1.
Dyrektor szkoły, na wniosek nauczyciela, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku wydaje nauczycielowi legitymację służbową w postaci karty, zwaną dalej legitymacją
2.
Dyrektor szkoły pobiera opłatę za wydanie nauczycielowi legitymacji w wysokości nieprzekraczającej kosztów wytworzenia legitymacji. Nie pobiera się opłaty za wydanie nauczycielowi legitymacji, jeżeli jego dotychczasowa legitymacja została unieważniona w przypadkach, o których mowa w ust. 8 pkt 1 lit. b i d.
3.
Legitymacja zawiera:
1)
imię (imiona) i nazwisko nauczyciela;
2)
wizerunek twarzy nauczyciela;
3)
nazwę i adres siedziby szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony;
4)
numer legitymacji;
5)
datę wydania legitymacji;
6)
hologram potwierdzający ważność legitymacji w danym roku szkolnym.
4.
Numer legitymacji jest zgodny z numerem mLegitymacji, a w przypadku legitymacji wydawanej nauczycielom, o których mowa w art. 1 zakres podmiotowy ustawy ust. 2 pkt 1a, numer legitymacji jest ustalany przez kierownika jednostki organizacyjnej, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9u upoważnienie do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu awansu zawodowego nauczycieli szkół za granicą ust. 1.
5.
Legitymacja potwierdza zatrudnienie na stanowisku nauczyciela.
6.
Legitymację wydaje się nauczycielowi bezterminowo.
7.
Dyrektor szkoły potwierdza ważność legitymacji w danym roku szkolnym przez umieszczenie na niej hologramu.
8.
Legitymację unieważnia się:
1)
z urzędu – w przypadku:
a) rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy nauczyciela,
b) zmiany nazwy szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony,
c) zapełnienia wszystkich pól legitymacji przeznaczonych na hologram, jeżeli upłynął termin ważności określony ostatnim hologramem,
d) stwierdzenia w legitymacji błędów lub omyłek;
a) rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy nauczyciela,
b) zmiany nazwy szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony,
c) zapełnienia wszystkich pól legitymacji przeznaczonych na hologram, jeżeli upłynął termin ważności określony ostatnim hologramem,
d) stwierdzenia w legitymacji błędów lub omyłek;
2)
na wniosek nauczyciela – w przypadku:
a) utraty przez nauczyciela dotychczasowej legitymacji,
b) uszkodzenia dotychczasowej legitymacji, które podważa jej wiarygodność lub utrudnia identyfikację nauczyciela, albo zniszczenia dotychczasowej legitymacji,
c) zmiany imienia (imion) lub nazwiska nauczyciela.
a) utraty przez nauczyciela dotychczasowej legitymacji,
b) uszkodzenia dotychczasowej legitymacji, które podważa jej wiarygodność lub utrudnia identyfikację nauczyciela, albo zniszczenia dotychczasowej legitymacji,
c) zmiany imienia (imion) lub nazwiska nauczyciela.
9.
W przypadkach, o których mowa w ust. 8 pkt 1 i pkt 2 lit. b i c, oraz w przypadku odzyskania utraconej legitymacji nauczyciel przedkłada dyrektorowi szkoły dotychczasową legitymację nie później niż w terminie 3 dni od dnia jej unieważnienia albo odzyskania. Dyrektor szkoły dokonuje zniszczenia dotychczasowej legitymacji przez jej przecięcie i zwraca ją nauczycielowi.
10.
Dyrektor szkoły wydaje nauczycielowi nową legitymację:
1)
z urzędu – w przypadku unieważnienia dotychczasowej legitymacji, o którym mowa w ust. 8 pkt 1 lit. b i d;
2)
na wniosek nauczyciela – w przypadku unieważnienia dotychczasowej legitymacji, o którym mowa w ust. 8 pkt 1 lit. c i pkt 2.
11.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się.
12.
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, wzór legitymacji, uwzględniając konieczność zapewnienia identyfikacji nauczyciela, a także konieczność właściwego zabezpieczenia legitymacji przed jej przerobieniem lub podrobieniem.