PP 443/1/15/25/06
Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 7 września 2006
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
Czy w przedstawionym stanie faktycznym dostawa niezabudowanej działki gruntu korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Środzie Śląskiej stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 07.06.2006 r., który wpłynął w dniu 09.06.2006 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy działki gruntu niezabudowanej jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 09.06.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Środzie Śl. wpłynął Pani wniosek, o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Wniosek zawiera oświadczenia, że w sprawie, której dotyczy nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola skarbowa, kontrola podatkowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe kontrola podatkowa, kontrola skarbowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl art. 14 a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Złożony wniosek zawiera następujący opis stanu faktycznego:
W 2003 roku otrzymała Pani darowiznę w postaci gruntów rolnych o pow. 3,6 ha bez zabudowań. Przed otrzymaniem darowizny nie posiadała Pani wcześniej innych gruntów.
W 2004 r. dokonała Pani podziału jednej z otrzymanych w drodze darowizny działek tj. działki Nr 236. Podstawą do dokonania podziału była decyzja Wójta Gminy Nr 169/2004 z dnia 20.09.2004 r. o warunkach zabudowy, w której ustalono warunki podziału działki Nr 236.
W wyniku dokonanego podziału powstało 11 działek o powierzchni od 1330 m2 do 1782 m2 wraz z wewnętrzną drogą umożliwiającą dojazd do większości działek. Wydzielone działki użytkowała Pani pod uprawę truskawek. Obecnie jest Pani zmuszona sprzedać część otrzymanych w drodze darowizny gruntów tj. działkę Nr 236/1 powstałą w wyniku podziału działki Nr 236 i nie wie w jakim czasie uda się Pani sprzedać pozostałe części działki Nr 236.
Działka Nr 236/1 zgodnie z wypisem z ewidencji gruntów jest gruntem rolnym. Nie jest uzbrojona w żadne media. Dla terenów na, których jest położona brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z wypisem ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Miękinia działka Nr 236/1 znajduje się na obszarze rozwoju zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z dopuszczeniem nieuciążliwych usług towarzyszących. Część działek wydzielonych z działki Nr 236 przylega do terenów z budownictwem mieszkaniowym.
W związku z powyższym Pyta Pani czy sprzedaż działki Nr 236/1 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Uważa Pani, że nie ma obowiązku odprowadzenia VAT przy sprzedaży działki Nr 236/1, gdyż sprzedaż jednej działki rolnej nie ma znamion działalności gospodarczej.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Środzie Śl. działając na podstawie art. 14 a § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) dokonał oceny Pani stanowiska zawartego w przedmiotowym wniosku i stwierdził, że jest ono nieprawidłowe.
W oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Środzie Śl. wyjaśnia:
Obowiązek uiszczenia podatku od towarów i usług jest co do zasady uzależniony od łącznego wystąpienia dwóch przesłanek tj. od wykonania odpłatnej czynności podlegającej opodatkowaniu oraz od statusu podmiotu dokonującego tej czynności. Jeżeli dana czynność nie jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług bądź podlega opodatkowaniu, ale jest wykonywana przez podmiot, który nie jest podatnikiem podatku VAT, to nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Dostawa towarów została zdefiniowana w przepisach ustawy jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku VAT) przy czym musi mieć ona charakter odpłatny.
Czynności te w myśl art. 5 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.
Pod pojęciem towaru w myśl art. 2 ust. 6 cyt. ustawy rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postaci energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Jednocześnie w myśl art. 15 ust. 1 cyt. ustawy podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Z treści art. 15 ust. 2 ustawy o VAT wynika, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.
Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Przez zamiar częstotliwości prowadzenia działalności gospodarczej należy tutaj rozumieć chęć powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonych czynności, składających się na istotę prowadzonej działalności.. O kwestii częstotliwości nie decyduje czasokres wykonywania czynności (rok, dwa, czy pięć lat) ani też ilość dokonywanych transakcji- sprzedanych działek. Decydującym kryterium jest fakt powtarzalności czynności. Powtarzalność ta może odbywać się w sposób nieregularny – czyli niekoniecznie w tych samych odstępach czasowych, zaś za każdym razem można dokonać dostawy zarówno jednej jak i większej ilości działek.
W złożonym wniosku wyrażony został przez Panią zamiar sprzedaży działek gruntu niezabudowanych przy czym w chwili obecnej przedmiotem sprzedaży jest jedna działka.
Działki te powstały w wyniku podziału działki Nr 236, którą nabyła Pani w drodze darowizny.
Ze stanu faktycznego wynika, że o podział działki 236 wystąpiła Pani w 2004 r.
Warunki podziału działki Nr 236 zostały ustalone w decyzji Wójta Gminy Nr 169/2004 z dnia 20.09.2004 r.
Przedstawione w piśmie okoliczności wskazują na fakt podjęcia przez Panią działań zmierzających do sprzedaży przedmiotowego gruntu różnym nabywcom w sposób wielokrotny tj. dokonanie podziału geodezyjnego gruntu, w wyniku którego powstało jedenaście działek. Okoliczności te pozwalają na stwierdzenie, że czynność ta ma charakter powtarzalny, zorganizowany. Planowana obecnie sprzedaż gruntu nie będzie zatem dokonana jednorazowo.
Taki sposób sprzedaży wypełni zatem znamiona art. 15 ust. 2 cyt. ustawy i dostawa zarówno działki Nr 236/1 jak i kolejnych działek będzie stanowić działalność gospodarczą w rozumieniu cyt. przepisu, w związku z czym uzyska Pani z tego tytułu status podatnika podatku od towarów i usług.
W myśl przytoczonych powyżej przepisów, sprzedaż gruntu stanowi dostawę towaru i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli jest realizowana przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej, przy czym dostawa terenów nie zabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.
Podkreślić należy zatem, że o tym czy dana dostawa gruntu będzie opodatkowana czy też korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT decydować będzie charakter gruntu w chwili dokonania jego dostawy. Niezbędne jest zatem określenie faktycznego przedmiotu dostawy.
W świetle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego zamiarem Pani jest sprzedaż jednej z jedenastu niezabudowanych działek gruntu, zakwalifikowanych, w związku z brakiem aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, jako grunty rolne.
Zdaniem tut. organu, o charakterze gruntów powinien każdorazowo decydować plan zagospodarowania przestrzennego. W sytuacji, gdy dla danego terenu, Gmina nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego, przy ustalaniu charakteru gruntu należy wziąć pod uwagę wszystkie możliwe kryteria, które pozwolą na rzeczywiste określenie przeznaczenia danego gruntu w momencie dostawy.
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy określa teren na którym położona jest działka 236/1 jako obszar rozwoju zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z dopuszczeniem nieuciążliwych usług towarzyszących.
Powyższe oznacza, że teren na którym położona jest ww. działka został określony jako przeznaczony pod zabudowę mieszkaniową. Wiadomym zatem jest jaki charakter będzie miał grunt w chwili dokonania dostawy.
Mając na uwadze powyższe zdaniem Naczelnika tut. Urzędu dostawa wymienionej na wstępie działki gruntu niezabudowanej Nr 236/1, nie może korzystać z preferencji podatkowych tj. ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, gdyż zwolnienie to dotyczy wyłącznie dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę.
Ponadto, w przypadku podatników dokonujących dostawy terenów budowlanych lub przeznaczonych pod zabudowę, na podstawie art. 113 ust. 13 nie stosuje się zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.
Odnosząc powyższe regulacje prawne do stanu faktycznego rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, iż czynność sprzedaży działki gruntu Nr 236/1 dokonana zostanie w okolicznościach wskazujących na możliwość przypisania jej cech działalności gospodarczej i podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22 % na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Pouczenie:
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
