III/443-10/05/IG
Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 21 marca 2005
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
Jakie jest miejsce opodatkowania usług świadczonych na rzecz kontrahenta z Indonezji na podstawie umowy o świadczenie usług reklamowo-marketingowych?
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna, działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 2, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), w związku z wnioskiem z dnia 24 lutego 2005r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze. zm.), w przedmiocie opodatkowania usług świadczonych na rzecz kontrahenta z Indonezji na podstawie umowy o świadczenie usług reklamowo-marketingowych - uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że firma zawarła umowę o świadczenie usług z podmiotem mającym swoją siedzibę w Indonezji, tj. na terytorium państwa trzeciego w rozumieniu ustawy. Przedmiotem tej umowy jest świadczenie na terytorium Polski usług polegających na:
- zdobywaniu informacji o potencjalnych klientach zlecającego oraz budowanie bazy danych tych klientów,
- przygotowywanie raportów dotyczących potencjalnych klientów zlecającego, w szczególności zawierających informacje co do ich wiarygodności finansowej i wypłacalności,
- zbieranie informacji o rynku pod kątem uzyskania informacji na temat poziomu cen oferowanych na podobne towary przez konkurentów zlecającego, aktualnego popytu na oferowane produkty oraz ocena perspektyw i kierunków rozwoju rynku,
- reklamowanie produktów podmiotu zagranicznego, poprzez informowanie potencjalnych odbiorców o cechach oraz szczególnych właściwościach towarów, a także rzetelne i wszechstronne przedstawienie zalet towarów, prezentację próbek, budowanie pozytywnego wizerunku podmiotu zagranicznego w odniesieniu do jakości towaru, jego przydatności do użycia oraz konkurencyjności wobec innych towarów podobnych.
Celem podjętych działań jest wypromowanie zlecającego usługę, jego marki oraz znajdujących się w jego ofercie towarów, oraz stworzenie baz danych o potencjalnych odbiorcach oferowanych produktów, a także o warunkach panujących na danym rynku.
Zgodnie z przepisem art.27 ust.3 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz.U.Nr 54, poz.535 ze zm./ - w przypadku wykonania usług, o których mowa w ust.4, świadczonych na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. W katalogu usług wymienionych w ust.4 znalazły się m.in. usługi reklamowe, usługi badania rynków i opinii publicznej (PKWiU 74.1) oraz usługi przetwarzania danych i dostarczania informacji.
W związku z powyższym, jeśli wykonywane usługi zostały wymienione w przepisie art. 27 ust. 4 ustawy o VAT - miejscem świadczenia (opodatkowania) tych usług, w podatku od towarów i usług, jest Indonezja.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja - zgodnie z art. 14b § 1 - nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast - zgodnie z art. 14b § 2 - organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.
