• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

ILPP2/443-940/10-2/ISN

Interpretacja indywidualna
z dnia 16 sierpnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 161 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 21 czerwca 2010 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 24 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy towarów - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 21 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia 5 marca 2010 r. do firmy Wnioskodawcy przyjechał kierowca po towar, który winien jechać do Szwajcarii. W związku z tym, że kierowca nie stawił się w urzędzie celnym w P. aby rozpocząć odprawę celną - towar odprawiono bezpośrednio na granicy szwajcarsko niemieckiej. Zgłoszenie celne zostało sporządzone w formie elektronicznej i w takiej formie przesłane przez agencję celną do urzędu celnego. W celu zastosowania stawki 0% przy eksporcie towarów Zainteresowany zwrócił się do firmy S., która była odpowiedzialna za transport towaru do Szwajcarii o przysłanie dokumentów potwierdzających wywóz towarów z terytorium Unii Europejskiej. Dokumenty jakie otrzymał to: kserokopia dokumentu odprawy celnej eksportowej i kserokopia potwierdzenia odprawy celnej importowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie posiadanych przez firmę dokumentów można zastosować stawkę 0% podatku VAT właściwą dla eksportu towarów poza terytorium Wspólnoty Europejskiej...

Zdaniem Wnioskodawcy, aby mógł zastosować stawkę VAT 0% musi posiadać potwierdzenie wywozu towaru poza terytorium wspólnoty. Takim potwierdzeniem jest:

dokument IE 599;

oryginały 3 karty dokumentu sad lub zaświadczenia z urzędu celnego wyprowadzenia z pieczęcią urzędu celnego wyprowadzenia.

Natomiast posiadane przez Zainteresowanego dokumenty nie są wystarczające do tego, aby mógł on zastosować stawkę VAT w wysokości 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

eksport towarów;

import towarów;

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty - art. 2 pkt 6 ustawy.

Stosownie do treści art. 2 pkt 8 ustawy, przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

dostawcę lub na jego rzecz, lub

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu, w tym środków transportu, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 z 29.10.2005, str. 1) (…).

Jak wynika z powyższego, ustawodawca definiując pojęcie eksportu towarów, dokonał rozróżnienia sytuacji, gdy towar będący przedmiotem dostawy eksportowej:

jest wywożony przez dostawcę lub na jego rzecz, lub

gdy jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Wobec powyższego, aby uznać daną czynność za eksport towarów, muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

ma miejsce czynność określona w przepisach art. 7 ustawy,

następnie, w konsekwencji tej czynności, dochodzi do wywozu towaru z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni), lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (eksport pośredni),

wywóz towaru musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych przesłanek powoduje, iż nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż dnia 5 marca 2010 r. do firmy Wnioskodawcy przyjechał kierowca po towar, który winien jechać do Szwajcarii. W związku z tym, że kierowca nie stawił się w urzędzie celnym w P. aby rozpocząć odprawę celną - towar odprawiono bezpośrednio na granicy szwajcarsko-niemieckiej.

Z powyższego wynika, że Zainteresowany planował dokonać wywozu towarów na terytorium Szwajcarii wraz z rozpoczęciem procedury wywozu na terytorium kraju. W związku z faktem, że kierowca firmy odpowiedzialnej za transport towarów do Szwajcarii nie stawił się w urzędzie celnym w P. aby rozpocząć odprawę celną, towar został odprawiony bezpośrednio na granicy szwajcarsko-niemieckiej. Tym samym, w ramach omawianej transakcji, nie zgłoszono towaru do procedury wywozu towarów w urzędzie celnym znajdującym się na terytorium Polski. Towar został objęty procedurą wywozu na terytorium innego niż Polska kraju UE.

Zatem ww. transakcji nie można uznać za eksport towarów zdefiniowany w art. 2 pkt 8 ustawy, gdyż wywóz towarów nie nastąpił w ramach jednej czynności z terytorium kraju bezpośrednio poza terytorium Wspólnoty i nie jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych, zgodnie z ww. przepisem ustawy. Wnioskodawca nie dysponuje dokumentem celnym potwierdzającym rozpoczęcie procedury wywozu towarów z terytorium kraju.

Tut. Organ informuje, że taka kwalifikacja prawnopodatkowa sprawia, iż należy uznać za bezprzedmiotowe rozstrzyganie wątpliwości Zainteresowanego: Czy na podstawie posiadanych przez firmę dokumentów można zastosować stawkę 0% podatku VAT właściwą dla eksportu towarów poza terytorium Wspólnoty Europejskiej, gdyż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług regulujące te kwestie nie mają zastosowania w niniejszej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...