ILPP2/443-373/10-4/TW
Interpretacja indywidualna
z dnia 21 maja 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2010 r. (data wpływu 12 marca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 maja 2010 (data wpływu 19 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn.: „Przebudowa wnętrz Domu Kultury obejmująca salę kolumnową wraz z pomieszczeniami przyległymi tworząc wielofunkcyjną przestrzeń w celu umożliwienia rozwijania i kształtowania kulturalnej tożsamości regionalnej” – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 12 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn.: „Przebudowa wnętrz Domu Kultury obejmująca salę kolumnową wraz z pomieszczeniami przyległymi tworząc wielofunkcyjną przestrzeń w celu umożliwienia rozwijania i kształtowania kulturalnej tożsamości regionalnej”.
Pismem z dnia 18 maja 2010 r. (data wpływu 19 maja 2010 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego, pytania oraz stanowiska.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca (zwany również Domem Kultury) przygotowuje wniosek w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego - oś Priorytetowa V: Infrastruktura Społeczna. Jest to wsparcie obejmujące działania m.in. z zakresu budowy lub przebudowy infrastruktury kulturalnej, zakup wyposażenia do obiektów instytucji kultury.
W latach 2010 - 2012 Dom Kultury zamierza realizować zadanie pn.: „Przebudowa wnętrz Domu Kultury obejmująca salę kolumnową wraz z pomieszczeniami przyległymi tworząc wielofunkcyjną przestrzeń w celu umożliwienia rozwijania i kształtowania kulturalnej tożsamości regionalnej”. Zadanie ma na celu unowocześnienie obiektów, dostosowanie ich do standardów europejskich jak również dostosowanie do obecnie obowiązujących przepisów np. prawa budowlanego, poprawę warunków bezpieczeństwa.
Wartość całego zadania ma wynieść 6.080.000 zł. Środki na ten cel będą pochodziły z następujących źródeł:
* 80.000 - środki własne,
* 900.000 - samorząd terytorialny,
* 5.100.000 - Unia Europejska.
W zakresie projektu, podatek VAT będzie wydatkiem niekwalifikowalnym.
W roku 2010 Zainteresowany przewiduje wydać ok. 80.000 zł na dokumentację, a pozostałą kwotę w latach 2011 - 2012.
Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. w przebudowanych pomieszczeniach Dom Kultury zamierza prowadzić tylko działalność niepodlegającą opodatkowaniu (wstęp wolny na imprezy). Podatek VAT nie będzie odliczany.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Dom Kultury może odliczyć podatek VAT wynikający z faktur za zrealizowane zadanie w nowoprzebudowanych wnętrzach...
Zdaniem Wnioskodawcy, jest on czynnym podatnikiem VAT, a w przebudowanych pomieszczeniach będzie wykonywać czynności niepodlegające opodatkowaniu (wstęp wolny na imprezy) w związku z czym, nie przysługuje mu odliczenie podatku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi natomiast, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i zamierza realizować zadanie pn.: „Przebudowa wnętrz Domu Kultury obejmująca salę kolumnową wraz z pomieszczeniami przyległymi tworząc wielofunkcyjną przestrzeń w celu umożliwienia rozwijania i kształtowania kulturalnej tożsamości regionalnej” . Zadanie ma na celu unowocześnienie obiektów, dostosowanie ich do standardów europejskich, jak również dostosowanie do obecnie obowiązujących przepisów np. prawa budowlanego, poprawę warunków bezpieczeństwa. w przebudowanych pomieszczeniach Dom Kultury zamierza prowadzić tylko działalność niepodlegającą opodatkowaniu (wstęp wolny na imprezy).
Wyjaśnić zatem należy, iż art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy oraz w przypadku świadczenia usług – w art. 8 ust. 2 ustawy.
Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.
Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:
* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,
* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.
Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.
Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z przepisem art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. u. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 ze zm.) instytucje kultury, a zwłaszcza muzea, jednostki organizacyjne mające na celu opiekę nad zabytkami, ośrodki badań i dokumentacji, biura wystaw artystycznych, galerie i centra sztuki, Filmoteka Narodowa, biblioteki, domy i ośrodki kultury, świetlice i kluby, ogniska artystyczne, domy pracy twórczej - prowadzą, w szczególności, działalność w zakresie upowszechniania kultury.
W myśl art. 32 ust. 2 ww. ustawy, do podstawowych zadań instytucji wymienionych w ust. 1 należy w szczególności:
1. edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę,
2. sprawowanie opieki nad zabytkami,
3. tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania wiedzą i sztuką,
4. tworzenie warunków dla rozwoju folkloru, a także rękodzieła ludowego i artystycznego,
5. rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych.
Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż prowadząc tylko działalność nieodpłatną, tj. wstęp wolny na imprezy, Wnioskodawca będzie również świadczył usługi. Jednakże w świetle art. 8 ust. 2 ustawy, czynności te nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie zostanie spełniona jedna z ww. przesłanek, tj. świadczenie to odbywa się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością.
Oznacza to, że działalność jaką zamierza wykonywać Dom Kultury (wstęp wolny na imprezy), nie jest żadną z czynności wymienionych w cyt. powyżej art. art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 2 ustawy, a zatem nie podlega uregulowaniom tej ustawy.
Stąd też stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi lecz – jak wyżej wyjaśniono – będą to czynności niepodlegające ustawie o podatku od towarów i usług.
Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją zadania pn.: „Przebudowa wnętrz Domu Kultury obejmująca salę kolumnową wraz z pomieszczeniami przyległymi tworząc wielofunkcyjną przestrzeń w celu umożliwienia rozwijania i kształtowania kulturalnej tożsamości regionalnej”.
Ponadto organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
