• Informacja o zakresie sto...
  06.09.2025

POIV-443/147/04

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 31 grudnia 2004

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 380 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

1. Czy rolnik ryczałtowy prowadzący działalność gospodarczą w ramach indywidualnego gospodarstwa rolnego ma możliwość odzyskania podatku naliczonego zapłaconego przy realizacji inwestycji finansowanych w ramach funduszy strukturalnych tak jak ma to miejsce w przypadkach określonych w art. 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.06.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT? 2. Czy w sytuacji ponownego wyboru zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług powstanie obowiązek sporządzenia remanentu likwidacyjnego i zwrotu wcześniej odliczonego podatku naliczonego od dokonanych zakupów? 3. Czy przekazanie gospodarstwa rolnego następcy prawnemu przez podatnika VAT niekorzystającego ze zwolnienia stanowi likwidację działalności gospodarczej?

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) w odpowiedzi na pismo bez znaku z dnia 29.11.2004 r. w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego uzupełnione pismem bez znaku z dnia 14.12.2004 r. uprzejmie informuję:

Ad. 1

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ), obniżenie kwoty lub zwrot podatku naliczonego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W przypadku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną - podatnicy podatku od towarów i usług mają prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przypadku braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną (gdy podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego) lub w przypadku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną (gdy podatnik ma prawo do częściowego odliczenia podatku), podatnicy mogą zaliczyć nie odliczony podatek do kosztów uzyskania przychodów, tj. mogą skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych jak i osób prawnych.

W powyższych przypadkach nie ma podstaw do zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych.

Zgodnie z art. 115 w/w ustawy rolnikom ryczałtowym dokonującym dostaw produktów rolnych dla podatników podatku, którzy rozliczają ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. W tych przypadkach prawo rolników ryczałtowych do otrzymania zryczałtowanego zwrotu podatku również wyklucza możliwość zaliczenia tego podatku do kosztów kwalifikowanych w Programie SAPARD.

Podatek od towarów i usług nie może stanowić ponadto kosztu kwalifikowanego w ramach programu SAPARD również w przypadku beneficjentów, którzy zawarli przed dniem 1 maja 2004 r. z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Programu SAPARD dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Podmioty te bowiem na mocy przepisów § 27 a) Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z póżn. zm.) przy spełnieniu warunków określonych w tych przepisach mogą ubiegać się o zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług.

Ad. 2

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy o PTU zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Przy spełnieniu warunków określonych przepisami art. 43 ust. 3 i ust. 4 w/w ustawy rolnik ryczałtowy może zrezygnować z tego zwolnienia.

W myśl przepisu art. 43 ust. 5 w/w ustawy podatnicy, o których mowa w ust. 3, którzy zrezygnowali ze zwolnienia od podatku, mogą po upływie 3 lat od daty rezygnacji ze zwolnienia ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 3. Zwolnienie, o którym mowa, obowiązuje pod warunkiem pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca (kwartału), od którego podatnicy ci ponownie chcą skorzystać ze zwolnienia.

W przypadku ponownego skorzystania ze zwolnienia, w sytuacji gdy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 w/w ustawy o PTU, zastosowanie znajdą przepisy art. 91 tej ustawy dotyczące korekty podatku naliczonego. Nie wystąpi natomiast obowiązek sporządzenia remanentu likwidacyjnego, gdyż ponowny wybór zwolnienia nie stanowi likwidacji działalności gospodarczej.

Ad. 3

W momencie, gdy podatnik podatku od towarów i usług niekorzystający ze zwolnienia w związku z nabyciem praw emerytalnych bądź rentowych dokona przekazania przedsiębiorstwa swojemu następcy nastąpi likwidacja prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Dotyczy to również rolników prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnego gospodarstwa rolnego. W tej sytuacji zastosowanie będą miały odpowiednie przepisy art. 7 ust. 2, art. 14 oraz art. 96 ust. 6 w/w ustawy o PTU.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...