• Ustawa o przygotowaniu i ...
  17.09.2025
Obserwuj akt

Rozdział 9a. Przygotowanie i realizacja inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej na obszarze gmin Choczewo lub Gniewino i Krokowa oraz inwestycji towarzyszących

1.
Przedsięwzięcie polegające na budowie i eksploatacji pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej, o mocy elektrycznej do 3750 MWe, na obszarze gmin Choczewo lub Gniewino i Krokowa, zwane dalej „inwestycją w zakresie EJ1”, jest inwestycją w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej, przygotowywaną i realizowaną przez Polskie Elektrownie Jądrowe spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, zwaną dalej „spółką PEJ”, lub spółkę, wobec której spółka PEJ jest spółką dominującą w rozumieniu art. 4 objaśnienie pojęć § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych, zwaną dalej „spółką zależną PEJ”.
2.
Inwestycjami towarzyszącymi inwestycji w zakresie EJ1 są następujące inwestycje, przygotowywane i realizowane przez:
1)
Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni – budowa infrastruktury hydrotechnicznej w granicach pasa technicznego na obszarze gmin Choczewo lub Krokowa oraz na obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności na potrzeby inwestycji w zakresie EJ1;
2)
Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad – budowa drogi krajowej zapewniającej dojazd do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej, o której mowa w ust. 1, od najbliższej drogi ekspresowej;
3)
PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie – budowa, przebudowa lub remont infrastruktury kolejowej zapewniającej dojazd do gmin: Nowa Wieś Lęborska, Lębork, Wicko, Łeba, Wejherowo, Choczewo, Gniewino i Krokowa, w zależności od realizowanego wariantu, w tym linii kolejowych wraz z sieciami trakcyjnymi, stacji pasażerskich, terminali towarowych i obiektów inżynieryjnych;
4)
Polskie Sieci Elektroenergetyczne spółka akcyjna z siedzibą w Konstancinie-Jeziornie – budowa, przebudowa lub remont sieci elektroenergetycznej na potrzeby inwestycji w zakresie EJ1, w tym linii, stacji i przyłączy elektroenergetycznych.
1.
Do inwestycji towarzyszących inwestycji w zakresie EJ1, o których mowa w art. 53a realizacja inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej w Polsce (EJ1) ust. 2, przepisów art. 52 nadawanie statusu inwestycji towarzyszącej inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej i art. 6 zawiadomienie o wszczęciu postępowania o ustalenie lokalizacji inwestycji ust. 4 pkt 2–4 nie stosuje się.
2.
Do inwestycji towarzyszących inwestycji w zakresie EJ1, o których mowa w:
1)
art. 53a realizacja inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej w Polsce (EJ1) ust. 2 pkt 2 – stosuje się przepisy ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych;
2)
art. 53a realizacja inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej w Polsce (EJ1) ust. 2 pkt 3 – stosuje się przepisy ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, z tym że nie stosuje się przepisu art. 38c program wieloletni inwestycji obejmujących linie kolejowe tej ustawy;
3)
art. 53a realizacja inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej w Polsce (EJ1) ust. 2 pkt 4 – stosuje się przepisy ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1199).
3.
Do kosztów przygotowania i realizacji inwestycji towarzyszących inwestycji w zakresie EJ1, o których mowa w art. 53a realizacja inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej w Polsce (EJ1) ust. 2 pkt 4, przepis art. 53 realizacja inwestycji towarzyszących ust. 2 stosuje się odpowiednio.
Inwestycją towarzyszącą inwestycji w zakresie EJ1 jest także inwestycja dotycząca inwestycji w zakresie EJ1, której został nadany status inwestycji towarzyszącej zgodnie z art. 52 nadawanie statusu inwestycji towarzyszącej inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej ust. 1.
Spółka PEJ koordynuje przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie EJ1 oraz inwestycji towarzyszących inwestycji w zakresie EJ1, w szczególności:
1)
opracowuje zasady koordynacji inwestycji w zakresie EJ1 oraz inwestycji towarzyszących tej inwestycji, zwane dalej „zasadami koordynacji”;
2)
opracowuje harmonogram skonsolidowany przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie EJ1 oraz inwestycji towarzyszących tej inwestycji, zwany dalej „harmonogramem skonsolidowanym”;
3)
monitoruje wykonywanie zadań zgodnie z harmonogramem skonsolidowanym przez podmioty przygotowujące i realizujące inwestycję w zakresie EJ1 oraz inwestycje towarzyszące tej inwestycji;
4)
koordynuje obieg dokumentów i informacji między podmiotami przygotowującymi i realizującymi inwestycję w zakresie EJ1 oraz inwestycje towarzyszące tej inwestycji;
5)
monitoruje przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie EJ1 oraz inwestycji towarzyszących tej inwestycji i sporządza raporty oraz rekomendacje działań usprawniających;
6)
może zawierać umowy lub porozumienia o współpracy z podmiotami przygotowującymi i realizującymi inwestycje towarzyszące inwestycji w zakresie EJ1 lub spółką zależną PEJ, w tym określające zasady eksploatacji inwestycji towarzyszących inwestycji w zakresie EJ1 i ponoszenia związanych z tym kosztów.
Zasady koordynacji zawierają w szczególności:
1)
określenie roli podmiotów uczestniczących w tej koordynacji;
2)
zasady i standardy komunikacji, w tym określenie częstotliwości spotkań koordynacyjnych i statusowych oraz szczegółowych zasad i sposobów przekazywania danych i informacji zarządczych;
3)
wytyczne dotyczące tworzenia i aktualizacji harmonogramu skonsolidowanego;
4)
wytyczne dotyczące zarządzania ryzykiem i incydentami.
Spółka PEJ opracowuje harmonogram skonsolidowany po otrzymaniu od podmiotów przygotowujących i realizujących inwestycje towarzyszące inwestycji w zakresie EJ1 lub spółki zależnej PEJ informacji objętych jego zakresem.
1.
Harmonogram skonsolidowany oraz zasady koordynacji wiążą podmioty przygotowujące i realizujące inwestycję w zakresie EJ1 oraz inwestycje towarzyszące inwestycji w zakresie EJ1 po ich zatwierdzeniu przez Pełnomocnika Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej, zwanego dalej „Pełnomocnikiem”.
2.
Przed zatwierdzeniem harmonogramu skonsolidowanego oraz zasad koordynacji Pełnomocnik uzgadnia ich treść z:
1)
ministrem właściwym do spraw gospodarki morskiej – w zakresie inwestycji towarzyszącej inwestycji w zakresie EJ1, o której mowa w art. 53a realizacja inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej w Polsce (EJ1) ust. 2 pkt 1;
2)
ministrem właściwym do spraw transportu – w zakresie inwestycji towarzyszących inwestycji w zakresie EJ1, o których mowa w art. 53a realizacja inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej w Polsce (EJ1) ust. 2 pkt 2 i 3.
3.
Podmioty przygotowujące i realizujące inwestycje towarzyszące inwestycji w zakresie EJ1 lub spółka zależna PEJ są obowiązane do przekazywania spółce PEJ:
1)
informacji o istotnych zdarzeniach mających wpływ na przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie EJ1 lub inwestycji towarzyszących tej inwestycji, w szczególności mogących mieć wpływ na opóźnienia w realizacji harmonogramu skonsolidowanego;
2)
żądanych przez nią informacji dotyczących przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie EJ1 lub inwestycji towarzyszących tej inwestycji.
4.
Spółka PEJ jest obowiązana do przekazywania Pełnomocnikowi raportów dotyczących przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie EJ1 oraz inwestycji towarzyszących inwestycji w zakresie EJ1.
1.
Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej nadzoruje przygotowanie i realizację inwestycji towarzyszącej inwestycji w zakresie EJ1, o której mowa w art. 53a realizacja inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej w Polsce (EJ1) ust. 2 pkt 1, zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem skonsolidowanym.
2.
Minister właściwy do spraw transportu nadzoruje przygotowanie i realizację inwestycji towarzyszących inwestycji w zakresie EJ1, o których mowa w art. 53a realizacja inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej w Polsce (EJ1) ust. 2 pkt 2 i 3, zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem skonsolidowanym.
3.
Pełnomocnik nadzoruje przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie EJ1 oraz inwestycji towarzyszącej inwestycji w zakresie EJ1, o której mowa w art. 53a realizacja inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej w Polsce (EJ1) ust. 2 pkt 4, zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem skonsolidowanym.
4.
Pełnomocnik koordynuje przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie EJ1 oraz inwestycji towarzyszących inwestycji w zakresie EJ1 zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem skonsolidowanym.
1.
Na przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie EJ1 lub inwestycji przygotowywanej i realizowanej przez spółkę PEJ, której został nadany status inwestycji towarzyszącej zgodnie z art. 52 nadawanie statusu inwestycji towarzyszącej inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej ust. 1, oraz na bieżącą działalność spółki PEJ, w tym na działania mające na celu zarządzanie ryzykiem i ochronę wartości kapitałów tej spółki, spółce PEJ jest przekazywane przez Skarb Państwa wsparcie publiczne w postaci wkładu na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym spółki PEJ.
2.
Pokrycia udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym spółki PEJ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się przez wniesienie wkładu:
1)
pieniężnego z budżetu państwa lub
2)
niepieniężnego w postaci skarbowych papierów wartościowych.
3.
Udziały w podwyższonym kapitale zakładowym spółki PEJ, o którym mowa w ust. 1, obejmuje Skarb Państwa.
1.
Przed podjęciem uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego spółki PEJ, o którym mowa w art. 53h wsparcie publiczne na przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie EJ1 ust. 1, Pełnomocnik, biorąc pod uwagę w szczególności zasady określone w decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej dotyczącej inwestycji w zakresie EJ1 z rynkiem wewnętrznym oraz potrzeby finansowe spółki PEJ, występuje do ministra właściwego do spraw finansów publicznych ze wskazaniem planowanej wysokości tego podwyższenia.
2.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych wybiera jeden sposób lub oba sposoby wniesienia wkładu, o których mowa w art. 53h wsparcie publiczne na przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie EJ1 ust. 2, na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym spółki PEJ, o którym mowa w art. 53h wsparcie publiczne na przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie EJ1 ust. 1, i informuje ministra właściwego do spraw gospodarki surowcami energetycznymi oraz Pełnomocnika o tym wyborze.
3.
Minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi przekazuje spółce PEJ wkład, o którym mowa w art. 53h wsparcie publiczne na przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie EJ1 ust. 2 pkt 1, w terminie uzgodnionym z Pełnomocnikiem.
4.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych przekazuje spółce PEJ wkład, o którym mowa w art. 53h wsparcie publiczne na przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie EJ1 ust. 2 pkt 2, w terminie 90 dni od dnia otrzymania wystąpienia, o którym mowa w ust. 1, wskazując uprzednio Pełnomocnikowi planowany dzień przekazania tego wkładu.
Suma wartości wkładu pieniężnego z budżetu państwa i wkładu niepieniężnego w postaci skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w art. 53h wsparcie publiczne na przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie EJ1 ust. 2, przekazanych spółce PEJ w danym roku na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym spółki PEJ, o którym mowa w art. 53h wsparcie publiczne na przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie EJ1 ust. 1, nie może być wyższa niż wartość maksymalnego limitu wydatków budżetu państwa na wniesienie wkładu pieniężnego określonego dla tego roku. Przy ocenianiu wartości przekazanego w danym roku spółce PEJ wkładu niepieniężnego w postaci skarbowych papierów wartościowych bierze się pod uwagę ich wartość nominalną.
1.
Minister właściwy do spraw budżetu określi w liście emisyjnym warunki emisji skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w art. 53h wsparcie publiczne na przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie EJ1 ust. 2 pkt 2, oraz sposób realizacji świadczeń z nich wynikających.
2.
List emisyjny zawiera w szczególności:
1)
datę emisji;
2)
powołanie podstawy prawnej emisji;
3)
jednostkową wartość nominalną w złotych;
4)
cenę lub sposób jej ustalenia;
5)
stopę procentową lub sposób jej obliczania;
6)
określenie sposobu i terminów wypłaty należności głównej oraz należności ubocznych;
7)
datę, od której nalicza się oprocentowanie skarbowych papierów wartościowych emisji;
8)
termin wykupu oraz zastrzeżenia w przedmiocie możliwości wcześniejszego wykupu.
3.
Emisja skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w art. 53h wsparcie publiczne na przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie EJ1 ust. 2 pkt 2, następuje z dniem zarejestrowania skarbowych papierów wartościowych w depozycie papierów wartościowych oraz w kwocie równej wartości nominalnej wyemitowanych papierów wartościowych.
4.
Do emisji skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w art. 53h wsparcie publiczne na przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie EJ1 ust. 2 pkt 2, nie stosuje się przepisów art. 98 list emisyjny i art. 102 zbywanie i emisja skarbowych papierów wartościowych ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, 1572,
1717, 1756 i 1907 oraz z 2025 r. poz. 39) oraz przepisów wydanych na podstawie art. 97 rozporządzenie w sprawie warunków emitowania skarbowych papierów wartościowych tej ustawy.
1.
Spółka PEJ może posiadać skarbowe papiery wartościowe, o których mowa w art. 53h wsparcie publiczne na przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie EJ1 ust. 2 pkt 2, do terminu ich wykupu lub rozporządzać nimi przed tym terminem.
2.
Spółka PEJ nie może oferować skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w art. 53h wsparcie publiczne na przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie EJ1 ust. 2 pkt 2, w dniach przetargów skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 97 rozporządzenie w sprawie warunków emitowania skarbowych papierów wartościowych ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, a także w okresie dwóch dni roboczych poprzedzających te przetargi, których terminy są planowane dla danego roku w kalendarzu przetargów skarbowych papierów wartościowych oraz na bieżąco podawane w komunikatach ministra właściwego do spraw budżetu publikowanych na stronach internetowych urzędu obsługującego tego ministra.
3.
Maksymalna dzienna wartość nominalna sprzedaży przez spółkę PEJ skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w art. 53h wsparcie publiczne na przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie EJ1 ust. 2 pkt 2, wynosi 100 000 000 zł.
4.
Dokonanie przez spółkę PEJ sprzedaży skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w art. 53h wsparcie publiczne na przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie EJ1 ust. 2 pkt 2, o wartości wyższej niż określona w ust. 3 wymaga zgody ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
1.
Maksymalny limit wydatków budżetu państwa na wniesienie wkładu pieniężnego, o którym mowa w art. 53h wsparcie publiczne na przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie EJ1 ust. 2 pkt 1, wynosi w:
1)
2025 r. – 4 600 000 000 zł;
2)
2026 r. – 11 000 000 000 zł;
3)
2027 r. – 14 000 000 000 zł;
4)
2028 r. – 13 000 000 000 zł;
5)
2029 r. – 11 000 000 000 zł;
6)
2030 r. – 6 600 000 000 zł.
2.
Pełnomocnik monitoruje wykorzystanie przyjętego na dany rok budżetowy limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1.
3.
W przypadku zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1, Pełnomocnik wdraża mechanizm korygujący polegający na tym, że nie występuje on do ministra właściwego do spraw finansów publicznych ze wskazaniem planowanej wysokości podwyższenia kapitału zakładowego spółki PEJ, o którym mowa w art. 53h wsparcie publiczne na przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie EJ1 ust. 1, przekraczającej przyjęty na dany rok budżetowy limit wydatków, o którym mowa w ust. 1.
4.
Wydatki, o których mowa w ust. 1, są finansowane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi.

1.
Spółka PEJ przedstawia Pełnomocnikowi w terminie do dnia 31 marca każdego roku sprawozdanie z wykorzystania w poprzednim roku wsparcia publicznego, o którym mowa w art. 53h wsparcie publiczne na przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie EJ1 ust. 1.
2.
Pełnomocnik przedstawia Radzie Ministrów w terminie do dnia 31 maja każdego roku informację o wykorzystaniu w poprzednim roku przez spółkę PEJ wsparcia publicznego, o którym mowa w art. 53h wsparcie publiczne na przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie EJ1 ust. 1.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...