1.
Komisja może przeprowadzać kontrolę działalności:
1)
podmiotu obsługującego kredyty, o którym mowa w art. 10 zakres rejestru ust. 1 pkt 1, oraz oddziału podmiotu obsługującego kredyty, o którym mowa w art. 10 zakres rejestru ust. 1 pkt 2, obejmującą:
a) badanie działalności w zakresie obsługi kredytów,
b) powierzenie przez podmiot obsługujący kredyty wykonywania czynności przez dostawcę usług obsługi kredytów;
a) badanie działalności w zakresie obsługi kredytów,
b) powierzenie przez podmiot obsługujący kredyty wykonywania czynności przez dostawcę usług obsługi kredytów;
2)
dostawcy usług obsługi kredytów obejmującą wykonanie umowy, o której mowa w art. 23 powierzenie wykonywania czynności w zakresie obsługi kredytów ust. 1.
2.
Do kontroli stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236, 1222 i 1871).
3.
Czynności kontrolne są wykonywane przez pracowników Urzędu Komisji po okazaniu legitymacji służbowej oraz upoważnienia do przeprowadzenia kontroli wydanego przez Przewodniczącego Komisji lub upoważnioną przez niego osobę.
4.
Upoważnienie, o którym mowa w ust. 3, jest udzielane na piśmie utrwalonym w postaci papierowej albo elektronicznej. Upoważnienie udzielane na piśmie utrwalonym w postaci papierowej opatruje się podpisem własnoręcznym. Upoważnienie utrwalone w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym, podpisem osobistym albo kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną Komisji ze wskazaniem w treści pisma osoby opatrującej pismo pieczęcią.
5.
Upoważnienie, o którym mowa w ust. 3, zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli, protokół kontroli oraz zalecenia pokontrolne, odpowiednio udzielone albo sporządzone na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, doręcza się na adres do doręczeń elektronicznych.
6.
Pracownicy, o których mowa w ust. 3, w zakresie ustalonym w upoważnieniu do przeprowadzenia kontroli, mają prawo do:
1)
wstępu do pomieszczeń kontrolowanego podmiotu;
2)
swobodnego dostępu do oddzielnego pomieszczenia biurowego i środków komunikacji elektronicznej;
3)
wglądu do dokumentacji kontrolowanego podmiotu oraz żądania sporządzenia kopii i odpisów tych dokumentów oraz wyciągów z nich;
4)
wglądu do danych zawartych w systemie teleinformatycznym kontrolowanego podmiotu oraz żądania sporządzenia kopii tych danych lub wyciągów z nich, w tym w postaci dokumentów elektronicznych w rozumieniu art. 3 katalog pojęć ustawowych pkt 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
5)
żądania okazania nośników informacji oraz udostępnienia danych w nich zawartych mających związek z przedmiotem kontroli.
7.
Podmiot kontrolowany jest obowiązany umożliwić upoważnionym pracownikom, o których mowa w ust. 3, wykonywanie czynności kontrolnych, a w szczególności udostępnić do wglądu księgi, bilanse, rejestry, plany, sprawozdania i inne dokumenty oraz umożliwić, na pisemne żądanie, sporządzenie kopii tych dokumentów i innych nośników informacji, jak również udzielać wyjaśnień żądanych przez tych pracowników.
8.
Z kontroli sporządza się protokół.
9.
Podmiot kontrolowany przed podpisaniem protokołu kontroli ma prawo zgłoszenia zastrzeżeń lub wyjaśnień do ustaleń zawartych w protokole kontroli w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia.
10.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości Komisja przedstawia podmiotowi kontrolowanemu zalecenia pokontrolne.
11.
Minister właściwy do spraw instytucji finansowych określi, w drodze rozporządzenia:
1)
szczegółowy sposób i tryb wykonywania czynności kontrolnych w podmiotach obsługujących kredyty, o których mowa w art. 10 zakres rejestru ust. 1 pkt 1, oddziałach podmiotów obsługujących kredyty, o których mowa w art. 10 zakres rejestru ust. 1 pkt 2, i u dostawców usług obsługi kredytów,
2)
szczegółowy zakres protokołu kontroli oraz sposób i tryb jego sporządzenia,
3)
sposób i tryb wnoszenia zastrzeżeń lub wyjaśnień do ustaleń kontroli zawartych w protokole kontroli,
4)
sposób przekazania zaleceń pokontrolnych
– uwzględniając cele nadzoru sprawowanego nad tymi podmiotami oraz konieczność zapewnienia efektywności tego nadzoru.
(Art. 39 wchodzi w życie z dniem 19.02.2025 r.)
– uwzględniając cele nadzoru sprawowanego nad tymi podmiotami oraz konieczność zapewnienia efektywności tego nadzoru.
(Art. 39 wchodzi w życie z dniem 19.02.2025 r.)