• Decyzja o zakresie stosow...
  06.07.2025

PP1/4407-88/05/I

Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 13 czerwca 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 380 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Pytanie dotyczy opodatkowania wydanych w ramach akcji promocyjnej tzw. "gratisów".

Decyzja

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 21 kwietnia 2005 r. na postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Lublinie z dnia 13 kwietnia 2005 r. Nr P-3-443/13/05 dotyczącego zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego (opodatkowanie podatkiem VAT towarów wydawanych w ramach akcji promocyjnej, tzw. "gratisów"), orzekam:

- zmienić postanowienie organu pierwszej instancji.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 2 lutego 2005 r., uzupełnionym pismem z dnia 10 marca 2005 r., Spółka zwróciła się do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Lublinie o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowanie podatkiem VAT towarów wydawanych w ramach akcji promocyjnej, tzw. "gratisów".

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanowieniem z dnia 13 kwietnia 2005 r. Nr P-3-443/13/05 stanowisko zawarte we wniosku Spółki uznał za nieprawidłowe i stwierdził jednocześnie, że sprzedaż premiowa, a do takiej należy zaliczyć sprzedaż prowadzoną przez Spółkę, tj. "kup 10 zgrzewek napojów a 1 zgrzewkę tego napoju otrzymasz gratis" podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z wyjątkiem gdy towar będzie spełniał kryteria prezentu o małej wartości w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Na powyższe postanowienie Spółka złożyła zażalenie z dnia 21 kwietnia 2005 r., wnosząc o ponowne przeanalizowanie problemu.

Po rozpatrzeniu przedmiotowego zażalenia stwierdzam co następuje:

Spółka prowadzi akcje promocyjne polegające na tym, że przy zakupie pewnej ilości towarów klient otrzymuje określony towar "gratis". Zauważyć należy, iż prowadzona przez Spółkę sprzedaż premiowa realizowana jest w różnych formach ("Kup 3 zgrzewki dowolnych napojów a 1 zgrzewkę otrzymasz gratis", "Przy zakupie 5 zgrzewek wody Nałęczowianka klient otrzymuje 1 zgrzewkę wody Nestle Aquarel gratis").

W mojej ocenie - jeżeli jest to sprzedaż kilku takich samych towarów np. 10 zgrzewek napojów plus 1 zgrzewka takiego samego napoju to w istocie zjawisko to należy ocenić jako obniżenie ceny za towar, sprzedaż kilku towarów po obniżonej cenie.Jeżeli natomiast sprzedaż premiowa odbywa się w formie sprzedaży towaru głównego z dołączonym innym towarem np. za zakup 5 zgrzewek wody Nałęczowianka klient otrzyma 1 zgrzewkę wody Nestle Aquarel, to w zamian za dokonanie zakupu wydawany jest towar.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż w zależności od charakteru sprzedaży premiowej traktowane jest jako odpłatna dostawa towarów w rozumieniu przepisów art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), jeżeli w związku z nabyciem tych towarów przekazywanych bez wynagrodzenia, podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, a przekazywane nieodpłatnie towary nie spełniają kryteriów prezentów o małej wartości lub próbek (art. 7 ust. 3-7 cyt. ustawy) i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub też traktowane jest jako sprzedaż kilku towarów po obniżonej cenie.

W tych warunkach faktycznych i prawnych orzekam jak w sentencji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji i może być zaskarżona - wyłącznie z powodu jej niezgodności z prawem - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie (skarga wraz z kopią) w terminie 30 dni od daty jej doręczenia, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...