• Informacja o zakresie sto...
  23.06.2024

PPDE/443-53/2004

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 26 października 2004

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 44 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Zwracam się z prośbą o potwierdzenie, że zgodnie z urzędową wykładnią ministra finansów (pismo z dnia 29 lipca 2004r znak:BC2/033/JO/304/04) Gmina, którą reprezentuję nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w jakikolwiek inny sposób, w tym w systemie VAT i poza nim.Gmina w roku bieżącym zrealizowała w ramach programu SAPARD inwestycję " Budowa oczyszczalni ścieków w ... i kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej sieciowej wraz z przepompowniami ścieków dla miejscowości ...".Przetarg na wyłonienie wykonawcy robót (z klauzulą zawieszającą) został przeprowadzony w dniu 02.03.2004 roku. Zgodnie z procedurą programu SAPARD-umowa z wykonawcą robót została zawarta w dniu 08 kwietnia 2004r., a umowa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o współfinansowaniu robót została zawarta w dniu 30.04.2004r. Obydwie umowy-zarówno z wykonawcą robót, jak również z Agencją obejmowały stawkę podatku VAT w wysokości 7%. Umowa z Agencją obejmowała podatek VAT jako koszt kwalifikowany, podlegający dofinansowaniu.Inwestycja została zrealizowana w pełnym zakresie rzeczowo-finansowym objętym umową z Agencją i w dniu 08 października b.r. złożyliśmy w Oddziale Regionalnym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wniosek o płatność zgodnie z zawartą umową. Pismem z dnia 13.10.2004r Agencja zwróciła się z prośbą o przedstawienie zaświadczenia z Urzędu Skarbowego, że przy realizacji budowy oczyszczalni ścieków i kanalizacji sanitarnej grawitacji sieciowej wraz z przepompowniami ścieków podatek VAT może stanowić koszt kwalifikowany.Z uwagi na to, że:-Dochody gminy, wynikające z przepisów ustawy z dnia 13.11.2003r o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966) są zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1, pkt 6 ustawy z dnia 15.02.1992r o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54, poz. 654), wobec czego nie występują zobowiązania z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, które można byłoby skompensować z podatkiem VAT.-Zgodnie z par. 24 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług-zwrot podatku naliczonego nie przysługuje przy nabyciu środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.Przedstawienie powyższego zaświadczenia w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jest warunkiem umożliwiającym zaliczenie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych w ramach projektów współfinansowanych ze środków programu SAPARD.

Wnioskiem z dnia 19.10.2004r. Gmina reprezentowana przez Wójta Gminy zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Biłgoraju o wyjaśnienie czy naliczony podatek VAT od zakupu towarów i usług przy wykonaniu inwestycji realizowanych w ramach programu SAPARD może być jej zwrócony w rozliczeniach z urzędem skarbowym

Gmina jest beneficjentem programu SAPARD zgodnie z zawartą w dniu 30 kwietnia 2004r. umową z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, o współfinansowanie inwestycji w zakresie budowy oczyszczalni ścieków w ... i kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej sieciowej wraz z przepompowniami ścieków dla miejscowości .... Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa reprezentuje pogląd, iż naliczony podatek od towarów i usług przy realizacji tej inwestycji nie może stanowić kosztów kwalifikowanych i nie będzie refundowany ze środków SAPARD, gdyż podatek ten można odzyskać w ramach rozliczeń podatkowych z urzędem skarbowym.

Gmina uważa, że takiego prawa nie posiada bowiem nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a ponadto nie może odzyskać podatku poprzez zaliczenie go do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym, gdyż organy samorządowe są z tego podatku zwolnione.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Biłgoraju działając na podstawie art. 14a par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, ze zm.) uprzejmie wyjaśnia:

1.W zakresie podatku od towarów i usług.Zgodnie z generalna zasadą wymienioną w art. 86 ust. 1 oraz art. 88 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przysługuje wyłącznie czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, którzy nabywają towary i usługi wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, od których płacą należny podatek VAT. Z uwagi na fakt, że Gmina nie jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (nie posiada nawet Numeru Identyfikacji Podatkowej) nie ma możliwości zwrotu podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług przy realizacji inwestycji w ramach programu SAPARD w rozliczeniu podatku należnego.

Gmina może jednak ubiegać się o zwrot podatku VAT na wniosek na warunkach wymienionych w par. 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, ze zmianami). Zgodnie z par. 27a ust. 1 tegoż rozporządzenia zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług przysługuje podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004r. zawarły z Agencją Modernizacji i Restrukturyzacji Rolnictwa umowy w ramach Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Z uwagi na fakt, iż umowa w przedmiotowej sprawie zawarta została w dniu 30.04.2004r. przepis ten ma w tym przypadku zastosowanie.

2.W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654, ze zmianami) zwalnia się od tego podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Jednostkami samorządu terytorialnego są obecnie: gminy, powiaty i województwa samorządowe. Gmina, jako jednostka samorządowa i zwolniona od podatku dochodowego nie ma obowiązku ustalania wielkości kosztów uzyskania przychodów, czy wielkości dochodu dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Z tych względów Gmina nie ma możliwości zaliczyć nie odliczony podatek od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów, tj. nie może skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z tym stanowisko Gminy nie jest w pełni zasadne. Prawdą jest, iż Gmina nie może rozliczyć podatku naliczonego przy zakupach inwestycyjnych w ramach podatku należnego VAT oraz w ramach podatku dochodowego od osób prawnych. Jednak ma ona prawo ubiegania się o odzyskanie naliczonego podatku od towarów i usług przy realizacji w/w zadań inwestycyjnych w oparciu o par. 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, ze zmianami).

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...