• Informacja o zakresie sto...
  01.10.2024

PP-443/47/HK/04

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 20 grudnia 2004

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 44 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w jakikolwiek sposób, w tym w systemie VAT i poza nim oraz czy analizując urzędową wykładnię Ministra Finansów zawartą w piśmie z dnia 29 lipca 2004r. oznaczoną BC2/033/JO/304/04, Gmina ma możliwość odzyskania od urzędu skarbowego podatku VAT od przedmiotowego zadania?

W odpowiedzi na pismo z dnia 26.10.2004r. uzupełnione pismem z dnia 24.11.2004r. w sprawie udzielenia pisemnej informacji o stosowaniu przepisów prawa podatkowego - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnie, zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm./, uprzejmie informuje:Według przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina zawarła umowę po 1 maja 2004r. z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dotyczącą udzielenia pomocy finansowej z Programu SAPARD na budowę kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami. Wskazała również, że nie prowadzi działalności związanej z eksploatacją urządzeń wodno- kanalizacyjnych nie zajmuje się też sprzedażą wody i ścieków, do tych zadań została powołana Spółka z o.o.Gmina zwróciła się z zapytaniem, czy nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w jakikolwiek sposób, w tym w systemie VAT i poza nim oraz czy analizując urzędową wykładnię Ministra Finansów zawartą w piśmie z dnia 29 lipca 2004r. oznaczoną BC2/033/JO/304/04, Gmina ma możliwość odzyskania od urzędu skarbowego podatku VAT od przedmiotowego zadania. Zgodnie z zasadą określoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535/ w zakresie jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni.

Natomiast ar. 15 ust. 6 ustawy stanowi, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jednym z zadań nałożonych na Gminy odrębnymi przepisami prawa jest budowa kanalizacji i w tym zakresie Gmina nie jest podatnikiem, dlatego też słusznie stwierdziła, że nie ma prawa do zwrotu podatku VAT związanego z poczynionymi w tym zakresie zakupami. Przepisem szczególnym regulującym zwrot podatku VAT dla beneficjentów programu SAPARD jest § 27a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 23 czerwca 2004r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 145, poz. 1541/, zgodnie z którym zwrot z tytułu nabycia towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego Na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich /SAPARD/ dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Skoro Gmina zawarła umowę po 1 maja 2004r. z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na budowę kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami, tym samym brak jest podstaw uprawniających do ubiegania się o zwrot podatku, gdyż jak wskazano wyżej § 27a rozporządzenia dotyczy jedynie beneficjentów programu SAPARD, którzy zawarli umowę przed 1 maja 2004r.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r.o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm./ zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, a Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest zwolniona od podatku. Wobec tego właściwe jest stwierdzenie Gminy, że nie istnieje możliwość zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, a tym samym zmniejszenie zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. Biorąc pod uwagę stan faktyczny i zajęte własne stanowisko przez Gminę oraz mając na uwadze aktualny stan prawny, tutejszy organ podatkowy potwierdza prawidłowość interpretacji w przedmiotowej sprawie.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...