IPPP2-443-115/11-2/AK
Interpretacja indywidualna
z dnia 15 marca 2011
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku, który wpłynął do BKIP w Płocku w dniu 31 stycznia 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłaty pocztowej oraz kwoty pobranej od kupującego tytułem opłaty pocztowej przekraczającej rzeczywisty koszt wysyłki w przypadku posiadania pełnomocnictwa do zawarcia umowy o świadczeniu usług pocztowych w imieniu i na rachunek kupującego – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 31 stycznia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłaty pocztowej oraz kwoty pobranej od kupującego tytułem opłaty pocztowej przekraczającej rzeczywisty koszt wysyłki w przypadku posiadania pełnomocnictwa do zawarcia umowy o świadczeniu usług pocztowych w imieniu i na rachunek kupującego .
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawczyni wnosi o wydanie interpretacji odnośnie podatku VAT w zakresie opodatkowania opłaty pocztowej w przypadku posiadania pełnomocnictwa do zawarcia umowy o świadczenie usług pocztowych w imieniu i na rachunek kupującego. Obecnie nie posiada z uwagi na młody wiek numeru NIP. Zamierza otworzyć sklep internetowy oraz sprzedawać na aukcjach internetowych, gdzie będzie sprzedawała drobne artykuły zoologiczne. Wnioskodawczyni zamierza wysyłać przesyłki przez Pocztę. Od początku prowadzenia działalności zamierza się zarejestrować jako podatnik VAT, gdyż dużo towarów będzie importowanych z krajów UE. Formą ewidencji sprzedaży będzie kasa fiskalna.
Na internetowej stronie aukcyjnej i stronie sklepu internetowego dla każdej z ofert zamieści informację, iż dokonanie zakupu jest równoznaczne z udzieleniem Wnioskodawczyni, jako sprzedawcy pełnomocnictwa do dokonania w imieniu i na koszt nabywcy nadania przesyłki pocztowej zawierającej nabyty towar. Płatność w każdej z transakcji wyszczególnia dwie pozycje: cenę zakupu oraz koszty pocztowe. Koszty pocztowe przeznaczone są na nadanie zakupionego towaru pocztą. Odrębnego wynagrodzenia za nadanie przesyłki Wnioskodawczyni nie przewiduje. Nie będzie pobierane wynagrodzenie za zawarcie umowy pocztowej (tj. za pójście na pocztę i nadanie przesyłki). Cena sprzedaży obejmuje wyłącznie wartość towaru. Nabywca przekaże środki pieniężne aby opłacić należność względem poczty. Przekazanie tych środków połączone będzie z płatnością za towar.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy jest objęte opodatkowaniem podatkiem VAT u Wnioskodawczyni, jako sprzedawcy internetowego będącego podatnikiem podatku VAT, otrzymanie płatności i wykonanie za nią usługi nadania zakupionego towaru pocztą, jeżeli ów sprzedawca jest w tym zakresie pełnomocnikiem nabywcy...
Jak należy postępować w zakresie rozliczania podatku VAT od towarów i usług, gdy opłata pobrana na poczet wysyłki pocztowej od kupującego jest nieco wyższa od faktycznej ceny zapłaconej za przesyłkę na poczcie, gdy waga paczki jest np. o kilka gram lżejsza niż zakładała Wnioskodawczyni...
Zdaniem Wnioskodawczyni, nie jest ona objęta opodatkowaniem podatkiem VAT jako sprzedawcy internetowego, będącego podatnikiem podatku VAT, otrzymanie płatności i wykonanie za nią usługi nadania zakupionego towaru pocztą, jeżeli Wnioskodawczyni jako sprzedawca jest w tym zakresie pełnomocnikiem nabywcy.
Wnioskodawczyni uważa, że ewentualne różnice w zakresie wpłaconych należności przez kupującego na poczet przesyłki pocztowej a faktyczną ceną przesyłki na poczcie powinny być zaliczone na poczet dodatkowych przychodów i opodatkowane podatkiem od towarów i usług lub powinny zostać zwrócone do kupującego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w której dokonano czynności prawnej;
zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Stosownie do art. 79 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.), podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy, a zaksięgowanych przez podatnika na koncie przejściowym.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi pocztowe oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną – realizowane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Przedmiotowe zwolnienie ma szczególny, podmiotowy charakter i dotyczy wyłącznie czynności wykonywanych przez operatora powszechnych usług pocztowych. Zgodnie z podstawową zasadą, podatnik występujący w charakterze sprzedawcy, który wysyła zamówiony przez nabywcę towar i korzysta przy tym z usług poczty państwowej, świadczy usługę pocztową na rzecz nabywcy towaru. Usługa ta nie jest jednak ze względu na świadczący ją podmiot usługą, o której mowa w w art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy VAT, co oznacza, iż nie jest objęta zwolnieniem z podatku od towarów i usług.
Kwestia pełnomocnictwa została uregulowana w przepisach art. 98 – art. 109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zmianami), a kwestia przedstawicielstwa w art. 95 § 1 i § 2 ww. ustawy. Zgodnie z art. 95 § 1 i § 2 ustawy Kodeks cywilny, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego. Zatem przedstawicielstwo polega na dokonywaniu czynności prawnej przez osobę fizyczną lub prawną (przedstawiciela) w imieniu innej osoby fizycznej lub prawnej (reprezentowanego) ze skutkiem prawnym dla tej innej osoby, o ile przedstawiciel działa w granicach umocowania, rozumianego jako uprawnienie do dokonania czynności prawnych, z bezpośrednim skutkiem dla reprezentowanego.
Natomiast art. 96 ww. ustawy Kodeks cywilny stanowi, iż umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo). Pełnomocnictwo udzielone do określonego rodzaju czynności będzie pełnomocnictwem rodzajowym, charakteryzującym się tym, iż w jego treści określony jest rodzaj i przedmiot czynności, do których umocowany został pełnomocnik. Jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, forma pełnomocnictwa może być dowolna. Pełnomocnictwo to nie może być jednak domniemane.
Z przedstawionego przez Wnioskodawczynię zdarzenia przyszłego wynika, iż zamierza otworzyć sklep internetowy oraz sprzedawać na aukcjach internetowych drobne artykuły zoologiczne. Na internetowej stronie aukcyjnej i stronie sklepu internetowego dla każdej z ofert zamieszczona będzie informacja, iż dokonanie zakupu jest równoznaczne z udzieleniem Wnioskodawczyni, jako sprzedawcy pełnomocnictwa do dokonania w imieniu i na rachunek nabywcy nadania przesyłki pocztowej zawierającej nabyty towar.
Płatność w każdej transakcji wyszczególniać będzie dwie pozycje: cenę zakupu oraz koszty pocztowe przeznaczone na nadanie zakupionego towaru pocztą. Wnioskodawczyni nie przewiduje dodatkowego wynagrodzenia za nadanie przesyłki oraz nie będzie pobierać wynagrodzenia za zawarcie umowy pocztowej, tj. pójście na pocztę i nadanie przesyłki. Cena sprzedaży obejmuje wyłącznie wartość towaru. Nabywca przekaże środki pieniężne by opłacić należność względem poczty, która będzie połączona z płatnością za towar. Ewentualna różnica w zakresie wpłaconych należności przez kupującego na poczet przesyłki pocztowej a faktyczną ceną przesyłki na poczcie będą zaliczone na poczet dodatkowych przychodów - opodatkowane podatkiem VAT- albo zostanie zwrócona przez Wnioskodawczynię kupującemu.
Odnosząc przedstawione wyżej zdarzenie przyszłe do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, iż w przypadku, gdy sprzedawca posiada pełnomocnictwo do zawarcia umowy o świadczenie usług pocztowych w imieniu i na rachunek kupującego – mamy do czynienia ze zwrotem kosztów i kwota ta nie wchodzi do podstawy opodatkowania , gdyż nie będzie stanowiła dla Wnioskodawczyni obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Podkreślić jednak należy, iż w opisanej sytuacji nie podlega opodatkowaniu jedynie kwota stanowiąca zwrot rzeczywistych kosztów przesyłki, natomiast opodatkowaniu podlegać będzie ewentualna różnica pomiędzy faktyczną kwotą opłaty pocztowej (niższą) a pobraną na ten cel należnością od kupującego przez Wnioskodawczynię, jako dodatkowy przychód Wnioskodawczyni.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zauważyć należy, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest kwestia prawidłowości udzielenia pełnomocnictwa w opisany przez Wnioskodawczynię sposób ani kwestia udokumentowania udzielenia tego pełnomocnictwa.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.