• Postanowienie o zakresie ...
  06.09.2025

XII-1/443-53/TZ-11/05/DK

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 11 kwietnia 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 938 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy opłata za wydanie dzienników budowy, określona ustawą z dnia 16.04.2004r. o zmianie ustawy prawo budowlane (Dz. U. Nr 93, poz. 888), podlega ustawie z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług?

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.-Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat za wydawanie dzienników budowy,

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Gmina będąc podatnikiem podatku od towarów i usług pobiera opłaty za wydawanie dzienników budowy określone ustawą z dnia 07.07.1994r. prawo budowlane (Dz.U. z 2003r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.).Przedmiotową usługę podatnik traktuje jako ujętą w grupie PKWiU ex 75 "usługi w zakresie administracji publicznej", która na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie podlega opodatkowaniu.

Na podstawie art. 8 ust. 1 w/w ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 w/w ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 45 w/wym. ustawy prawo budowlane dziennik budowy stanowi urzędowy dokument przebiegu robót budowlanych oraz zdarzeń i okoliczności zachodzących w toku wykonywania robót i jest wydawany odpłatnie przez właściwy organ. Zgodnie z art. 3 w/w ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o właściwym organie należy przez to rozumieć organy administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego, stosownie do ich właściwości, określonej w rozdziale 8. Zadania administracji architektoniczno-budowlanej wykonują, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 następujące organy: starosta, wojewoda, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego, o czym stanowi art. 80 ust. 1 w/w ustawy.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Uznając, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług, w myśl w/cyt. § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia ustawodawca zwolnieniu od podatku poddał jedynie te usługi, które mieszczą się w ramach realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż zwolnieniu od podatku podlegają wyłącznie opłaty za wydawanie dzienników budowy w ramach realizacji zadań publicznych. Natomiast każde inne przekazanie w/wym. dokumentacji, które nie spełnia warunku realizacji zadań publicznych, w myśl art. 41 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 22%.

Błędne zatem jest stanowisko Strony, iż usługa pobierania opłat za wydawanie dzienników budowy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto tut. Organ informuje, iż świadczenie przedmiotowej usługi winno być dokumentowane fakturą w myśl art. 106 ust. 1 ustawy stanowiącego, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Jednocześnie zauważa się, iż podatnicy nie mają obowiązku wystawiania faktur osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jednakże na żądanie tych osób są obowiązani do wystawienia faktury, o czym stanowi art. 106 ust. 4 ustawy.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...