• Interpretacja indywidualn...
  21.06.2024

ILPP2/443-1437/10-4/ISN

Interpretacja indywidualna
z dnia 26 listopada 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 36 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2010 r. (data wpływu 3 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nabycia towarów na terytorium Włoch - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 3 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nabycia towarów na terytorium Włoch.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będzie nabywać towary we Włoszech. Towary te nie będą przywiezione do Polski tyko od razu z Włoch eksportowane będą do firmy z poza Unii Europejskiej. Eksportu będzie dokonywała włoska agencja celna, która w dokumencie EX nie przedstawi Zainteresowanemu komunikatu IE 955 tak jak to robią polskie agencje celne. Komunikat ten oznacza zamknięcie EX, zamiast tego komunikatu agencja celna z Włoch przedstawi krótkie oświadczenie o zamknięciu dokumentu EX. Spółka będzie również posiadała dokument CMR (list przewozowy).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany będzie miał do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów...

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli towary nie zostaną przywiezione do Polski, tylko od razu eksportowane będą z Włoch do kraju trzeciego z poza UE, nie będzie on miał do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów. Tym samym, nie musi on więc wystawiać faktury wewnętrznej. Faktura za zakupione towary będzie tylko kosztem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

eksport towarów;

import towarów;

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Na mocy art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Stosownie do art. 9 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

nabywcą towarów jest:

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a

- z zastrzeżeniem art. 10;

dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza nabywać towary we Włoszech, które nie będą przywożone do Polski, lecz będą od razu eksportowane z terytorium Włoch do firmy z poza Wspólnoty.

Jedną z podstawowych przesłanek wynikających z art. 9 ust. 1 ustawy, definiującego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów jest fakt, iż zakupiony towar, aby uznać jego nabycie za wewnątrzwspólnotowe, winien w wyniku dokonanej dostawy zostać wysłany lub przetransportowany na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcy lub na ich rzecz.

Z analizy sprawy wynika, że towary będące przedmiotem nabycia przez Zainteresowanego nie zostaną przetransportowane na terytorium Polski ani na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu, lecz zostaną wyeksportowane z Włoch do państwa z poza Unii Europejskiej.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż nabycie towarów przez Spółkę we Włoszech, które nie zostaną w wyniku dokonanej dostawy przetransportowane na terytorium Polski ani terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu, nie spełni definicji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy.

W przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie (…) - art. 106 ust. 7 ustawy.

Powołany przepis przedstawia zamknięty katalog sytuacji, które wymagają dokumentowania poprzez wystawienie faktury wewnętrznej.

Reasumując, Zainteresowany w przedmiotowej sprawie nie będzie miał do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów. Tym samym nie będzie on zobowiązany do wystawienia faktury wewnętrznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo informuje się, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie nabycia towarów na terytorium Włoch. Natomiast kwestia dotycząca opodatkowania sprzedaży towarów z terytorium Włoch została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji indywidualnej z dnia 26 listopada 2010 r. znak ILPP2/443-1437/10-5/ISN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...