• AKT ARCHIWALNY - Ustawa z...
  29.03.2024

AKT ARCHIWALNY - Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych

Stan prawny aktualny na dzień: 29.03.2024

Dz.U.2019.0.1843 t.j. - AKT ARCHIWALNY - Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych

Uchylony dnia: 2021-01-01
Dz.U. uchylający akt: 2019.0.2020

Dział V. Prezes Urzędu Zamówień Publicznych

Rozdział 1. Zakres działania

1.
Centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach zamówień publicznych jest Prezes Urzędu.
2.
Nadzór nad Prezesem Urzędu sprawuje minister właściwy do spraw gospodarki.
3.
Obsługę Prezesa Urzędu zapewnia Urząd.
4.
Organizację Urzędu określa statut nadany, w drodze zarządzenia, przez ministra właściwego do spraw gospodarki.
Porównania: 1
1.
Prezes Urzędu jest powoływany przez ministra właściwego do spraw gospodarki spośród osób wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru. Minister właściwy do spraw gospodarki odwołuje Prezesa Urzędu.
2.
Stanowisko Prezesa Urzędu może zajmować osoba, która:
1)
posiada tytuł zawodowy magistra lub równorzędny;
2)
jest obywatelem polskim;
3)
korzysta z pełni praw publicznych;
4)
nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
5)
posiada kompetencje kierownicze;
6)
posiada co najmniej 6-letni staż pracy, w tym co najmniej 3-letni staż pracy na stanowisku kierowniczym;
7)
posiada wykształcenie i wiedzę z zakresu spraw należących do właściwości Prezesa Urzędu.
3.
Informację o naborze na stanowisko Prezesa Urzędu ogłasza się przez umieszczenie ogłoszenia w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie Urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu i Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Ogłoszenie powinno zawierać:
1)
nazwę i adres Urzędu;
2)
określenie stanowiska;
3)
wymagania związane ze stanowiskiem wynikające z przepisów prawa;
4)
zakres zadań wykonywanych na stanowisku;
5)
wskazanie wymaganych dokumentów;
6)
termin i miejsce składania dokumentów;
7)
informację o metodach i technikach naboru.
4.
Termin, o którym mowa w ust. 3 pkt 6, nie może być krótszy niż 10 dni od dnia opublikowania ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
5.
Nabór na stanowisko Prezesa Urzędu przeprowadza zespół, powołany przez ministra właściwego do spraw gospodarki, liczący co najmniej 3 osoby, których wiedza i doświadczenie dają rękojmię wyłonienia najlepszych kandydatów. W toku naboru ocenia się doświadczenie zawodowe kandydata, wiedzę niezbędną do wykonywania zadań na stanowisku, na które jest przeprowadzany nabór, oraz kompetencje kierownicze.
6.
Ocena wiedzy i kompetencji kierowniczych, o których mowa w ust. 5, może być dokonana na zlecenie zespołu przez osobę niebędącą członkiem zespołu, która posiada odpowiednie kwalifikacje do dokonania tej oceny.
7.
Członek zespołu oraz osoba, o której mowa w ust. 6, mają obowiązek zachowania w tajemnicy informacji dotyczących osób ubiegających się o stanowisko, uzyskanych w trakcie naboru.
8.
W toku naboru zespół wyłania nie więcej niż 3 kandydatów, których przedstawia ministrowi właściwemu do spraw gospodarki.
9.
Z przeprowadzonego naboru zespół sporządza protokół zawierający:
1)
nazwę i adres Urzędu;
2)
określenie stanowiska, na które był prowadzony nabór, oraz liczbę kandydatów;
3)
imiona, nazwiska i adresy nie więcej niż 3 najlepszych kandydatów uszeregowanych
według poziomu spełniania przez nich wymagań określonych w
ogłoszeniu o naborze;
4)
informację o zastosowanych metodach i technikach naboru;
5)
uzasadnienie dokonanego wyboru albo powody niewyłonienia kandydata;
6)
skład zespołu.
10.
Wynik naboru ogłasza się niezwłocznie przez umieszczenie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu i Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Informacja o wyniku naboru zawiera:
1)
nazwę i adres Urzędu;
2)
określenie stanowiska, na które był prowadzony nabór;
3)
imiona, nazwiska wybranych kandydatów oraz ich miejsca zamieszkania w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego albo informację o niewyłonieniu kandydata.
11.
Umieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów ogłoszenia o naborze oraz o wyniku tego naboru jest bezpłatne.
Porównania: 1
Prezes Urzędu:
1)
opracowuje projekty aktów normatywnych dotyczących zamówień;
2)
podejmuje rozstrzygnięcia w indywidualnych sprawach przewidzianych ustawą;
3)
wydaje w formie elektronicznej Biuletyn Zamówień Publicznych, w którym zamieszczane są ogłoszenia przewidziane ustawą;
4)
(uchylony)
5)
prowadzi i ogłasza na stronie internetowej Urzędu listę organizacji uprawnionych do wnoszenia środków ochrony prawnej;
5a)
(uchylony)
6)
zapewnia funkcjonowanie systemu środków ochrony prawnej;
7)
opracowuje programy szkoleń, organizuje oraz inspiruje szkolenia z zakresu zamówień;
8)
przygotowuje i upowszechnia przykładowe kryteria oceny merytorycznego poziomu szkoleń;
9)
(uchylony)
10)
przygotowuje i upowszechnia przykładowe wzory umów w sprawach zamówień publicznych, regulaminów oraz innych dokumentów stosowanych przy udzielaniu zamówień;
11)
czuwa nad przestrzeganiem zasad systemu zamówień, w szczególności dokonuje kontroli procesu udzielania zamówień w zakresie przewidzianym ustawą;
12)
upowszechnia zasady etyki zawodowej osób wykonujących zadania w systemie zamówień;
13)
dąży do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów o zamówieniach, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego, w szczególności upowszechnia orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej, sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego dotyczące zamówień;
14)
prowadzi współpracę międzynarodową w sprawach związanych z zamówieniami;
15)
dokonuje analiz funkcjonowania systemu zamówień;
16)
opracowuje i przedstawia Radzie Ministrów, Komisji Europejskiej oraz właściwej komisji Sejmu roczne sprawozdania o funkcjonowaniu systemu zamówień, w tym w zakresie realizacji zadania, o którym mowa w pkt 10;
16a)
przekazuje co trzy lata Komisji Europejskiej sprawozdanie z monitorowania funkcjonowania systemu zamówień oraz sprawozdanie statystyczne dotyczące zamówień, których wartość jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ogłoszenia dotyczące zamówień ust. 8;
17)
przedstawia ministrowi właściwemu do spraw gospodarki roczną informację o działaniu Krajowej Izby Odwoławczej, uwzględniającą problemy wynikające z orzecznictwa;
17a)
przedstawia ministrowi właściwemu do spraw gospodarki nie rzadziej niż raz na trzy lata plan sposobu wykonania w latach kolejnych zadań określonych w pkt 10;
18)
zgłasza kandydatów na Prezesa i wiceprezesa Krajowej Izby Odwoławczej;
19)
zgłasza wniosek o powołanie rzecznika dyscyplinarnego Krajowej Izby Odwoławczej;
20)
prowadzi działania związane z informatyzacją systemu zamówień publicznych;
21)
przekazuje Komisji Europejskiej co roku do dnia 31 marca wyroki Krajowej Izby Odwoławczej z roku poprzedniego dotyczące odwołań w sprawie postępowań o udzielenie zamówienia, w których nie orzeczono unieważnienia umowy ze względu na ważny interes publiczny, o którym mowa w art. 192 uwzględnienie odwołania przez Izbę, wraz z ich uzasadnieniem.
Porównania: 1
1.
O wpis na listę, o której mowa w art. 154 zadania Prezesa Urzędu pkt 5, mogą ubiegać się podmioty działające na podstawie przepisów o:
1)
izbach gospodarczych;
2)
rzemiośle;
3)
samorządzie zawodowym niektórych przedsiębiorców;
4)
organizacjach pracodawców;
5)
samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa.
2.
Wpisu na listę, odmowy wpisu lub skreślenia z listy dokonuje Prezes Urzędu w drodze decyzji administracyjnej.
Porównania: 1
Porównania: 1
1.
Prezes Urzędu dąży do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów ustawy przez zamawiających, wydając w szczególności – z urzędu lub na wniosek – opinie, w których przedstawia interpretację przepisów ustawy budzących poważne wątpliwości lub wywołujących rozbieżności w orzecznictwie, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
2.
Opinia, o której mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1)
opis zagadnienia prawnego, w związku z którym jest dokonywana interpretacja przepisów ustawy;
2)
wyjaśnienie zakresu oraz sposobu stosowania interpretowanych przepisów ustawy wraz z uzasadnieniem prawnym.
3.
Wniosek o wydanie opinii, o której mowa w ust. 1, zawiera uzasadnienie, w którym w szczególności:
1)
przedstawia się istotę zagadnienia prawnego oraz wskazuje przepisy ustawy wymagające wydania opinii;
2)
uzasadnia się potrzebę wydania opinii.
4.
Prezes Urzędu pozostawia wniosek o wydanie opinii, o której mowa w ust. 1, bez rozpatrzenia, jeżeli nie są spełnione warunki, o których mowa w ust. 1 i 3, lub wniosek został złożony przez podmiot świadczący profesjonalne usługi prawne.
5.
Prezes Urzędu zamieszcza opinie, o których mowa w ust. 1, wydane z urzędu na stronie internetowej Urzędu.
1.
Prezes Urzędu wykonuje zadania wynikające z ustawy przy pomocy nie więcej niż 2 wiceprezesów Urzędu.
2.
Wiceprezesów Urzędu powołuje minister właściwy do spraw gospodarki, spośród osób wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru, na wniosek Prezesa Urzędu. Minister właściwy do spraw gospodarki odwołuje wiceprezesów Urzędu na wniosek Prezesa Urzędu.
3.
Zespół przeprowadzający nabór na stanowiska, o których mowa w ust. 2, powołuje Prezes Urzędu.
4.
Do sposobu przeprowadzania naboru na stanowiska, o których mowa w ust. 2, stosuje się odpowiednio przepisy art. 153 powoływanie i odwoływanie Prezesa Urzędu ust. 2–11.
Porównania: 1
Porównania: 1

Rozdział 2. Rada Zamówień Publicznych

1.
Tworzy się Radę Zamówień Publicznych, zwaną dalej „Radą”, która jest organem doradczo-opiniodawczym Prezesa Urzędu.
2.
Rada w szczególności:
1)
wyraża opinie w szczególnie istotnych sprawach systemu zamówień, przedstawionych jej przez Prezesa Urzędu;
2)
opiniuje projekty aktów normatywnych dotyczących zamówień;
3)
opiniuje roczne sprawozdania Prezesa Urzędu o funkcjonowaniu systemu zamówień;
4)
ustala zasady etyki zawodowej osób wykonujących określone w ustawie zadania w systemie zamówień.
5)
(uchylony)
Porównania: 1
1.
W skład Rady wchodzi od 10 do 15 członków powoływanych przez ministra właściwego do spraw gospodarki.
2.
Uprawnionymi do zgłaszania kandydatów są w szczególności kluby parlamentarne, ogólnokrajowe organizacje samorządu terytorialnego, ogólnokrajowe organizacje przedsiębiorców oraz Rada Dialogu Społecznego.
3.
Minister właściwy do spraw gospodarki powołuje członków Rady spośród osób, które:
1)
są obywatelami polskimi;
2)
korzystają z pełni praw publicznych;
3)
nie były karane za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przekupstwa lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych;
4)
posiadają wiedzę i autorytet dające rękojmię prawidłowej realizacji zadań Rady.
4.
Minister właściwy do spraw gospodarki powołuje spośród osób, o których mowa w ust. 1, przewodniczącego Rady. Rada wybiera wiceprzewodniczącego Rady ze swojego grona.
5.
Członkom Rady przysługuje wynagrodzenie za udział w pracach Rady.
6.
Tryb pracy Rady określa regulamin przyjęty przez Radę.
Porównania: 1
1.
Kadencja Rady upływa wraz z upływem kadencji Prezesa Urzędu.
2.
Członkostwo w Radzie wygasa w przypadku upływu kadencji Rady, śmierci członka Rady, jego odwołania albo rezygnacji.
3.
Minister właściwy do spraw gospodarki odwołuje członka Rady, jeżeli przestał on odpowiadać jednemu z warunków określonych w art. 158 skład i tryb pracy Rady ust. 3, a na wniosek Prezesa Urzędu w razie:
1)
niewykonywania obowiązków członka Rady;
2)
utraty autorytetu dającego rękojmię prawidłowej realizacji zadań Rady;
3)
choroby uniemożliwiającej sprawowanie funkcji członka Rady.
Porównania: 1
1.
Obsługę prac Rady zapewnia Urząd.
2.
Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, wysokość wynagrodzenia przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i pozostałych członków Rady, mając na względzie pełnioną funkcję oraz zakres obowiązków przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i pozostałych członków Rady.
Porównania: 1

Rozdział 3. Kontrola udzielania zamówień

Oddział 1. Przepisy ogólne

1.
Prezes Urzędu przeprowadza kontrolę udzielania zamówień.
2.
Celem kontroli jest sprawdzenie zgodności postępowania o udzielenie zamówienia z przepisami ustawy.
3.
Kontrolę przeprowadza się w siedzibie Urzędu, z tym że kontrolę udzielania zamówień dotyczącą dokumentów zawierających informację niejawną, której nadano klauzulę „tajne” albo „ściśle tajne”, można przeprowadzić w siedzibie zamawiającego.
4.
Wszczęcie kontroli może poprzedzać postępowanie wyjaśniające mające na celu ustalenie, czy zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia doszło do naruszenia przepisów ustawy, które mogło mieć wpływ na jego wynik.
Porównania: 1
1.
Pracownik Urzędu podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli:
1)
uczestniczył w kontrolowanym postępowaniu lub czynnościach bezpośrednio związanych z jego przygotowaniem po stronie zamawiającego lub wykonawcy;
2)
pozostaje w związku małżeńskim, faktycznym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa
w linii bocznej do drugiego stopnia albo jest związany z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z osobą występującą w kontrolowanym postępowaniu po stronie zamawiającego lub wykonawcy, jego zastępcą prawnym lub członkami władz osób prawnych ubiegających się o udzielenie kontrolowanego zamówienia;
3)
przed upływem 3 lat od dnia wszczęcia kontrolowanego postępowania pozostawał w stosunku pracy lub zlecenia z zamawiającym lub wykonawcą albo był członkiem władz osób prawnych ubiegających się o udzielenie kontrolowanego zamówienia;
4)
pozostaje z osobą występującą w kontrolowanym postępowaniu po stronie zamawiającego lub wykonawcy w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.
2.
Pracownik Urzędu informuje Prezesa Urzędu o przyczynach powodujących jego wyłączenie z udziału w kontroli.
3.
Prezes Urzędu rozstrzyga o wyłączeniu pracownika w drodze postanowienia.
Porównania: 1
1.
Prowadząc postępowanie wyjaśniające lub kontrolę, Prezes Urzędu może:
1)
żądać od kierownika zamawiającego niezwłocznego przekazania kopii dokumentów związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez kierownika zamawiającego;
2)
żądać od kierownika zamawiającego, od pracowników zamawiającego oraz innych podmiotów udzielenia, w terminie przez niego wyznaczonym, pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli;
3)
zasięgnąć opinii biegłych, jeżeli ustalenie lub ocena stanu faktycznego sprawy lub dokonanie innych czynności kontrolnych wymaga wiadomości specjalnych.
2.
Biegłemu przysługuje wynagrodzenie, które pokrywa Prezes Urzędu, w wysokości ustalonej zgodnie z przepisami działu 2 tytułu III ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 785, 1043, 1469, 1553 i 1655).
3.
Stan faktyczny sprawy ustala się na podstawie całokształtu materiału zebranego w toku postępowania wyjaśniającego oraz kontroli, w szczególności dokumentów związanych z postępowaniem, wyjaśnień kierownika i pracowników zamawiającego, opinii biegłych oraz wyjaśnień innych podmiotów.
Porównania: 1
1.
Z kontroli sporządza się protokół.
2.
Protokół kontroli zawiera w szczególności:
1)
nazwę (firmę) i adres zamawiającego;
2)
datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
3)
imiona i nazwiska kontrolujących;
4)
oznaczenie postępowania o udzielenie zamówienia, które było przedmiotem kontroli;
5)
informację o stwierdzeniu naruszeń.
Porównania: 1

Oddział 2. Kontrola doraźna

1.
Prezes Urzędu może wszcząć z urzędu lub na wniosek kontrolę doraźną w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia doszło do naruszenia przepisów ustawy, które mogło mieć wpływ na jego wynik.
2.
Wszczęcie kontroli doraźnej może nastąpić nie później niż w terminie 4 lat od dnia zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia. W przypadku wszczęcia tej kontroli przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego mają zastosowanie przepisy art. 169 kontrola uprzednia ust. 3, art. 170 przekazanie do kontroli uprzedniej dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia ust. 2 i 4 oraz art. 171 zakończenie kontroli uprzedniej ust. 1, 3 i 5.
3.
Prezes Urzędu informuje wnioskodawcę o wszczęciu kontroli doraźnej albo o odmowie wszczęcia kontroli doraźnej, podając uzasadnienie wskazujące na brak okoliczności, o których mowa w ust. 1.
4.
Prezes Urzędu wszczyna kontrolę doraźną na wniosek instytucji zarządzającej, o której mowa w przepisach o Narodowym Planie Rozwoju, w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, w przepisach o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020, w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013, w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 lub w przepisach o pomocy społecznej, zwanej dalej „instytucją zarządzającą”, lub na wniosek agencji płatniczej, o której mowa w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020, jeżeli z uzasadnienia wniosku instytucji zarządzającej lub agencji płatniczej wynika, że zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia doszło do naruszenia przepisów ustawy, które mogło mieć wpływ na jego wynik.
Orzeczenia: 7 Porównania: 1
1.
Zakończeniem kontroli doraźnej jest doręczenie zamawiającemu informacji o wyniku kontroli zawierającej w szczególności:
1)
określenie postępowania, które było przedmiotem kontroli;
2)
informację o stwierdzeniu naruszeń lub ich braku.
2.
W przypadku wniesienia zastrzeżeń, o których mowa w art. 167 zastrzeżenie do wyniku kontroli doraźnej ust. 1, zakończeniem kontroli jest doręczenie zamawiającemu informacji o ostatecznym rozpatrzeniu zastrzeżeń.
Orzeczenia: 2 Porównania: 1
1.
Od wyniku kontroli doraźnej zamawiającemu przysługuje prawo zgłoszenia do Prezesa Urzędu umotywowanych zastrzeżeń w terminie 7 dni od dnia doręczenia informacji o wyniku kontroli.
2.
Prezes Urzędu rozpatruje zastrzeżenia w terminie 15 dni od dnia ich otrzymania. W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń Prezes Urzędu przekazuje zastrzeżenia do zaopiniowania przez Krajową Izbę Odwoławczą.
3.
Krajowa Izba Odwoławcza w składzie trzyosobowym wyraża, w formie uchwały, opinię w sprawie zastrzeżeń w terminie 15 dni od dnia ich otrzymania.
4.
Opinia Krajowej Izby Odwoławczej jest wiążąca dla Prezesa Urzędu.
5.
Prezes Urzędu niezwłocznie zawiadamia kierownika zamawiającego o ostatecznym rozpatrzeniu zastrzeżeń.
6.
Do członków Krajowej Izby Odwoławczej rozpatrujących zastrzeżenia przepis art. 188 skład orzekający Izby stosuje się odpowiednio.
Orzeczenia: 4 Porównania: 1
W przypadku ujawnienia naruszenia przepisów ustawy Prezes Urzędu może:
1)
(uchylony)
2)
nałożyć karę pieniężną, o której mowa w dziale VII;
3)
wystąpić do sądu o unieważnienie umowy w całości lub części.
Orzeczenia: 2 Porównania: 1 Przypisy: 1
W przypadku ujawnienia naruszenia przepisów ustawy stanowiącego czyn naruszający dyscyplinę finansów publicznych Prezes Urzędu zawiadamia właściwego rzecznika dyscypliny finansów publicznych o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych.
Przypisy: 1

Oddział 3. Kontrola uprzednia zamówień współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej

1.
Przepisy niniejszego oddziału stosuje się do zamówień lub umów ramowych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.
2.
Prezes Urzędu przeprowadza kontrolę udzielanych zamówień przed zawarciem umowy (kontrola uprzednia), jeżeli wartość zamówienia albo umowy ramowej dla:
1)
robót budowlanych – jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 20.000.000 euro;
2)
dostaw lub usług – jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 10.000.000 euro.
3.
Wszczęciem kontroli uprzedniej jest doręczenie Prezesowi Urzędu kopii dokumentacji
postępowania o udzielenie zamówienia w celu przeprowadzenia kontroli uprzedniej.
4.
Na wniosek instytucji zarządzającej Prezes Urzędu może odstąpić od przeprowadzenia kontroli uprzedniej, jeżeli w ocenie instytucji postępowanie zostało przeprowadzone w sposób zgodny z przepisami ustawy. Informację o odstąpieniu od kontroli Prezes Urzędu przekazuje niezwłocznie zamawiającemu i wnioskodawcy.
Porównania: 1
1.
Zamawiający niezwłocznie po wydaniu przez Izbę wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze, dotyczących wyboru najkorzystniejszej oferty, albo po upływie terminu do wniesienia odwołania, a przed zawarciem umowy, przekazuje Prezesowi Urzędu kopie dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia potwierdzone za zgodność z oryginałem przez kierownika zamawiającego, w celu przeprowadzenia kontroli uprzedniej.
2.
Zamawiający niezwłocznie informuje Prezesa Urzędu o wniesieniu odwołania lub skargi po przekazaniu dokumentacji do kontroli uprzedniej. Prezes Urzędu wstrzymuje wykonanie kontroli uprzedniej do czasu wydania przez Izbę wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze, z zastrzeżeniem art. 183 wniosek o uchylenie zakazu zawarcia umowy ust. 2.
3.
W przypadku udzielania zamówień w częściach, jeżeli wartość poszczególnych części zamówienia jest mniejsza niż kwoty, o których mowa w art. 169 kontrola uprzednia ust. 2, Prezes Urzędu może odstąpić od przeprowadzenia kontroli, informując o tym zamawiającego niezwłocznie po otrzymaniu kopii dokumentacji, o których mowa w ust. 1.
4.
Wszczęcie kontroli uprzedniej zawiesza bieg terminu związania ofertą do dnia zakończenia kontroli.
Porównania: 1
1.
Zakończeniem kontroli uprzedniej jest doręczenie zamawiającemu informacji o wyniku kontroli zawierającej w szczególności:
1)
określenie postępowania, które było przedmiotem kontroli;
2)
informację o stwierdzeniu naruszeń lub ich braku;
3)
zalecenia pokontrolne – jeżeli w toku kontroli stwierdzono, że jest zasadne unieważnienie postępowania lub usunięcie stwierdzonych naruszeń.
2.
W przypadku wniesienia zastrzeżeń, o których mowa w art. 171a zastrzeżenia do wyniku kontroli uprzedniej , zakończeniem kontroli jest doręczenie zamawiającemu informacji o ostatecznym rozpatrzeniu zastrzeżeń.
3.
Doręczenie informacji o wyniku kontroli następuje nie później niż w terminie 14 dni od dnia doręczenia materiałów, o których mowa w art. 163 kompetencje Prezesa urzędu w zakresie postępowania wyjaśniającego lub kontroli ust. 1, a w przypadku kontroli szczególnie skomplikowanej – nie później niż w terminie 30 dni od dnia doręczenia materiałów, o których mowa w art. 163 kompetencje Prezesa urzędu w zakresie postępowania wyjaśniającego lub kontroli ust. 1.
4.
Do czasu doręczenia informacji, o której mowa w ust. 1, nie można zawrzeć umowy.
5.
Kierownik zamawiającego, na wniosek Prezesa Urzędu, pisemnie informuje o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych.
Porównania: 1
Od wyniku kontroli uprzedniej zamawiającemu przysługuje prawo zgłoszenia do Prezesa Urzędu umotywowanych zastrzeżeń w terminie 7 dni od dnia doręczenia informacji o wyniku kontroli. Przepisy art. 167 zastrzeżenie do wyniku kontroli doraźnej ust. 2-6 stosuje się.
Porównania: 1

Rozdział 4. Krajowa Izba Odwoławcza

1.
Tworzy się Krajową Izbę Odwoławczą, zwaną dalej „Izbą”, właściwą do rozpoznawania odwołań wnoszonych w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
2.
Organami Izby są:
1)
Prezes;
2)
wiceprezes;
3)
zgromadzenie ogólne, które tworzą członkowie Izby.
3.
Prezes Izby kieruje pracami Izby, a w szczególności:
1)
reprezentuje Izbę na zewnątrz;
2)
przewodniczy zgromadzeniu ogólnemu;
3)
ustala terminy posiedzeń składów orzekających Izby, a także zarządza łączne rozpoznanie odwołań;
4)
wyznacza skład orzekający Izby do rozpoznania odwołania, w tym jego przewodniczącego;
5)
czuwa nad sprawnością pracy Izby;
6)
przedkłada Prezesowi Urzędu, po przyjęciu przez zgromadzenie ogólne, roczną informację o działaniu Izby uwzględniającą problemy wynikające z orzecznictwa.
3a.
Prezes Izby określi, w drodze zarządzenia, wewnętrzny regulamin organizacji pracy Izby.
4.
Zgromadzenie ogólne Izby:
1)
przygotowuje i przyjmuje roczną informację o działalności Izby uwzględniającą problemy wynikające z orzecznictwa;
2)
wyznacza skład sądu dyscyplinarnego;
3)
rozpatruje odwołanie od orzeczenia sądu dyscyplinarnego;
4)
rozpatruje i opiniuje inne sprawy przedłożone przez Prezesa Izby lub zgłoszone przez członków zgromadzenia ogólnego.
5.
Zgromadzenie ogólne Izby zwołuje Prezes Izby co najmniej dwa razy w roku, a także na pisemny wniosek co najmniej połowy członków Izby albo przewodniczącego sądu dyscyplinarnego w terminie 14 dni od dnia jego złożenia. Uchwały zgromadzenia ogólnego zapadają większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Izby; w przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Prezesa Izby.
Porównania: 1
1.
W skład Izby wchodzi nie więcej niż 100 członków powoływanych i odwoływanych przez ministra właściwego do spraw gospodarki spośród osób spełniających wymagania, o których mowa w ust. 2, i które uzyskały najlepsze wyniki w postępowaniu kwalifikacyjnym.
2.
Członkiem Izby może być osoba, która:
1)
jest obywatelem polskim;
2)
posiada wyższe wykształcenie prawnicze;
3)
posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
4)
korzysta z pełni praw publicznych;
5)
ma nieposzlakowaną opinię;
6)
nie była prawomocnie skazana za przestępstwo umyślne lub umyślne przestępstwo skarbowe;
7)
posiada minimum pięcioletnie doświadczenie zawodowe (staż pracy) w administracji publicznej lub na stanowiskach związanych z udzielaniem porad prawnych, sporządzaniem opinii prawnych, opracowywaniem projektów aktów prawnych oraz występowaniem przed sądami i urzędami;
8)
ukończyła 29 lat.
3.
Prezesa Izby i wiceprezesa powołuje na 3-letnią kadencję minister właściwy do spraw gospodarki na wniosek Prezesa Urzędu spośród zgłoszonych członków Izby, którzy posiadają poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „ściśle tajne” lub złożyli oświadczenie o wyrażeniu zgody na przeprowadzenie postępowania sprawdzającego, o którym mowa w art. 22 postępowanie w sprawie osoby sprawdzanej ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych, mającego na celu ustalenie, czy osoba sprawdzana daje rękojmię zachowania tajemnicy. Do odwołania Prezesa Izby i wiceprezesa przed upływem kadencji przepis art. 174 członkostwo w Izbie ust. 5 stosuje się odpowiednio.
3a.
Minister właściwy do spraw gospodarki odwołuje Prezesa i wiceprezesa Izby w razie odmowy wydania albo cofnięcia poświadczenia bezpieczeństwa, o którym mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych.
4.
Nawiązanie stosunku pracy z członkami Izby następuje na podstawie powołania w terminie określonym w akcie powołania. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dotyczących członków Izby wykonuje Prezes Urzędu. W sprawach nieuregulowanych w ustawie, dotyczących stosunku pracy członków Izby, mają odpowiednie zastosowanie przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy.
5.
Przed podjęciem obowiązków członek Izby jest obowiązany złożyć przed ministrem właściwym do spraw gospodarki ślubowanie według następującej roty: „Ślubuję uroczyście wypełniać obowiązki członka Izby, orzekać bezstronnie, zgodnie z przepisami prawa, a w postępowaniu kierować się zasadami godności i uczciwości”; składający ślubowanie może na końcu dodać: „Tak mi dopomóż Bóg”. Złożenie ślubowania członek Izby potwierdza podpisem pod jego treścią.
6.
Podstawę ustalenia wynagrodzenia zasadniczego Prezesa Izby, wiceprezesa oraz pozostałych członków Izby stanowi wielokrotność kwoty bazowej ustalonej w ustawie budżetowej na dany rok na podstawie art. 9 określanie wynagrodzeń w ustawie budżetowej ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2288) dla pracowników państwowej sfery budżetowej, o których mowa w art. 5 pojęcie pracowników państwowej sfery budżetowej pkt 1 lit. a tej ustawy.
7.
Członkom Izby przysługuje dodatek za wieloletnią pracę wynoszący, począwszy od szóstego roku pracy, 5 % miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego i wzrastający po każdym roku pracy o 1 %, aż do osiągnięcia 20 % miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego.
8.
Członkom Izby przysługuje nagroda jubileuszowa w wysokości:
1)
75 % wynagrodzenia miesięcznego – po 20 latach pracy;
2)
100 % wynagrodzenia miesięcznego – po 25 latach pracy;
3)
150 % wynagrodzenia miesięcznego – po 30 latach pracy;
4)
200 % wynagrodzenia miesięcznego – po 35 latach pracy;
5)
300 % wynagrodzenia miesięcznego –po 40 latach pracy;
6)
350 % wynagrodzenia miesięcznego – po 45 latach pracy.
9.
Do okresu pracy uprawniającego do nagrody jubileuszowej wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze. Do obliczania i wypłacania nagrody jubileuszowej stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące nagród jubileuszowych, o których mowa w przepisach o pracownikach urzędów państwowych.
10.
Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wielokrotność kwoty bazowej, o której mowa w ust. 6, mając na względzie funkcję pełnioną przez członka Izby oraz to, że wielokrotność nie może być mniejsza niż 4,5.
11.
Obsługę organizacyjno-techniczną oraz księgową Izby zapewnia Urząd.
Porównania: 1
1.
Członkostwa w Izbie nie można łączyć z:
1)
mandatem posła lub senatora;
2)
mandatem radnego, mandatem wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oraz z członkostwem w zarządzie powiatu lub województwa;
3)
członkostwem w kolegium regionalnej izby obrachunkowej oraz samorządowym kolegium odwoławczym;
4)
przynależnością do partii politycznej lub prowadzeniem działalności politycznej.
2.
Członkowie Izby nie mogą:
1)
podejmować dodatkowego zatrudnienia ani innych zajęć zarobkowych, z wyjątkiem zatrudnienia na stanowisku dydaktycznym, naukowo-dydaktycznym lub naukowym w łącznym wymiarze nieprzekraczającym pełnego wymiaru czasu pracy pracowników zatrudnionych na tych stanowiskach, jeżeli to zatrudnienie nie przeszkadza w pełnieniu obowiązków członka Izby;
2)
prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności;
3)
być członkiem zarządu, rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej ani pełnomocnikiem spółek handlowych;
4)
być członkami zarządów fundacji prowadzących działalność gospodarczą;
5)
posiadać w spółkach handlowych więcej niż 10 % akcji lub udziały przedstawiające więcej niż 10 % kapitału zakładowego – w każdej z tych spółek.
3.
Członek Izby składa Prezesowi Urzędu co roku do dnia 31 marca oświadczenie:
1)
czy toczą się przeciwko niemu postępowania karne, wraz z informacją dotyczącą przedmiotu postępowania;
2)
o stanie majątkowym według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, stosując odpowiednio formularz, którego wzór jest określony w przepisach o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.
4.
Członkostwo w Izbie wygasa z powodu śmierci albo odwołania.
5.
Minister właściwy do spraw gospodarki odwołuje członka Izby w przypadku:
1)
utraty obywatelstwa polskiego;
2)
utraty albo ograniczenia zdolności do czynności prawnych;
3)
utraty praw publicznych;
4)
utraty autorytetu dającego rękojmię prawidłowego wykonywania obowiązków członka Izby;
5)
prawomocnego skazania za przestępstwo umyślne lub umyślne przestępstwo skarbowe;
6)
upływu 6 miesięcy zawieszenia, o którym mowa w art. 176 zawieszenie w prawach członka Izby ust. 1;
7)
orzeczenia kary dyscyplinarnej wykluczenia ze składu Izby;
8)
niezłożenia w terminie jednego z oświadczeń, o których mowa w ust. 3;
9)
odmowy złożenia ślubowania;
10)
nieobjęcia stanowiska w terminie określonym w akcie powołania;
11)
złożenia przez członka Izby wniosku o odwołanie.
6.
Członkowie Izby w zakresie wykonywania czynności określonych ustawą korzystają z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.
7.
Członkowie składów orzekających Izby przy orzekaniu są niezawiśli i związani wyłącznie przepisami obowiązującego prawa.
Porównania: 1
1.
Członek Izby podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej za naruszenie swoich obowiązków i uchybienie godności zawodowej.
2.
Karami dyscyplinarnymi są:
1)
upomnienie;
2)
usunięcie z zajmowanej funkcji;
3)
wykluczenie ze składu Izby.
3.
Orzeczenie kary, o której mowa w ust. 2 pkt 2, oznacza niemożność sprawowania przez 3 lata funkcji Prezesa, wiceprezesa, rzecznika dyscyplinarnego oraz członka sądu dyscyplinarnego.
4.
W sprawach dyscyplinarnych członków Izby orzekają:
1)
w pierwszej instancji – sąd dyscyplinarny w składzie pięciu członków Izby, powoływany przez zgromadzenie ogólne Izby spośród członków Izby;
2)
w drugiej instancji – zgromadzenie ogólne Izby.
5.
Oskarżycielem przed sądem dyscyplinarnym jest rzecznik dyscyplinarny. Rzecznika dyscyplinarnego powołuje spośród członków Izby na trzyletnią kadencję minister właściwy do spraw gospodarki na wniosek Prezesa Urzędu. Rzecznik dyscyplinarny może być w każdym czasie odwołany i pełni swoje obowiązki do czasu powołania nowego rzecznika.
6.
Od orzeczenia dyscyplinarnego wydanego w drugiej instancji przysługuje odwołanie do sądu apelacyjnego – sądu pracy i ubezpieczeń społecznych, właściwego ze względu na siedzibę Urzędu, w terminie 14 dni od dnia doręczenia orzeczenia wraz z uzasadnieniem. Od orzeczenia sądu apelacyjnego nie przysługuje skarga kasacyjna.
7.
Szczegółowy tryb postępowania dyscyplinarnego oraz tryb wyboru składu orzekającego sądu dyscyplinarnego określa regulamin uchwalony przez zgromadzenie ogólne Izby.
Porównania: 1
1.
Minister właściwy do spraw gospodarki zawiesza członka Izby w jego prawach i obowiązkach w przypadku przedstawienia mu zarzutu popełnienia przestępstwa umyślnego lub umyślnego przestępstwa skarbowego.
2.
Okres zawieszenia, o którym mowa w ust. 1, trwa do czasu zakończenia postępowania karnego, nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy.
3.
W okresie zawieszenia członek Izby zachowuje prawo do połowy wynagrodzenia.
Porównania: 1
1.
Członków Izby wyłania się w drodze postępowania kwalifikacyjnego, które składa się z:
1)
egzaminu pisemnego z teoretycznej i praktycznej znajomości przepisów związanych z udzielaniem zamówień publicznych;
2)
rozmowy kwalifikacyjnej.
2.
Postępowanie kwalifikacyjne na członków Izby ogłasza minister właściwy do spraw gospodarki na wniosek Prezesa Urzędu, jeżeli zachodzi potrzeba zwiększenia składu Izby.
3.
Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 2, zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu oraz Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, a także w prasie o zasięgu ogólnopolskim.
4.
Ogłoszenie zawiera:
1)
informację o limicie osób, które zostaną powołane w skład Izby w danym postępowaniu kwalifikacyjnym;
2)
określenie terminu i miejsca przyjmowania zgłoszeń na członków Izby; termin nie może być krótszy niż 30 dni od dnia ogłoszenia;
3)
wykaz dokumentów, które należy dołączyć do zgłoszenia na członka Izby;
4)
określenie terminu przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego, o którym mowa w ust. 1;
5)
informację o niezbędnej do uzyskania minimalnej liczbie punktów.
5.
W celu przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego na członków Izby minister właściwy do spraw gospodarki powołuje komisję kwalifikacyjną, której członkami mogą być wyłącznie osoby, których wiedza i doświadczenie w zakresie przepisów związanych z udzielaniem zamówień publicznych oraz autorytet dają rękojmię prawidłowego i bezstronnego przebiegu postępowania kwalifikacyjnego.
6.
Jeżeli w postępowaniu kwalifikacyjnym minimalną liczbę punktów uzyska mniejsza liczba osób, niż wynika to z limitu osób określonego w ogłoszeniu, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, minister właściwy do spraw gospodarki ogłasza uzupełniające postępowanie kwalifikacyjne na członków Izby, nie później niż w terminie 30 dni od dnia zakończenia poprzedniego postępowania kwalifikacyjnego. Przepisy ust. 1–5 stosuje się.
7.
Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, tryb przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego, o którym mowa w ust. 1 i 6, sposób powoływania komisji kwalifikacyjnej, a także szczegółowy zakres postępowania kwalifikacyjnego
– biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia obiektywnego sprawdzenia teoretycznego i praktycznego przygotowania kandydatów, sprawnego przeprowadzania postępowań odwoławczych oraz okoliczność, że potwierdzeniem spełniania warunków, o których mowa w art. 173 skład Izby, ślubowanie, nawiązanie stosunku pracy z członkami Izby, uprawnienia członków Izby ust. 2, mogą być dokumenty zawierające informacje podlegające ochronie danych osobowych, w szczególności informacja z Krajowego Rejestru Karnego.
Porównania: 1

Rozdział 5. Uchylony

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...