• Decyzja o zakresie stosow...
  19.07.2025

PP1-443-141/05

Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 12 października 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 938 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

1. Kto powinien być podatnikiem podatku od towarów i usług, Gmina czy obsługujący ją Urząd Gminy ?

2. Czy deklaracje od miesiąca maja powinny być składane odrebnie dla Gminy i odrębnie dla Urzędu Gminy w przypadku prowadzenia jednej ewidencji księgowej ?

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu zażalenia znale: FnI. 336/14/05 z dnia 29.07.2005 r. Burmistrza Gminy Włoszczowa, na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego we Włoszczowie z dnia 22.07.2005 r. znak: PPK 443/IPP/5/2005 w sprawie udzielenia interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług - Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach odmawia zmiany udzielonej interpretacji.

W dniu 23.05.2005 r. Urząd Gminy Włoszczowa zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego we Włoszczowie z wnioskiem znak: Fn.L336/14/OS w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji dotyczącej art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 roku o podatku od towarów i usług w zakresie:

1. kto powinien być podatnikiem podatku VAT - Gmina, czy obsługujący ją Urząd Gminy,

2. czy poczynając od miesiąca maja deklaracje VAT powinny być składane odrębnie dla Gminy Włoszczowa i Urzędu Gminy Włoszczowa skoro prowadzona jest jedna ewidencja księgowa dla Urzędu Gminy.

W w/w wniosku Urząd Gminy Włoszczowa przedstawił stan faktyczny oraz zajął własne stanowisko twierdząc, iż rozliczenia z tytułu wszelkich podatków powinny być dokonywane przez Urząd Gminy, a nie przez Gminę Włoszczowa.

W piśmie z dnia 13.07.2005 r. stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku - Urząd Gminy we Włoszczowie przedstawiając swoje stanowisko w sprawie drugiego pytania stwierdził, że deklaracja podatkowa VAT winna być składana tylko przez Urząd Gminy.

Ponadto wnioskodawca uważa, że Gmina i Urząd powinny posługiwać się jednym numerem NIP i składać j winą deklarację podatkową.

Po przeanalizowaniu powyższego wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego we Włoszczowie wydał postanowienie znale: PPK 443/IPP/5/2005 z dnia 14.07.2005 r., w którym uznał stanowisko podatnika zajęte w pierwszym pytaniu za prawidłowe przy spełnieniu kilku warunków, natomiast stanowisko podatnika w zakresie drugiego pytania uznał za błędne.

Zdaniem Urzędu Skarbowego gmina nie musi się rejestrować jako podatnik VAT w przypadku, gdy czynności z zakresu gospodarki komunalnej realizują mające odrębny status podatnika gminne jednostki organizacyjne. Natomiast w przypadku wykonywania działalności podlegającej opodatkowaniu bezpośrednio przez samą gminę jest ona jako osoba prawna podatnikiem podatku VAT zobowiązanym do składania deklaracji VAT-7.

Na w/w postanowienie Naczelnika Urzędu Gminy we Włoszczowie (doręczone podatnikowi za potwierdzeniem odbioru w dniu 22.07.2005 r.) - Burmistrz Gminy Włoszczowa w dniu 29.07.2005 r. złożył zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Kielcach, w którym wnosi o uchylenie postanowienia i jego zmiany.

W złożonym zażaleniu Burmistrz Gminy Włoszczowa podnosi, że umowy cywilnoprawne zawierane są przez Gminę, a czynności związane z ich realizacją wykonuje Urząd Gminy, jako jednostka do tego celu powołana.

W związku z tym zdaniem Burmistrza Gminy rozliczenia z tytułu wszelkich podatków dokonywane być powinny przez Urząd Gminy, a nie Gminę Włoszczowa. Na poparcie swoich argumentów powołuje się na stanowisko Ministra Finansów zawarte w piśmie z dnia 02.03.2005 r. znak: PPI-0602-10/OP/BM6-138/05 (załączonym do niniejszego zażalenia).

Natomiast w kwestii drugiego pytania - Burmistrz Gminy Włoszczowa uważa powołując się na ocenę Urzędu Gminy, że deklaracja podatkowa VAT winna być składana tylko przez Urząd Gminy.

Po rozpatrzeniu w/w zażalenia - Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach stwierdza, co następuje:

Dokonując oceny przedstawionego stanu faktycznego sprawy stwierdzić należy, że zasadnicza kwestia sporna dotyczy problemu podmiotowości podatkowej na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.).

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o VAT - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei art. 15 ust. 6 w/w ustawy o VAT stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Natomiast z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591) wynika, że gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, posiada odpowiedzialność prawną, prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, a jej samodzielność podlega ochronie sądowej.

Gmina działa przez organy. Organami gminy zgodnie z przepisami art. 11a ust. 1 cyt. wyżej ustawy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Stosownie do przepisu art. 26 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o samorządzie gminnym, organem wykonawczym gminy jest wójt (burmistrz, prezydent miasta), który zgodnie z art. 33 ust. 1 tej ustawy kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz. W myśl art. 33 ust. 1 tejże ustawy wójt (burmistrz) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Urząd Gminy jest aparatem pomocniczym gminy (organu wykonawczego), który nie posiada odrębnej podmiotowości prawnej, a czynności wykonywane przez ten organ są czynnościami danej osoby prawnej, czyli gminy.

Powyższe oznacza, że w świetle przepisów prawa podatkowego gmina jako osoba prawna wykonująca zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność w zakresie, w jakim wykonuje we własnym imieniu i na własny rachunek działalność gospodarczą jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 w/w ustawy o VAT.

Podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności może być, zatem wyłącznie Gmina jako osoba prawna, jeśli wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu tym podatkiem.

Natomiast w zakresie realizowanych zadali nałożonych odrębnymi przepisami statusu podatnika nie można przyznać zarówno organom gminy, tj. radzie gminy, wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi, jak i urzędowi obsługującemu ten organ, tj. urzędowi gminy, za wyjątkiem, gdy wykonują jakiekolwiek czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

W świetle cyt. wyżej przepisów ustawy o VAT urząd gminy nie ma statusu podatnika podatku od towarów i usług, gdyż faktycznie nie wykonuje w swoim imieniu żadnych czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

A zatem argumentu Burmistrza Gminy Włoszczowa podnoszonego w zażaleniu, dotyczącego kwestii składania deklaracji podatkowej VAT tylko przez Urząd Gminy nie można uznać za zasadny.

W przedmiotowej sprawie to Gmina Włoszczowa posiada status podatnika podatku od towarów i usług, gdyż w dniu 05.05.2005 r. zgłosiła w Urzędzie Skarbowym we Włoszczowie obowiązek podatkowy w podatku VAT, a także Gmina Włoszczowa ma nadany odrębny numer NIP (w dniu 12.03.2005 r.).

W przypadku, zatem wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT przez Gminę Włoszczowa, której reprezentantem na zewnątrz jest Burmistrz Gminy Włoszczowa - rozliczenia tego podatku poprzez wystawienie faktur VAT i sporządzenie deklaracji VAT-7 począwszy od miesiąca maja 2005 r. winna dokonać Gmina, a nie Urząd Gminy.

Stanowisko to jest zgodne z opinią Ministerstwa Finansów wyrażoną w piśmie z dnia 18 maja 2005 r., znak pisma: OSS-065-171-MG/2633/OS, z którego wynika, iż gmina i urząd gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer) NIP, a w związku z ich działaniami (czynnościami) powinno być wystawiane jedno rozliczenie deklaracyjne.

Reasumując powyższe - Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach stwierdza, że brak jest podstaw do uchylenia, bądź zmiany postanowienia znak: PPK443/IPP/5/OS z dnia 14.07.2005 r. wydanego przez Naczelnika Urzędu Skarbowego we Włoszczowie.

Dlatego postanowiono jak w sentencji.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...