• Postanowienie o zakresie ...
  07.10.2024

RO.XV/443/VAT-384/74/JB/05

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 25 sierpnia 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 380 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy Samorząd Województwa Podlaskiego przekazując w drodze darowizny nieruchomość na rzecz Skarbu Państwa, będzie podlegał wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług ze względu na nie wyczerpanie przedmiotowych znamion opodatkowania określonych w art.5 ust.1pkt.1 w zw. z art.7 ust.1 i 2 ustawy VAT,nie wyczerpanie przedmiotowych znamion opodatkowania określonych w art.15 ust.1 i 2 w zw z art.15 ust.6 ustawy VAT,czy też przekazana darowizna będzie podlegała zwolnieniu od opodatkowania na postawie art.43 ust.1 pkt 2 w zw. z art.43 ust.2 pkt 1 ustawy VAT.

Pismem z dnia 14.06.2005r.( data wpływu 20.06.2005r), uzupełnionym w dniu 12.08.2005r,., podatnik zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny :

W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego w Białymstoku prowadzone jest postępowanie administracyjne mające na celu przekazanie w drodze darowizny na rzecz Skarbu Państwa udziału w wysokości 17559/41792 z zabudowanej nieruchomości położonej w Łomży przy ul. M Skłodowskiej- Curie oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka numer 22839/11O pow. 0.4783 ha, stanowiącej zgodnie z zapisem w KW Nr 2396 własność Województwa Podlaskiego, zabudowanej częścią czterokondygnacyjnego budynku tzw. "starego szpitala". Darowizna zostanie wykorzystana na siedzibę Liceum Plastycznego w Łomży.

Wyżej opisana nieruchomość powstała w wyniku podziału działki numer 22839/9 o pow. 1.5686 ha na mocy decyzji wydanej przez Prezydenta Miasta Łomży z września 2000r. Nr GN. 7430- 88/2000 i stała się ona na mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999r. własnością Województwa Podlaskiego na podstawie decyzji wydanej przez Wojewodę Podlaskiego z dnia 9 grudnia 1999r nr GKN.V.72130-18/28/99.

Pismami z dnia 31 października 2003r. Nr L.dz. 274/2003 oraz z dnia 20 listopada 2003r. Nr L.P- 289/03 Liceum Plastyczne w Łomży zwróciło się o nieodpłatne przekazanie na własność Skarbu Państwa części budynku aktualnie przez nich użytkowanego. Prośba Liceum poparta została pismem Pana Ryszarda Miklińskiego-Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Kultury z dnia 3 listopada 2003r , który zwrócił się o nieodpłatne przekazanie na własność Skarbu Państwa części wyżej opisanego budynku. Szkoła zajmuje pomieszczenia we wskazanym wcześniej budynku, zgodnie z umową użyczenia zawartą w dniu 25 września 2002r. pomiędzy Województwem Podlaskim a Skarbem Państwa- Ministrem Kultury, w imieniu którego działa dyrektor Centrum Edukacji Artystycznej.

Wartość rynkowa darowizny ( udziału wynoszącego 17559/41792 w zabudowanej nieruchomości, zajmowanej przez Liceum Plastyczne w Łomży) wynosi 895.535 zł. Jak wynika z oświadczenia Liceum Plastycznego na adaptację i remont pomieszczeń części budynku tzw. " byłego szpitala" poniesiono nakłady finansowe w kwocie 922.784,62 zł, co stanowi ok. 103% wartości darowizny.

Poniesione nakłady na ulepszenie użytkowanej części budynku, przed wprowadzeniem go do ewidencji środków trwałych przekroczyły 30 % wartości początkowej, Liceum Plastyczne w Łomży nie było i nie jest podatnikiem podatku VAT, w związku z tym nie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków. Jednocześnie z operatu szacunkowego sporządzonego przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego wynika, że z uwagi na brak dokumentacji technicznej nie można ustalić dokładnego wieku budynku. Prawdopodobnie budynek ten został wzniesiony w latach 60- tych XX wieku.Umowa darowizny będzie należała do kategorii umów cywilnoprawnych.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 12.08.2005r. Podatnik poinformował, iż nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego, związanego z nieruchomością będącą przedmiotem darowizny.

Podatnik sformułował też własne stanowisko w sprawie stwierdzając, iż :

W opinii wnioskodawcy, w analizowanym stanie faktycznym, samorządowe województwo podlaskie nie będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług ze względu na :

- nie wyczerpanie przedmiotowych znamion opodatkowania określonych w art.5 ust.1 pkt 1 w zw. z art.7 ust.1 i 2 ustawy VAT,

- nie wyczerpanie przedmiotowych znamion opodatkowania określonych w art.15 ust.1i 2 w zw z art.15 ust.6 ustawy VAT.

Wnioskodawca stwierdza ponadto, iż dla wyłączenia z opodatkowania nie jest koniecznym brak zaistnienia obu wyżej wskazanych przesłanek - podmiotowych i przedmiotowych- łącznie.

Jednak w przypadku, gdyby organ podatkowy nie podzielił zdania samorządu województwa co do przedmiotowego i podmiotowego wyłączenia opodatkowania, zdaniem wnioskodawcy czynność prawna przeniesienia własności nieruchomości w drodze darowizny będzie podlegać zwolnieniu podatkowemu na mocy art.43 ust.1 pkt 2 w zw. z art.43 ust.2 pkt.1 ustawy VAT.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia , postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W myśl art.15 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz 535 ze zm.), podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust.2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z ust.2 cyt/wyżej artykułu działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody,również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast w świetle art.15 ust. 6 w/w ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Nieruchomości będące własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, mogą być przedmiotem sprzedaży, oddania w wieczyste użytkowanie, jak również darowizny dokonywanej między Skarbem Państwa a jednostką samorządu terytorialnego.

Przeniesienie własności nieruchomości w formie darowizny wymaga zawarcia umowy cywilnoprawnej w formie aktu notarialnego. Zatem w przedmiotowej sprawie nie mają zastosowania wyłączenia określone w art.15 ust.6 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym do czynności wykonywanych przez organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych zastosowanie mają przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art.7 ust.1 w/w ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art.5 ust.1 pkt.1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do ust.2 pkt.2 tego artykułu przez dostawę towarów, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności darowizny, ale tylko w sytuacji jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zatem nieodpłatne przekazanie nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa przez jednostkę samorządu terytorialnego - organ władzy publicznej, (którego podstawowym celem jest wykonywanie zadań publicznych), należy rozpatrywać w aspekcie cyt. wyżej art.7 ust.2 pkt 2 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny, nieodpłatne przekazanie przez Samorząd Województwa Podlaskiego w formie darowizny nieruchomości, od której nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego, wyłączone jest poza zakres przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Referencje POIV-443/25/06, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

POIV-443/30/06, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...