ITPP1/443-1048b/09/MN
Interpretacja indywidualna
z dnia 27 stycznia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2009 r. (data wpływu 2 listopada 2009 r.) uzupełnionym w dniu 15 stycznia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczonych usług, jeżeli zapłata nastąpiła w innym terminie niż określony na fakturze i w umowie – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 2 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług m.in. w zakresie m.in. momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczonych usług, jeżeli zapłata nastąpiła w innym terminie niż określony na fakturze i w umowie.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca prowadzi na terenie Polski działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w zakresie administracyjnej obsługi biura (8211Z). Z tytułu tej działalności Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów.
Wnioskodawca wystawia faktury sprzedaży ostatniego dnia miesiąca, w których określa sposób zapłaty „gotówka” i termin zapłaty również ostatni dzień miesiąca. Tak też sprzedaż jest wykazywana w ewidencji sprzedaży i deklaracji dla potrzeb VAT. Mimo to jeden z kontrahentów dokonuje płatności przelewem na początku następnego miesiąca.
W uzupełnieniu wniosku wskazano dodatkowo, iż świadczone usługi polegają na kompleksowej obsłudze administracyjno-biurowej małych firm, m.in. planowanie finansowe, przygotowywanie dokumentacji do księgowości i archiwizacji, kompletowanie i wystawianie zleceń na usługi, jakie te podmioty zawierają, dostarczanie poczty. Wskazano, że świadczone usługi mają charakter stałej obsługi biurowej i są rozliczane w okresach rozliczeniowych (miesięcznych), a ponadto umowa zawiera informację, że faktura VAT sprzedaży za świadczone usługi jest wystawiana na koniec każdego miesiąca i płatna jest gotówką lub przelewem w dniu jej wystawienia.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
W którym miesiącu powstaje obowiązek podatkowy z tytułu świadczonych usług, jeżeli zapłata nastąpi w innym terminie niż określony w fakturze i umowie...
Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek podatkowy z tytułu świadczonych usług powstaje z chwilą upływu terminu płatności, określonego na fakturze i ze sposobem zapłaty – „gotówka”, niezależnie od tego jak dokona rozliczenia kontrahent.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7
Stosownie do art. 19 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2–21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.
Od powyższej ogólnej zasady, ustawodawca określił w sposób odmienny - między innymi dla usług stałej obsługi biurowej - szczególny moment powstania obowiązku podatkowego.
Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze – z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, a także usług ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia, usług w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego oraz usług stałej obsługi prawnej i biurowej.
Stosownie do art. 19 ust. 15 ww. ustawy w przypadkach określonych w ust. 10, 13 pkt 2-5 i 7-10 otrzymanie części zapłaty (ceny) lub części wkładu budowlanego i mieszkaniowego powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części.
Z cyt. wyżej przepisów wynika, że moment powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do czynności, które zostały wymienione w treści powyższego przepisu (w tym usługi stałej obsługi biurowej) został uzależniony od terminu płatności wynikającego z umowy lub z faktury albo od otrzymania części lub całości zapłaty – w zależności od tego, które zdarzenie będzie miało miejsce wcześniej.
Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wystawia faktury sprzedaży ostatniego dnia miesiąca ze sposobem zapłaty „gotówka” lub „przelew” i terminem określonym na ostatni dzień miesiąca (dzień wystawiania faktur), co jest zgodne z zawartymi umowami. Mimo to jeden z kontrahentów dokonuje płatności przelewem na początku następnego miesiąca.
Zatem w opisanym stanie faktycznym obowiązek podatkowy powstaje z upływem terminu płatności określonego w umowie i fakturze VAT, tj. z dniem jej wystawienia, niezależnie od tego, że płatności dokonano w terminie późniejszym.
Zaznaczyć należy, iż w przypadku, gdy przed terminem zapłaty, określonym w umowie i fakturze Wnioskodawca otrzyma część lub całość zapłaty, obowiązek podatkowy w odniesieniu do tej należności powstanie z chwilą jej otrzymania.
Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.