• Decyzja o zakresie stosow...
  06.09.2025

ZP2-4407/I/13/05

Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 14 września 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 429 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy wynagrodzenie syndyka w postępowaniu upadłościowym podlega opodatkowaniu VAT?

Decyzja

Na podstawie art. 233 § 1, pkt 1 w zw. z art. 14"b" ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r., Dz.U.Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 12.07.05r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 04.07.2005r., Nr PP 443/4/05 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz.535 z późn.zm.), postanawiam: -utrzymać w mocy postanowienie organu I instancji.

Uzasadnienie

Złożonym w dniu 23.06.05r. wnioskiem, skierowanym do Naczelnika Urzędu Skarbowego zwrócił się Pan o udzielenie w trybie art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, pisemnej interpretacji przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzenia syndyka, w postępowaniu upadłościowym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca pełni funkcję syndyka w postępowaniach upadłościowych. Otrzymuje z tego tytułu wynagrodzenie, wypłacane zaliczkowo na podstawie postanowienia Sądu.

Zdaniem strony wykonywanych przez syndyka czynności nie należy kwalifikować do świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ nie można wskazać usługobiorcy, który odebrałby usługę i za nią zapłacił. Podniesiono również brak istnienia dwustronnej zależności pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą, skutkującej brakiem podstaw zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w odniesieniu do wykonywanych przez syndyka czynności. Wywiedziono na tej podstawie w uzasadnieniu wniosku, że syndyk nie wykonując żadnego z rodzajów działalności wymienionych w art. 15 ust. 2, nie może być uznany za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 w/pow. ustawy.

Zaskarżonym postanowieniem Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał zajęte przez Pana stanowisko za nieprawidłowe.

Organ podatkowy I instancji stwierdził, że czynności wykonywane przez syndyka w ramach powierzonych przez Sąd funkcji, posiadają charakter samodzielnej działalności gospodarczej i wypełniając dyspozycje art. 8 ust.1, pkt 3 oraz art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Na przedmiotowe postanowienie strona wniosła zażalenie, podnosząc zarzuty dokonania błędnej i niepełnej interpretacji przepisów podatkowych bez uwzględnienia zmiany ustawy z dnia 11 marca 2004r., obowiązującej od dnia 1 czerwca 2005r. oraz z pominięciem przepisów ustawy z dnia 23 lutego 2003r. Prawo upadłościowe i naprawcze. Zdaniem strony w świetle obowiązujących przepisów prawa upadłościowego i naprawczego oraz kc, bezpodstawnym pozostaje obciążenie wykonywanych przez syndyka czynności podatkiem od towarów i usług. Zaznaczając ponadto, że wynagrodzenie otrzymywane przez syndyka na podstawie postanowienia Sądu, w całości podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Po rozpatrzeniu wniesionego zażalenia oraz dokonaniu oceny przekazanego w przedmiotowej sprawie materiału dowodowego, stwierdzam co następuje.

Podstawę określenia statusu syndyka masy upadłości jako podatnika VAT, stanowią przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), na gruncie których dokonywana jest ocena charakteru wykonywanych czynności pod kątem objęcia opodatkowaniem PTU.

Natomiast przepisy ustawy z dnia 28 lutego 2003r. Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz.U.Nr 60, poz. 535 z późn.zm., regulują przebieg postępowania upadłościowego, pozostając bez związku z określeniem powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Przepisy w/w ustawy mogą pełnić wyłącznie funkcję pomocniczą w zdefiniowaniu charakteru wykonywanych przez syndyka czynności.

Zgodnie z przepisami art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ustawy Ordynacja podatkowa, naczelnik urzędu skarbowego stosownie do swojej właściwości rzeczowej ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, rozumianego jako przepisy ustaw podatkowych oraz przepisy aktów wykonawczych wydane na ich podstawie (art. 3, pkt 2 w/w ustawy). Biorąc powyższe pod uwagę, zagadnienie objęcia opodatkowaniem PTU otrzymywanego przez syndyka wynagrodzenia z tytułu wykonywanych czynności, podlega rozstrzygnięciu wyłącznie w oparciu o obowiązujące przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Określony ustawą o podatku od towarów i usług zakres opodatkowania tym podatkiem obejmuje odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z przytoczonym w uzasadnieniu zaskarżonego postanowienia przepisem art. 8 ust. 1 w/w ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust.1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...). Obowiązki syndyka w postępowaniu upadłościowym polegają na objęciu majątku upadłego, zarządzaniu nim, zabezpieczeniu przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub zabraniem przez osoby postronne oraz przystąpieniu do jego likwidacji, w celu zrealizowania postanowienia Sądu o ogłoszeniu upadłości. Powołany przez Sąd syndyk masy upadłości dokonuje w/w czynności na rachunek upadłego, lecz we własnym imieniu, ponosząc różnego rodzaju odpowiedzialność za sposób wykonywania obowiązków, w tym m.in. odpowiedzialność karną skarbową.Za działania syndyka, bądź powstałą szkodę nie ponosi odpowiedzialności Sąd, który również nie pokrywa kosztów wynagrodzenia za ich wykonanie.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 3, pkt 3 w/pow. ustawy o VAT, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarcza, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Sąd nie jest związany z syndykiem więzami tworzącymi stosunek prawny jaki istnieje pomiędzy zlecającym a zleceniobiorcą w zakresie wynagrodzenia, warunków pracy oraz odpowiedzialności zleceniodawcy, o którym mowa w przytoczonym wyżej przepisie art. 15 ust. 3, pkt 3 ustawy o VAT. Ze wskazanych wyżej względów, wyłączenie z opodatkowania PTU przychodów, przewidziane wskazanym w zażaleniu, obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005r. przepisem art. 15 ust. 3, pkt 3 ustawy o PTU, nie ma zastosowania w sprawie opodatkowania przychodów stanowiących wynagrodzenie syndyka. Bowiem jak wyżej wskazano brak spełnienia warunków określonych w/w przepisem, skutkuje brakiem podstaw wyłączenia przychodów stanowiących wynagrodzenie syndyka masy upadłości z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Biorąc powyższe pod uwagę, zawarte w skarżonym postanowieniu stanowisko uznać należy za prawidłowe, zatem nie stwierdzam podstaw prawnych do dokonania jego zmiany. Do wniesionych przez stronę w dniu 31.08.05r. do protokołu zapoznania z materiałem dowodowym uwag, stanowiących powielenie zarzutów zażalenia, odniesiono się w uzasadnieniu przedmiotowej decyzji.

Dodatkowo, podkreślenia wymaga, że zdefiniowana na potrzeby podatku od towarów i usług w art. 15 ust.2 ustawy działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców (...) również wówczas gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Wykonanie przez osobę fizyczną czynności w warunkach wyżej określonych, z uwzględnieniem przewidzianych ustawą zwolnień przedmiotowych oraz podmiotowych, powoduje uznanie jej za podatnika VAT.

Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji i wyłącznie z powodu jej niezgodności z prawem może być zaskarżona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za moim pośrednictwem w terminie 30 dni od daty doręczenia. Skargę składa się w dwóch egzemplarzach.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...