ITPP2/443-570/10/MD
Interpretacja indywidualna
z dnia 31 sierpnia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm. ), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2010 r. (data wpływu 14 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty deklaracji VAT-7 w związku z uprzednim opodatkowaniem zaliczki otrzymanej na poczet eksportu towarów - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 14 czerwca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty deklaracji VAT-7 w związku z uprzednim opodatkowaniem zaliczki otrzymanej na poczet eksportu towarów.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Spółka zawarła umowę z kontrahentem z Sankt-Petersburga na dostawę towarów do Rosji. Zgodnie z poczynionymi ustaleniami w dniu 5 listopada 2009 r. na poczet dostawy towarów otrzymała zaliczkę w wysokości 10.000 euro. Z uwagi na ustalony termin dostawy (przed upływem 6 miesięcy), kwota zaliczki została „zafakturowana” w listopadzie 2009 r. i wykazana w deklaracji VAT-7 za ten miesiąc, jako obrót "eksportowy", do którego zastosowano 0% stawkę podatku od towarów i usług. Z uwagi na problemy z odbiorem towaru przez kontrahenta z Rosji, dostawa towaru, na który wpłacono zaliczkę, do dnia dzisiejszego nie została dokonana, wobec czego powstała kwestia, zgodnego z ustawą o podatku od towarów i usług, zaewidencjonowania i rozliczenia otrzymanej kwoty zaliczki.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy wobec faktu, że upłynęło 6 miesięcy od dnia otrzymania zaliczki na poczet eksportu towaru, podatnik powinien dokonać korekty deklaracji podatkowej VAT-7 za miesiąc listopad 2009 r., w której wykazano kwotę zaliczki, jako obrót objęty 0% stawką podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zasadą ogólną zapisaną w art. 19 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części, ponadto w świetle art. 19 ust. 12 tej ustawy, przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio w przypadku eksportu towarów, jeżeli wywóz towarów nastąpi w ciągu 6 miesięcy, licząc od dnia otrzymania części należności. Treść ust. 12 wyraźnie stanowi - w ocenie Spółki - dodatkowy warunek uzależniający zastosowanie ust. 11, co oznacza, że jeśli warunek z ust. 12 nie zostanie spełniony, wówczas treści ust. 11 nie stosuje się do zaliczki otrzymanej na poczet eksportu. W związku z powyższym z chwilą upływu 6 miesięcy od daty otrzymania zaliczki na poczet eksportu towaru, którego w tym terminie nie wyeksportowano, nie można uznać, że otrzymanie zaliczki spowodowało powstanie obowiązku podatkowego.
Zdaniem Spółki, która zgodnie z art. 19 ust. 11 i 12 ww. ustawy, wykazała zaliczkę „eksportową” w rozliczeniu za miesiąc jej otrzymania, tj. listopad 2009 r., jako obrót objęty 0% stawką podatku od towarów i usług, a następnie we wspomnianym terminie nie wywiozła towaru poza obszar Unii Europejskiej, powinna po upływie 6 miesięcy skorygować deklarację VAT-7 za ten miesiąc. W jej opinii przedmiotowa korekta powinna polegać na usunięciu z treści tej deklaracji (poz. 31), kwoty wykazanego obrotu „eksportowego”, w części opiewającej na kwotę otrzymanej zaliczki, ponieważ niespełnienie warunku wywozu towaru, spowodowało, że nie powstał obowiązek podatkowy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.