• Interpretacja indywidualn...
  30.09.2024

ILPP2/443-281/10-2/AD

Interpretacja indywidualna
z dnia 14 maja 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 429 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu reprezentowanego przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2010 r. (data wpływu 25 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe – w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT do usług świadczonych na rzecz jednostek budżetowych,

* nieprawidłowe – w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT do usług świadczonych na rzecz jednostek samorządu terytorialnego.

Uzasadnienie

W dniu 25 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT do usług świadczonych na rzecz jednostek budżetowych oraz jednostek samorządu terytorialnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest zakładem budżetowym utworzonym Uchwałą Rady Miejskiej, który świadczy usługi basenowe opodatkowane 7% i 22% stawką VAT. Z usług tych korzystają szkoły i inne jednostki budżetowe, tj. Ośrodek Pomocy Społecznej, Zakład Gospodarki Mieszkaniowej, którym wystawiane są faktury, z zastosowaniem zwolnienia od podatku VAT. Z usług basenowych będą również korzystać: Urząd Miejski Gminy Zainteresowanego – Jednostka Samorządu Terytorialnego oraz urzędy innych gmin – też Jednostki Samorządu Terytorialnego, Starostwo Powiatu – Jednostka Samorządu Terytorialnego oraz jednostki starostwu podległe tj. jednostki budżetowe. Nr PKWiU świadczonych przez Wnioskodawcę usług to 92.62.13-00-90 oraz 92.62.13-00.10.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Które jednostki można objąć zwolnionym podatkiem VAT: Urzędy Miejskie/Urzędy Gminy – Jednostki Samorządu Terytorialnego, Starostwa Powiatowe – Jednostki Samorządu Terytorialnego, jednostki budżetowe im podległe...

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na to, iż jednostki budżetowe sektora finansów publicznych jak np. OPS, DPS, ZGM, itp. są uwzględnione w Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336, § 13 ust. 1 pkt 12 są one zwolnione z podatku VAT. Jeśli Jednostki Samorządu Terytorialnego – Urząd Miejski i starostwa powiatowe (jednostki nadrzędne nad Zainteresowanym – zakładem budżetowym) działa w ramach jednego budżetu Wnioskodawca sądzi, że może dla nich wystawiać faktury ze zwolnieniem od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT do usług świadczonych na rzecz jednostek budżetowych oraz

* nieprawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT do usług świadczonych na rzecz jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy (tj. usług w zakresie rozprowadzania wody, gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych) oraz usług komunikacji miejskiej.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminów „jednostka budżetowa” czy „zakład budżetowy”, wobec czego należy posiłkować się definicjami legalnymi zawartymi w obowiązującej od dnia 1 stycznia 2010 r. ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).

W myśl postanowień art. 9 tej ustawy, sektor finansów publicznych tworzą m.in. jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe.

Jednostkami budżetowymi – zgodnie z brzmieniem art. 11 ust. 1 ww. ustawy – są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Stosownie do zapisów art. 15 ust. 1 cyt. ustawy, samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

Zatem ze zwolnienia, określonego w § 12 ust. 1 pkt 13 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, korzystają m.in. usługi świadczone pomiędzy zdefiniowanymi wyżej grupami podmiotów.

W myśl zapisów art. 2 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 192, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Do zakresu działania gminy należą – na mocy art. 6 ust. 1 ww. ustawy – wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

W myśl natomiast art. 14 ustawy o finansach publicznych, zadania własne jednostki samorządu terytorialnego w zakresie:

1. gospodarki mieszkaniowej i gospodarowania lokalami użytkowymi,

2. dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

4. lokalnego transportu zbiorowego,

5. targowisk i hal targowych,

6. zieleni gminnej i zadrzewień,

7. kultury fizycznej i sportu, w tym utrzymywania terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

8. utrzymywania różnych gatunków egzotycznych i krajowych zwierząt, w tym w szczególności prowadzenia hodowli zwierząt zagrożonych wyginięciem, w celu ich ochrony poza miejscem naturalnego występowania,

9. cmentarzy

- mogą być wykonywane przez samorządowe zakłady budżetowe.

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).

Urząd gminy jest zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy, jako jednostka pomocnicza, służy do wykonywania zadań gminy oraz do jej obsługi techniczno-organizacyjnej. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy, podmiotowość urzędu gminy. Zatem urząd gminy działając w imieniu gminy realizuje zadania własne gminy.

Ponadto należy stwierdzić, iż podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (Gminy i Urzędu Gminy) jest wyłącznie Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, która posiada osobowość prawną.

Zatem, wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia numeru NIP, sporządzane i wystawiane w związku z czynnościami przypisanymi prawnie gminom, powinny być sygnowane nazwą i NIP osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są te czynności, tj. w takim przypadku nazwą i numerem NIP Gminy. Urząd Gminy, w ramach realizacji zadań Gminy, nie jest uprawniony ani do wystawienia, ani do otrzymania faktur VAT (tj. używając własnej nazwy oraz własnego NIP).

Podobnie, stosownie do art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat ma osobowość prawną.

W tym miejscu należy zauważyć, że Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego jest wspólnotą samorządową, działającą jako strona czynności cywilnoprawnych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Starostwo Powiatowe jest wydzieloną częścią Powiatu, realizującą zadania w jego imieniu i na jego rzecz. Jest to więc rodzaj wewnętrznej jednostki organizacyjnej Powiatu. Każde działanie podejmowane przez Starostwo Powiatowe w rzeczywistości nie będzie jego działaniem, lecz – przynajmniej z perspektywy ustawy o podatku od towarów i usług – działaniem samego Powiatu. Zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma Powiat, nie zaś Starostwo Powiatowe.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest zakładem budżetowym utworzonym Uchwałą Rady Miejskiej, który świadczy usługi basenowe opodatkowane 7% i 22% stawką VAT. Z usług tych korzystają szkoły i inne jednostki budżetowe, tj. Ośrodek Pomocy Społecznej, Zakład Gospodarki Mieszkaniowej, którym wystawiane są faktury, z zastosowaniem zwolnienia od podatku VAT. Z usług basenowych będą również korzystać: Urząd Miejski Gminy Zainteresowanego – Jednostka Samorządu Terytorialnego oraz urzędy innych gmin – też Jednostki Samorządu Terytorialnego, Starostwo Powiatu – Jednostka Samorządu Terytorialnego oraz jednostki starostwu podległe tj. jednostki budżetowe.

Uwzględniając powołane przepisy należy zauważyć, że istotą zwolnienia przewidzianego przez ustawodawcę w § 12 ust. 1 pkt 13 powołanego rozporządzenia jest świadczenie usług pomiędzy jednostkami budżetowymi, zakładami budżetowymi i gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych. Zatem, w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będący zakładem budżetowym świadcząc usługi na rzecz jednostek budżetowych (szkół, OPS, ZGM oraz jednostek budżetowych podległych starostwu) korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Natomiast w przypadku usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz gmin i Powiatu (będących faktycznym odbiorcą usług), które nie są jednostkami budżetowymi, zakładami budżetowymi ani gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych (Urząd Miejski Gminy Zainteresowanego, urzędy innych gmin oraz Starostwo Powiatu) nie może mieć zastosowania zwolnienie, o którym mowa w ww. przepisie.

Na przedstawioną kwalifikację prawnopodatkową nie może mieć wpływu „adresat” faktur (Urząd Gminy, Starostwo Powiatowe) wystawianych przez Zainteresowanego, ponieważ faktura powinna odzwierciedlać stronę podmiotową danej transakcji (sprzedawca i nabywca).

Należy zauważyć, iż odbiorcą świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest zawsze Gmina i Powiat, nie zaś Urząd Gminy i Starostwo Powiatowe, gdyż to Gmina i Powiat posiadają osobowość prawną i mogą być podmiotami praw i obowiązków.

W świetle powołanych wyżej przepisów oraz opisanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż usługi świadczone pomiędzy Wnioskodawcą (zakładem budżetowym) a jednostkami budżetowymi będą mogły korzystać ze zwolnienia określonego w § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast świadcząc usługi, z których korzystać będą jednostki samorządu terytorialnego Zainteresowany nie będzie mógł zastosować zwolnienia wskazanego w tym przepisie, gdyż podmioty te nie są jednostkami budżetowymi, zakładami budżetowymi, ani gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych. Zatem, przedmiotowe usługi podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych z zastosowaniem właściwej stawki.

Wobec tego, dla prawidłowego zastosowania stawki podatku od towarów i usług lub zwolnienia od tego podatku, w przypadku usług świadczonych na rzecz Gminy, należy stosować odrębne przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz akty wykonawcze w tym zakresie na zasadach ogólnych, mając jednocześnie na uwadze klasyfikacje, o których mowa w powołanym art. 8 ust. 3 ustawy.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie podniesione w opisie zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...