• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

IBPP4/443-994/10/AZ

Interpretacja indywidualna
z dnia 8 października 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 526 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2010r. (data wpływu 12 lipca 2010r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 września 2010r. (data wpływu 24 września 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji w związku z realizacją zadania „xxx” - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 12 lipca 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji w związku z realizacją zadania „Wydarzenia artystyczne” dokument – „xxx”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 września 2010r. (data wpływu 24 września 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-994/10/AZ, IBPPI/1/658/10/AB z dnia 13 września 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podmiotem zajmującym się realizacją wydarzeń artystycznych i kulturalnych. Wnioskodawca podpisał z ministrem kultury i dziedzictwa narodowego umowę o dofinansowanie zadania ze środków ww. ministra pochodzących ze źródeł funduszu promocji kultury.

W ramach tej umowy Wnioskodawca zrealizuje zadanie w ramach programu „xxx”. Konstrukcja tej umowy jest taka, że całkowity koszt realizacji tego zadania wynosi 206 180 zł, z czego właściwy minister dofinansuje kwotę 98 605 zł. Pozostałą część sfinansuje Wnioskodawca ze środków własnych. Termin realizacji zadania określony został od 1 marca 2010r. do 31 listopada 2010r. Ewentualna przychody osiągnięte przez Wnioskodawcę z efektów realizacji zadania po okresie realizacji projektu stanowią, przychód spółki i nie podlegają zwrotowi do właściwego ministra.

Celem ekonomicznym realizacji tego projektu przez Wnioskodawcę jest osiągnięcie korzyści polegających na podniesieniu prestiżu spółki, zwiększenia rozpoznawalności jej logo na rynku medialnym, co ma pomóc zwiększyć przychody z realizacji innych projektów producenckich. Spółka nie realizuje tego projektu z zamiarem osiągnięcia bezpośrednich korzyści, nie mniej jednak nie można wykluczyć, że osiągnie jakiś przychód ze sprzedaży efektów zrealizowanego projektu po terminie realizacji zadania.

W piśmie z dnia 23 września 2010r. wyjaśniono, iż Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i posiada numer NIP. Przedmiotem zadania jest zorganizowanie spektaklu teatralnego oraz warsztatów teatralnych dla młodzieży. Efektami projektu poza organizacją warsztatów i spektaklu (non profit) mogą być materiały reklamowe – gadżety dotyczące spektaklu i warsztatów, które mogą ewentualnie być przedmiotem sprzedaży.

Bezpośrednio z efektów projektu korzystać będą widzowie na zasadzie nieodpłatnego uczestnictwa, pośrednią korzyścią dla Wnioskodawcy są efekty PR-owe, promocji marki firmy producenckiej, które to efekty będą miały niewątpliwie wpływ na sprzedaż pozostałych usług i produktów firmy niezwiązanych bezpośrednio z realizacją tego projektu.

Realizacja zadania bezpośrednio nie jest związana z żadną sprzedażą, natomiast pośrednio poprzez podniesienie prestiżu firmy i jej rozpoznawalności na rynku będzie związana zarówno ze sprzedażą zwolnioną jak i opodatkowaną.

Wnioskodawca stosuje proporcję określoną zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT do ustalenia prawidłowej kwoty podatku naliczonego (przedmiotowy współczynnik wynosi 87%). Wśród zakupów związanych z realizacją zadania będą zarówno koszty osobowe (wynagrodzenia, w tym umowy zlecenia i o dzieło – niepodlegające VAT), jak i inne wydatki związane z organizacją spektaklu udokumentowane fakturami VAT i rachunkami. W związku z realizacją zadania nie będą dokonywane zakupy środków trwałych.

Przekazana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą opodatkowaną, ma charakter zakupowy, niemniej jednak realizacja tego zadania prawdopodobnie wpłynie – poprzez podniesienie prestiżu firmy i jej rozpoznawalności na rynku – na sprzedaż pozostałych usług i produktów firmy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 23 września 2010r.):

Czy otrzymana dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 23 września 2010r.), otrzymana dotacja nie stanowi obrotu do opodatkowania w myśl przepisów ustawy o VAT, a zatem otrzymanie dotacji nie zrodzi powstania obowiązku podatkowego w VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119, art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Pojęcie sprzedaży zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT i należy przez nie rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania (obrotu) jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest przez inny podmiot (np. organ administracji rządowej, samorządowej, organizacji społecznej itp.) w celu sfinansowania lub dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług (istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a ceną dostarczanych towarów lub świadczonych usług), to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy.

Natomiast otrzymana dotacja niemająca bezpośredniego wpływu na cenę usługi, mająca na celu ogólne dofinansowanie działalności, nieuzależniona od ilości i wartości świadczonych usług, nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W treści wniosku wskazano, że Wnioskodawca jest podmiotem zajmującym się realizacją wydarzeń artystycznych i kulturalnych. W ramach umowy zawartej z ministrem kultury i dziedzictwa narodowego o dofinansowanie zadania ze środków ww. ministra pochodzących ze źródeł funduszu promocji kultury, zrealizuje zadanie w ramach programu „xxx”. Konstrukcja tej umowy jest taka że całkowity koszt realizacji tego zadania wynosi 206 180 zł, z czego właściwy minister dofinansuje kwotę 98 605 zł. Pozostałą część sfinansuje Wnioskodawca ze środków własnych. Termin realizacji zadania określony został od 1 marca 2010 do 31 listopada 2010r. Ewentualne przychody osiągnięte przez Wnioskodawcę z efektów realizacji zadania po okresie realizacji projektu stanowią, przychód spółki i nie podlegają zwrotowi do właściwego ministra.

Przedmiotem zadania jest zorganizowanie spektaklu teatralnego oraz warsztatów teatralnych dla młodzieży. Efektami projektu poza organizacją warsztatów i spektaklu (non profit) mogą być materiały reklamowe – gadżety dotyczące spektaklu i warsztatów, które mogą ewentualnie być przedmiotem sprzedaży.

Bezpośrednio z efektów projektu korzystać będą widzowie na zasadzie nieodpłatnego uczestnictwa, pośrednią korzyścią dla Wnioskodawcy są efekty PR-owe, promocji marki firmy producenckiej, które to efekty będą miały niewątpliwie wpływ na sprzedaż pozostałych usług i produktów firmy niezwiązanych bezpośrednio z realizacją tego projektu.

Realizacja zadania bezpośrednio nie jest związana z żadną sprzedażą, natomiast pośrednio poprzez podniesienie prestiżu firmy i jej rozpoznawalności na rynku będzie związana zarówno ze sprzedażą zwolnioną jak i opodatkowaną.

Przekazana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą opodatkowaną, ma charakter zakupowy, niemniej jednak realizacja tego zadania prawdopodobnie wpłynie – poprzez podniesienie prestiżu firmy i jej rozpoznawalności na rynku – na sprzedaż pozostałych usług i produktów firmy.

Z powyższego wynika, iż otrzymana dotacja jest przeznaczana na pokrycie kosztów związanych ze zorganizowaniem spektaklu teatralnego oraz warsztatów teatralnych dla młodzieży w ramach realizacji projektu i nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług. Pozyskana dotacja nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Tym samym dotacja, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy. W świetle powyższego otrzymana dotacja, niemająca wpływu na cenę świadczonych usług, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...