IPPB3/423-79/10-2/GJ
Interpretacja indywidualna
z dnia 16 kwietnia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12.01.2010r. (data wpływu do tut. Organu – 01.02.2010r.r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu wypłaty środków finansowych - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 01.02.2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu wypłaty środków finansowych.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka posiadając zobowiązania w zakresie wypłaty środków finansowych należnych dwóm przedsiębiorstwom z tytułu podziału majątku Spółki zwróciła się zapytaniem do Wojewody odnośnie statusu przedsiębiorstw. W odpowiedzi Spółka uzyskała odpowiedź, że jedno z przedsiębiorstw po zakończeniu procesu likwidacji postanowieniem z dnia 28.02.1991r. Sądu Rejonowego zostało wykreślone z rejestru przedsiębiorstw państwowych, drugie zaś po przekształceniu w dniu 29.12.1990r. w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa oraz zakończeniu procesu upadłości, postanowieniem z dnia 29 12.1999r. Sądu Rejonowego zostało wykreślone z rejestru handlowego RHB. W przypadku obu przedsiębiorstw należne im wszelkie środki finansowe należy przekazywać na rachunek celowy Ministerstwa Skarbu Państwa – Fundusz Skarbu Państwa.
W związku z powyższym zadano pytanie:
Czy przy wypłacie środków z tytułu podziału majątku Spółki na rachunek celowy Ministerstwa Skarbu Państwa – Fundusz Skarbu Państwa, Spółka jako płatnik powinna pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 19% i odprowadzić go na rachunek urzędu skarbowego właściwego według siedziby podatnika; jaki to urząd w przedmiotowej sprawie ...
Zdaniem Spółki, nie jest zobowiązana w przedmiotowej sprawie do pobrania przy wypłacie środków z tytułu podziału majątku Spółki zryczałtowanego podatku dochodowego. Przedsiębiorstwa, które miały wierzytelności zostały wykreślone z rejestrów, a ich wierzytelności przejęło Ministerstwo Skarbu Państwa, które jak również Fundusz Skarbu Państwa, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są zwolnione od podatku dochodowego.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje:
Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( t.j. Dz. U. z 2000r., nr 54, poz. 654 z późn. zm. ), osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Podatek w przypadku wystąpienia dochodu (przychodu) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (art. 22 ust. 1 ustawy) w wysokości 19% uzyskanego przychodu płatnik przekazuje w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika (art. 26 ust. 3 ustawy).
W tym miejscu należy wskazać, że płatnik jest swego rodzaju pośrednikiem pomiędzy organem podatkowym a podatnikiem a jego rola sprowadza się głównie do ustalania i odprowadzania na rzecz wierzyciela podatkowego należności podatkowych obciążających podatnika, a więc bez uszczuplania własnego majątku.
Przepis art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadza krąg podmiotów, które podlegają, co do zasady, zwolnieniu podmiotowemu. Wymienione w tym przepisie podmioty są zwolnione od podatku dochodowego, a co za tym idzie nie składają deklaracji i zeznań podatkowych. Zwolnienie podmiotowe obejmuje podatki od wszystkich rodzajów dochodów, a więc także podatki od dochodów z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Także płatnicy tego podatku nie będą go pobierać od podmiotów wymienionych w tym przepisie. Zwolnienie od podatku dochodowego obejmuje m.in. państwowe fundusze celowe ( art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy). Zgodnie z art. 29 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych ( Dz. U. nr 157, poz. 1240) Państwowy fundusz celowy jest tworzony na podstawie odrębnej ustawy. Nie posiada osobowości prawnej. Stanowi wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje minister wskazany w ustawie tworzącej fundusz albo inny organ wskazany w tej ustawie. Podstawą ustawową działania funduszy m.in. Funduszu Skarbu Państwa jest art. 56 ust. 1 pkt 1–4 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (tj. Dz.U. z 2002 r. nr 171, poz. 1397 z późn. zm.).
Odnosząc powyższe do opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, należy uznać, że wskutek wykreślenia z rejestrów dwóch przedsiębiorstw, którym Wnioskodawca miałby wypłacić należności z tytułu podziału majątku Spółki, wierzycielem Spółki stał się Fundusz Skarbu Państwa. Fundusz Skarbu Państwa korzysta jako podmiot wymieniony w art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ze zwolnienia od podatku dochodowego. Wobec powyższego Spółka jako płatnik nie ma obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaty Funduszowi należności.
Wobec powyższego w świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.