• Ustawa o szczególnych zas...
  16.10.2025
Obserwuj akt

Rozdział 3 Przygotowanie i realizacja kluczowych inwestycji

1.
Wykaz kluczowych inwestycji w zakresie potrzeb obronności państwa, w tym inwestycji realizowanych w ramach programu „Narodowy Program Odstraszania i Obrony – Tarcza Wschód”, oraz kluczowych inwestycji w zakresie potrzeb bezpieczeństwa publicznego, wraz z przypisanymi do nich inwestorami kluczowych inwestycji, określa Minister Obrony Narodowej, w formie decyzji zawierającej informacje niejawne, z tym że wykaz kluczowych inwestycji w zakresie potrzeb:
1)
obronności państwa, które mają być realizowane przez spółki przemysłowego potencjału obronnego, w których minister właściwy do spraw aktywów państwowych wykonuje prawa z akcji lub udziałów, oraz przez spółki od tych spółek zależne, oraz przypisanych do nich inwestorów kluczowych inwestycji Minister Obrony Narodowej określa na wniosek ministra właściwego do spraw aktywów państwowych;
2)
bezpieczeństwa publicznego oraz przypisanych do nich inwestorów kluczowych inwestycji Minister Obrony Narodowej określa na wniosek ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
2.
W decyzji, o której mowa w ust. 1, Minister Obrony Narodowej, w przypadku kluczowej inwestycji w zakresie potrzeb obronności państwa, realizowanej przez inwestora kluczowej inwestycji, o którym mowa w art. 1 zakres regulacji ust. 2 pkt 1 lit. a i g, Służbę Kontrwywiadu Wojskowego lub Służbę Wywiadu Wojskowego, która jest konieczna i odpowiednia do ochrony istotnego interesu bezpieczeństwa państwa, uznaje, że inwestycja ta realizuje istotny interes bezpieczeństwa państwa w rozumieniu art. 12 wyłączenie stosowania ustawy do zamówień dotyczących produkcji lub handlu bronią, amunicją lub materiałami wojennymi ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych.
3.
We wniosku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, minister właściwy do spraw wewnętrznych, w przypadku kluczowej inwestycji w zakresie potrzeb bezpieczeństwa publicznego, która jest konieczna i odpowiednia do ochrony istotnego interesu bezpieczeństwa państwa, uznaje, że inwestycja ta realizuje istotny interes bezpieczeństwa państwa w rozumieniu art. 12 wyłączenie stosowania ustawy do zamówień dotyczących produkcji lub handlu bronią, amunicją lub materiałami wojennymi ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych.
4.
Inwestor kluczowej inwestycji w zakresie potrzeb obronności państwa, o którym mowa w art. 1 zakres regulacji ust. 2 pkt 1 lit. g, może być wskazany w programie „Narodowy Program Odstraszania i Obrony – Tarcza Wschód”.
5.
Niejawne wyciągi z wykazów, o których mowa w ust. 1, są przekazywane do właściwych miejscowo wojewodów, wojewódzkich inspektorów nadzoru budowlanego, dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych oraz regionalnych dyrektorów ochrony środowiska.
6.
Kluczowe inwestycje w zakresie potrzeb obronności państwa są realizowane całkowicie w granicach ustalonego przez Ministra Obrony Narodowej, Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Szefa Służby Wywiadu Wojskowego lub ministra właściwego do spraw aktywów państwowych terenu zamkniętego, będącego odpowiednio w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej, Służby Kontrwywiadu Wojskowego albo Służby Wywiadu Wojskowego lub stanowiącego własność lub użytkowanie wieczyste jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej albo stanowiącego własność lub użytkowanie wieczyste spółek przemysłowego potencjału obronnego.
7.
Kluczowe inwestycje w zakresie potrzeb bezpieczeństwa publicznego są realizowane całkowicie w granicach ustalonego przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Szefa Agencji Wywiadu terenu zamkniętego, będącego odpowiednio w trwałym zarządzie lub stanowiącego własność lub użytkowanie wieczyste podmiotów, o których mowa w art. 1 zakres regulacji ust. 2 pkt 1 lit. b–e.
1.
W sprawach dotyczących kluczowych inwestycji nieuregulowanych w niniejszej ustawie stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, z wyjątkiem art 28–31, art. 54 i art. 55 .
2.
Do kluczowych inwestycji stosuje się przepisy art. 11 odwołanie do innych ustaw ust. 6 i 7.
3.
W sprawach dotyczących kluczowych inwestycji związanych z zabezpieczeniem medycznym Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk państw sojuszniczych nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych ani ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej dotyczących krajowych i wojewódzkich planów transformacji oraz wydawania opinii o celowości inwestycji.
4.
W sprawach dotyczących kluczowych inwestycji nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ani ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji.
Zawiadomienie o realizacji kluczowej inwestycji do właściwego miejscowo wojewody i wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego składa inwestor kluczowej inwestycji. W przypadku realizacji kluczowej inwestycji na terenach leśnych zawiadomienie inwestor kluczowej inwestycji składa również do właściwego miejscowo dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych.
1.
W przypadku gdy realizacja kluczowej inwestycji jest planowana w granicach obszaru Natura 2000 lub obszaru znajdującego się na liście, o której mowa w art. 27 projekt listy obszarów Natura 2000 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, albo realizacja kluczowej inwestycji może potencjalnie znacząco negatywnie oddziaływać na cele ochrony obszaru Natura 2000 lub obszary znajdujące się na liście, o której mowa w art. 27 projekt listy obszarów Natura 2000 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, inwestor kluczowej inwestycji przekazuje właściwemu regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska informacje, o których mowa w art. 19 zawartość zawiadomienia ust. 1.
2.
Właściwy regionalny dyrektor ochrony środowiska, w terminie 14 dni od dnia otrzymania informacji wskazanych w ust. 1, stwierdza, w drodze postanowienia, czy realizacja kluczowej inwestycji może potencjalnie znacząco negatywnie oddziaływać na cele ochrony obszaru Natura 2000 lub obszary znajdujące się na liście, o której mowa w art. 27 projekt listy obszarów Natura 2000 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.
3.
W przypadku stwierdzenia, że realizacja kluczowej inwestycji może potencjalnie znacząco negatywnie oddziaływać na cele ochrony obszaru Natura 2000 lub obszary znajdujące się na liście, o której mowa w art. 27 projekt listy obszarów Natura 2000 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, właściwy regionalny dyrektor ochrony środowiska w postanowieniu, o którym mowa w ust. 2, określa, przy współpracy z inwestorem kluczowej inwestycji, działania minimalizujące te oddziaływania lub rozwiązania alternatywne.
4.
Jeżeli dla realizacji kluczowej inwestycji nie określono rozwiązań alternatywnych ani nie można określić działań minimalizujących lub jeżeli mimo ich zastosowania ta inwestycja nadal będzie znacząco negatywnie oddziaływać na cele ochrony obszaru Natura 2000 lub obszary znajdujące się na liście, o której mowa w art. 27 projekt listy obszarów Natura 2000 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, właściwy regionalny dyrektor ochrony środowiska określa w postanowieniu, o którym mowa w ust. 2, zakres, miejsce, termin i sposób wykonania kompensacji przyrodniczej dla realizacji kluczowej inwestycji.
1.
Do kluczowych inwestycji, wobec których złożono zawiadomienie, o którym mowa w art. 16 zawiadomienie o realizacji kluczowej inwestycji, nie stosuje się przepisów odrębnych ustaw w zakresie, w jakim uzależniają one przygotowanie lub realizację tej inwestycji lub jej części od uzyskania decyzji administracyjnej lub innego rozstrzygnięcia, chyba że inwestor kluczowej inwestycji wystąpi o ich wydanie.
2.
Do gruntów rolnych i leśnych objętych zawiadomieniem, o którym mowa w art. 16 zawiadomienie o realizacji kluczowej inwestycji, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych.
3.
Do usuwania drzew i krzewów znajdujących się na nieruchomościach objętych zawiadomieniem, o którym mowa w art. 16 zawiadomienie o realizacji kluczowej inwestycji, z wyjątkiem drzew i krzewów usuwanych z nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, z uwzględnieniem art. 17 inwestycje w granicach obszaru Natura 2000 ust. 2–4, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody w zakresie obowiązku uzyskiwania zezwoleń na ich usunięcie, opłat z tym związanych oraz wykonywania nasadzeń zastępczych i kompensacji przyrodniczej.
1.
Zawiadomienie, o którym mowa w art. 16 zawiadomienie o realizacji kluczowej inwestycji, zawiera w szczególności:
1)
określenie granic terenu objętego kluczową inwestycją przedstawionych na kopii aktualnej mapy zasadniczej lub w przypadku jej braku na kopii aktualnej mapy ewidencyjnej obejmujących teren, którego zawiadomienie dotyczy, w skali 1:2000 lub większej, i określenie granic obszaru, na który ta inwestycja będzie oddziaływać;
2)
określenie zmian w istniejącej infrastrukturze zagospodarowania terenu;
3)
rodzaj, zakres, miejsce i sposób wykonania robót budowlanych oraz termin ich rozpoczęcia;
4)
charakterystyczne parametry obiektu budowlanego.
2.
Zawiadomienia składa się wyłącznie w postaci papierowej.
3.
Zawiadomienie należy złożyć przed terminem zamierzonego rozpoczęcia robót budowlanych.
4.
Zawiadomienie właściwego miejscowo wojewody i wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego stanowi podstawę do rozpoczęcia robót budowlanych, z tym że inwestor kluczowej inwestycji nie może rozpocząć tych robót przed wydaniem przez właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska postanowienia, o którym mowa w art. 17 inwestycje w granicach obszaru Natura 2000 ust. 2, albo przed upływem terminu na jego wydanie. W przypadku, o którym mowa w art. 17 inwestycje w granicach obszaru Natura 2000 ust. 3 lub 4, obowiązki wynikające z postanowienia, o którym mowa w art. 17 inwestycje w granicach obszaru Natura 2000 ust. 2, są wiążące dla realizacji kluczowej inwestycji.
Po zakończeniu robót budowlanych inwestor kluczowej inwestycji jest obowiązany zawiadomić właściwego miejscowo wojewodę i wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego o przystąpieniu do użytkowania obiektu budowlanego.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...