• Postanowienie o zakresie ...
  28.09.2024

PP/443-22A/BP/06

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 24 sierpnia 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 161 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Gmina pyta, czy z tytułu sprzedaży działki, która została sklasyfikowana jako grunty orne, należy naliczyć podatek od towarów i usług?

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 29 maja 2006r. (doręczonego dnia 2 czerwca 2006 r.), uzupełnionego pismem z dnia 14 lipca 2006r. (doręczonym dnia 19 lipca 2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży działki, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolustwierdza, żestanowisko podatnika jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 14a wskazanej na wstępie ustawy stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wniosek składa się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Składając wniosek, podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. Interpretacja zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Pismem z dnia 29 maja 2006r. (doręczonym dnia 2 czerwca 2006r.), uzupełnionym pismem dnia 14 lipca 2006r. (doręczonym dnia 19 lipca 2006r.) Gmina reprezentowana przez Wójta Gminy zwróciła się z zapytaniem, czy z tytułu sprzedaży działki należy naliczyć podatek VAT w wysokości 22%. W treści złożonego wniosku podatnik informuje, że nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego gminy. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy przedmiotowa działka znajduje się na terenie usług komercyjnych i usług.

W ewidencji gruntów i budynków sklasyfikowana jest jako grunty orne. Dodatkowo podatnik wskazuje, że w przypadku złożenia wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla wskazanej działki możliwe jest wydanie pozytywnej decyzji w nawiązaniu do istniejącej zabudowy na działkach sąsiednich.

W ocenie podatnika przy sprzedaży do ceny ustalonej przez rzeczoznawcę majątkowego należy doliczyć podatek VAT.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarem, w rozumieniu art. 2 pkt 6 wskazanej ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Powyższe oznacza, że grunty są towarami w rozumieniu ustawy, co powoduje, iż ich odpłatna dostawa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

W opinii tut. organu dla prawidłowego określenia rodzaju i przeznaczenia terenów winno się posłużyć miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.). Jednakże wobec faktu, iż Gmina na dzień złożenia wniosku nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego, należy posłużyć się inną, istniejącą dokumentacją sporządzoną na podstawie powołanej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zgodnie z art. 9 ust. 1 powołanej ustawy w celu określenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, zwany dalej "studium". Ponadto w myśl ust. 4 powołanego art. 9 ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych.

Jako tereny przeznaczone pod zabudowę należy uznać nie tylko tereny, które są ujęte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako teren budowlany, ale należy brać pod uwagę "przeznaczenie" danych terenów. Natomiast zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym w obowiązującym studium, teren ten jest oznaczony jako teren położony na obszarze koncentracji usług komercyjnych i usług.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że dostawa działki, o której mowa w zapytaniu podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT, według stawki podstawowej w wysokości 22 % - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Oznacza to, że stanowisko podatnika jest prawidłowe.

W podsumowaniu tut. organ uprzejmie informuje, że powyższa interpretacja udzielana jest jedynie w opisanym przez podatnika stanie faktycznym, w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b.

Na postanowienie niniejsze przysługuje zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (t.j. D. U. z 2004r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...