udzielenie interpretacji w sprawie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów finansowanych z dotacji budżetowych i darowizn.

Zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Stan faktyczny przedstawia się następująco: podatnik (...) dokonuje zakupów, które finansowane są ze środków pochodzących z dotacji dokonywanych przez (...), które to zakupy nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, oraz darowizn dokonywanych przez osoby fizyczne.

Zdaniem naczelnika urzędu, w przypadku zakupów dokonywanych ze środków pochodzących z dotacji będzie miał zastosowanie art. 88 ust. 1pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości do zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz innych ustaw (Dz.U. Nr 202, poz. 1957 zezm.) dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych są wolne od podatku dochodowego do końca 2006 r. Wydatki ponoszone z w/w dotacji zgodnie z ustawą o podatku dochodowym nie stanowią natomiast kosztów uzyskania przychodu ( art. 16ust. 1 pkt 58 ).

Jeżeli chodzi o darowizny to zgodnie z art. 17 ust. 1c pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne są od podatku dochody podatników, których celem statutowym jest działalność między innymi w dziedzinach preferowanych społecznie w części przeznaczonej na te cele. Ustawodawca wyłączył jednak możliwość stosowania tego zwolnienia bez względu na cele działalności w przypadku zakładów budżetowych i innych jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie : wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego. W art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych określającym czego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów brak jest również wyłączenia z katalogu wydatków kosztów pokrywanych z otrzymanych darowizn, co oznacza, że wydatki te stanowią koszt uzyskania przychodu.

Naczelnik Urzędu Skarbowego podziela więc pogląd podatnika i uznaje, że w obydwu przypadkach, a więc od zakupów finansowanych z dotacji i darowizn podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. W przypadku dotacji w związku z tym, że brak możliwości do zaliczenia wydatków z nich finansowanych i do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Natomiast w przypadku darowizn w związku z tym, że wydatki z nich finansowane stanowią koszt uzyskania przychodu i brak jest innych podstaw uniemożliwiających podatnikowi odliczenie podatku VAT z tego tytułu.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia..

Zgodnie z art.14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Interpretacja jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tut. urzędu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...