Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Jeżeli organ, który otrzymał wniosek, nie jest właściwy do jego rozpatrzenia, obowiązany jest w ciągu siedmiu dni przekazać go właściwemu organowi. O przekazaniu wniosku zawiadamia się równocześnie wnioskodawcę.
W razie niemożności załatwienia wniosku w terminie określonym w art. 244terminy załatwiania wniosków właściwy organ obowiązany jest w tym terminie zawiadomić wnioskodawcę o czynnościach podjętych w celu rozpatrzenia wniosku oraz o przewidywanym terminie załatwienia wniosku.
Wnioskodawcy niezadowolonemu ze sposobu załatwienia wniosku służy prawo wniesienia skargi w trybie określonym w rozdziale 2 niniejszego działu.
§ 2.
Wnioskodawcy służy prawo wniesienia skargi w przypadku niezałatwienia wniosku w terminie określonym w art. 244terminy załatwiania wniosków albo wskazanym w zawiadomieniu (art. 245przekroczenie terminu do załatwienia wniosku).
Do wniosków stosuje się odpowiednio przepisy art. 230właściwość organów w sprawach skarg dotyczących organizacji społecznych, art. 237termin do załatwienia skargi § 2 i art. 238zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi.