US IV/II/443-33/06
Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 18 maja 2006
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług dokonywanych przez rolnika czynności wydzierżawiania gruntów turystom w celu postawienia przyczepy campingowej lub nietrwałego obiektu budowlanego.
Działającna podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dn. 24.03.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji w części dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług dokonywanych przez rolnika czynności wydzierżawiania gruntów turystom w celu postawienia przyczepy campingowej lub nietrwałego obiektu budowlanego - uznaje stanowisko Pana za nieprawidłowe.
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że posiada Pan gospodarstwo rolne, w którym prowadzi Pan działalność rolniczą w zakresie produkcji mleka. Część gruntów o powierzchni 1,1 ha wchodzących w skład Pana gospodarstwa została przekształcona w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na grunty przeznaczone pod zabudowę rekreacyjną. Nie zamierza Pan sprzedawać działek lecz je wydzierżawiać turystom z przeznaczeniem na postawienie przyczepy campingowej lub nietrwałego obiektu budowlanego przez turystów. Podał Pan również, że poza działalnością rolniczą nie prowadzi Pan innej działalności gospodarczej.
Pana zdaniem, dokonywana przez rolnika dzierżawa gruntów w celu postawienia przyczepy campingowej lub nietrwałego obiektu budowlanego przez turystów jest zwolniona od podatku od towarów i usług .
Tutejszy Organ nie podziela Pana poglądu w przedmiotowej sprawie.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 2 pkt 6 w/w ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
W myśl art. 8 ust.1 cyt. wyżej ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Na podstawie wyżej cyt. przepisów dzierżawa gruntów jest usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jeżeli są dokonywane przez podatnika podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 15 ust.1 wyżej powołanej ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Wydzierżawianie gruntów turystom w celu postawienia przyczepy campingowej bądź nietrwałego obiektu budowlanego jest działalnością gospodarczą w rozumieniu cyt. wyżej przepisów.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy o VAT- zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlega dostawa produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywanej przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.
W myśl art. 2 pkt. 19 wyżej cyt. ustawy, przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Stosownie do art. 2 pkt 21 przez usługi rolnicze rozumie się usługi wymienione w załączniku Nr 2 do ustawy. Usługi dzierżawy gruntów nie zostały wymienione w tym załączniku, zatem zwolnienie od podatku od towarów i usług nie ma zastosowania do tych usług.
Świadczenie usług dzierżawy gruntów na cele nierolnicze, na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy, podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług.
Jednocześnie tut. Organ zwraca uwagę, że w Pana przypadku mają zastosowanie przepisy art. 113 ust. 1, ust. 3 i ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.
Na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT zwolnieni od podatku są podatnicy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Stosownie do art. 113 ust. 3 ustawy o VAT w przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 także działalności innej niż rolnicza do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 i 10, dokonywanej przez tego podatnika nie wlicza się sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez niego działalnosci rolniczej.
W myśl art. 113 ust. 9 w/w ustawy podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 5 w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 lub w ust. 8.
W § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2005 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 229, poz. 1949) wartość sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług w 2006 r., odpowiadającej równowartości 10.000 euro, określono w kwocie 39.200 zł.
Reasumując, jeżeli rozpocznie Pan w bieżącym roku działalność o której mowa, może Pan w bież. roku skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, jeżeli przewidywana przez Pana wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty 39.200 zł.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta; wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
Stosownie do art. 222 powołanej ustawy - Ordynacja podatkowa, zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie a także powinno zawierać znaki opłaty skarbowej ( o wartości 5,00zł od pisma i o wartości 0,50zł od każdego załącznika).