• Interpretacja indywidualn...
  06.10.2024

IBPP4/443-1562/11/AW

Interpretacja indywidualna
z dnia 13 grudnia 2011

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 938 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2011r. (data wpływu 31 października 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie sprzętu ratowniczo gaśniczego dla jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 31 października 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie sprzętu ratowniczo gaśniczego dla jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Gmina, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Oś priorytetowa IV „Ochrona środowiska i zapobieganie zagrożeniom”, Działanie 4.4 – „Zwalczanie i zapobieganie zagrożeniom”, złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn.: „…”. Wniosek uzyskał dofinansowanie, Gmina podpisała z Zarządem Województwa umowę o dofinansowanie projektu.

W ramach tego projektu Gmina ogłosiła przetarg na dostawę samochodów specjalnych ratowniczo-gaśniczych oraz wysokowydajnych motopomp dla jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej z terenu Gminy. W treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia dotyczącej niniejszego postępowania określono warunki cytat „dostawa ciężkiego samochodu specjalnego pożarniczego ratowniczo - gaśniczego na podwoziu z napędem 4 x 4 dla OSP, dostawa średniego samochodu specjalnego pożarniczego ratowniczo-gaśniczego na podwoziu z napędem 4 x 4 dla OSP oraz wysokowydajnych motopomp”. Inwestycja realizowana jest w ramach zadań nałożonych na Gminę ustawą z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, mających na celu zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ustawy o samorządzie gminnym). Zakupiony przez Gminę, sprzęt ratowniczo gaśniczy został przekazany na własność nieodpłatnie jednostkom ochotniczej straży pożarnej. Gmina ani jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej nie wykorzystywały i nie będą wykorzystywać przedmiotowego sprzętu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Na fakturach jako nabywca widnieje Gmina.

Na fakturach znajduje się również zapis informujący, że sprzęt jest przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej, podano również dla jakiej jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej jest on przeznaczony.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie sprzętu ratowniczo gaśniczego dla jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawnej możliwości odliczenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury VAT dokumentującej nabycie sprzętu ratowniczego. Art. 15 ust 6 ustawy o podatku o d towarów i usług, mówi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności, wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W powiązaniu z art. 86 ust. 1 ww. ustawy informującym o prawie do odliczenia kwoty podatku naliczonego od kwoty podatku należnego, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina uważa że nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego w zawiązku z realizowaną inwestycją ponieważ inwestycja nie jest nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi. Zakupiony sprzęt służy wyłącznie realizacji celów publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca nabył sprzęt ratowniczo-gaśniczy .

Gmina ogłosiła przetarg na dostawę samochodów specjalnych ratowniczo-gaśniczych oraz wysokowydajnych motopomp dla jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej z terenu Gminy.

Zakupiony przez Gminę, sprzęt ratowniczo gaśniczy został przekazany na własność nieodpłatnie jednostkom ochotniczej straży pożarnej. Gmina ani jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej nie wykorzystywały i nie będą wykorzystywać przedmiotowego sprzętu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Na fakturach jako nabywca widnieje Gmina.

Z powyższego wynika, iż Gmina nie będzie wykorzystywać nabytego sprzęt ratowniczo-gaśniczego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów, bowiem zakupiony przez Gminę, sprzęt ratowniczo-gaśniczy został przekazany na własność nieodpłatnie jednostkom ochotniczej straży pożarnej będącymi odrębnymi od Gminy podatnikami.

Z zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy jednoznacznie wynika, iż towary i usługi nabywane na potrzeby ww. projektu pozostają bez związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi generującymi podatek należny.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie sprzętu ratowniczo gaśniczego dla jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, jednak z innej podstawy prawnej, bowiem brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spowodowany tym, że Gmina w zakresie realizacji zadań własnych, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, jako organ władzy publicznej nie jest uznawana za podatnika podatku VAT, lecz tym, że nabyty sprzęt ratowniczo-gaśniczy nie ma związku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami generującymi podatek należny. W niniejszej interpretacji nie dokonano analizy czy Gmina prawidłowo uznała, iż realizując projekt nie jest podatnikiem VAT w oparciu o art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...