• Ustawa z dnia 17 grudnia ...
  12.08.2025
Obserwuj akt

Rozdział 1. Program modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2022–2025

1.
Ustanawia się „Program modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2022–2025”, zwany dalej „Programem”.
2.
Wdrożenie Programu ma zapewnić dalszą modernizację Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa, zwanych dalej „formacjami”, w celu stworzenia warunków sprzyjających realizacji ich ustawowych zadań poprzez unowocześnienie infrastruktury, sprzętu i wyposażenia, a także wzmocnienie etatowe i wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy oraz podwyższenie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych formacji.
3.
Program nie jest programem wieloletnim w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.).
4.
Podmioty, które realizują Program, w celu sfinansowania w poszczególnych latach przedsięwzięć określonych w art. 2 zakres Programu modernizacji Policji, SG, PSP i SOP pkt 1–3, mogą zaciągać zobowiązania do wysokości łącznej kwoty wydatków przewidzianych w Programie na dane przedsięwzięcie po uprzednim uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw wewnętrznych, zwanego dalej „ministrem”, lub właściwego wojewody – w odniesieniu do środków budżetu państwa, których są dysponentami.
Zakres Programu obejmuje realizację następujących przedsięwzięć:
1)
inwestycje budowlane;
2)
zakupy wyposażenia formacji w zakresie sprzętu:
a) transportowego,
b) uzbrojenia i techniki specjalnej,
c) informatyki i łączności;
3)
zakupy wyposażenia osobistego i ochronnego funkcjonariuszy;
4)
wzmocnienie formacji o dodatkowe etaty funkcjonariuszy;
5)
wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy poprzez podwyższenie wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy oraz zróżnicowanie struktury i wielkości uposażeń funkcjonariuszy;
6)
podwyższenie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych formacji.
Program realizują Komendanci Główni Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej, a także jednostki organizacyjne im podległe i przez nich nadzorowane lub kontrolowane oraz Komendant Służby Ochrony Państwa.
1.
Ogólna kwota wydatków na realizację Programu wyniesie 10 030 757 tys. zł, z tego w:
1)
2022 r. – 1 838 552 tys. zł;
2)
2023 r. – 2 289 436 tys. zł;
3)
2024 r. – 3 261 412 tys. zł;
4)
2025 r. – 2 641 357 tys. zł.
2.
Podział kwot, o których mowa w ust. 1, na formacje i przedsięwzięcia jest określony w załącznikach nr 1–3 do ustawy.
3.
Wzrost wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy, umożliwiający wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń, jest określony w załączniku nr 4 do ustawy.
1.
Nadzór nad realizacją Programu sprawuje minister.
2.
Minister dokonuje oceny realizacji przedsięwzięć oraz wielkości wydatkowanych środków przez poszczególne formacje.
3.
W trakcie realizacji Programu mogą być dokonywane przez ministra, w ramach limitów wydatków w poszczególnych latach, zmiany podziału kwot określonych w załącznikach nr 1–3 do ustawy z uwzględnieniem przepisów art. 171 przenoszenie wydatków ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
4.
Minister niezwłocznie informuje ministra właściwego do spraw finansów publicznych o dokonaniu zmian, o których mowa w ust. 3.
5.
Zmiany podziału kwot określonych w załącznikach nr 1–3 do ustawy w zakresie wydatków poszczególnych wojewodów wymagają również zgody ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
6.
Zmiany podziału kwot, o których mowa w ust. 3, nie mogą zwiększać wydatków na przedsięwzięcia „Wzmocnienie formacji o dodatkowe etaty funkcjonariuszy”, „Wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy” oraz „Podwyższenie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych formacji”.
Minister przedstawia Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku informację o realizacji Programu za rok poprzedni, a do dnia 31 maja 2026 r. – informację końcową o realizacji Programu.
1.
Ustanawia się „Program modernizacji Służby Więziennej w latach 2022–2025”, zwany dalej „Programem modernizacji SW”.
2.
Wdrożenie Programu modernizacji SW ma na celu dalszą poprawę warunków realizacji ustawowych zadań przez Służbę Więzienną oraz dalsze podnoszenie sprawności i skuteczności jej działania w celu utrzymania właściwego poziomu bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i ochrony obywateli przed sprawcami przestępstw.
3.
Program modernizacji SW nie jest programem wieloletnim w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
4.
Podmioty, które realizują Program modernizacji SW, w celu sfinansowania w poszczególnych latach przedsięwzięć określonych w art. 9 zakres Programu modernizacji SW pkt 1–5 oraz pkt 11, mogą zaciągać zobowiązania do wysokości łącznej kwoty wydatków przewidzianych w Programie modernizacji SW na dane przedsięwzięcie po uprzednim uzyskaniu zgody Ministra Sprawiedliwości.
1.
Program modernizacji SW jest realizowany przez Dyrektora Generalnego Służby Więziennej, a w zakresie, o którym mowa w art. 9 zakres Programu modernizacji SW pkt 11, przez Rektora-Komendanta Akademii Wymiaru Sprawiedliwości.
2.
Programem modernizacji SW są objęte jednostki organizacyjne Służby Więziennej.
Zakres Programu modernizacji SW obejmuje realizację następujących przedsięwzięć:
1)
poprawa bezpieczeństwa jednostek penitencjarnych;
2)
zakup i zwiększenie liczby użytkowanych pojazdów specjalnych, autobusów do przewozu grupowego i pojazdów przeznaczonych dla Zespołów Terenowych Dozoru Elektronicznego;
3)
poprawa efektywności energetycznej jednostek organizacyjnych Służby Więziennej;
4)
pozyskanie nowych miejsc zakwaterowania osadzonych oraz odtworzenie i poprawa infrastruktury jednostek organizacyjnych Służby Więziennej;
5)
modernizacja systemów informatycznych, łączności i monitoringu wizyjnego;
6)
zmiana systemu zatrudnienia kadry medycznej w podmiotach leczniczych dla osób pozbawionych wolności;
7)
poprawa warunków socjalno-bytowych funkcjonariuszy Służby Więziennej i pracowników cywilnych Służby Więziennej „Funkcjonariusz PRO”;
8)
wzmocnienie systemu motywacyjnego uposażeń funkcjonariuszy Służby Więziennej przez podwyższenie wskaźnika wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy Służby Więziennej;
9)
wzrost konkurencyjności wynagrodzeń pracowników cywilnych Służby Więziennej;
10)
wzmocnienie etatowe jednostek organizacyjnych Służby Więziennej;
11)
poprawa infrastruktury Akademii Wymiaru Sprawiedliwości.
1.
Ogólna kwota wydatków na realizację Programu modernizacji SW wyniesie 1 865 130 tys. zł, z tego w:
1)
w 2022 r. – 192 978 tys. zł;
2)
w 2023 r. – 576 492 tys. zł;
3)
w 2024 r. – 672 045 tys. zł;
4)
w 2025 r. – 423 615 tys. zł.
2.
W ramach kwot określonych w ust. 1 wydatki ujmowane w dotacji celowej wynoszą odpowiednio:
1)
w 2022 r. – 0 zł;
2)
w 2023 r. – 3 000 tys. zł;
3)
w 2024 r. – 12 000 tys. zł;
4)
w 2025 r. – 12 144 tys. zł.
3.
W ramach kwot określonych w ust. 2 finansowane będzie przedsięwzięcie, o którym mowa w art. 9 zakres Programu modernizacji SW pkt 11.
4.
Szczegółowy podział kwot przeznaczonych na realizację Programu modernizacji SW na poszczególne przedsięwzięcia w Służbie Więziennej jest określony w załączniku nr 5 do ustawy.
5.
Wzrost wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy Służby Więziennej, umożliwiający wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń, jest określony w załączniku nr 6 do ustawy.
1.
Nadzór nad realizacją Programu modernizacji SW sprawuje Minister Sprawiedliwości.
2.
Minister Sprawiedliwości dokonuje oceny realizacji przedsięwzięć oraz wielkości środków wydatkowanych na realizację Programu modernizacji SW.
3.
W trakcie realizacji Programu modernizacji SW mogą być dokonywane przez Ministra Sprawiedliwości, w ramach limitów wydatków w poszczególnych latach, zmiany podziału kwot określonych w załączniku nr 5 do ustawy, z uwzględnieniem przepisów art. 171 przenoszenie wydatków ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
4.
Minister Sprawiedliwości niezwłocznie informuje ministra właściwego do spraw finansów publicznych o dokonaniu zmian, o których mowa w ust. 3.
5.
Zmiany podziału kwot, o których mowa w ust. 3, nie mogą zwiększać wydatków na przedsięwzięcia, o których mowa w art. 9 zakres Programu modernizacji SW pkt 8–10.
Minister Sprawiedliwości przedstawia Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej, w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku, informację o realizacji Programu modernizacji SW za rok poprzedni, a do dnia 31 maja 2026 r. – informację końcową o realizacji Programu modernizacji SW.
W ustawie z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2021 r. poz. 1882, 2333 i 2447) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięte).
W ustawie z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. poz. 537 oraz z 2021 r. poz. 2447): (zmiany pominięte).
W ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2020 r. poz. 723 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 2333) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięte).
W ustawie z dnia 21 czerwca 1996 r. o szczególnych formach sprawowania nadzoru przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2073): (zmiany pominięte).
W ustawie z dnia 7 czerwca 2001 r. o ustanowieniu Medalu za Zasługi dla Policji (Dz. U. poz. 726) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięte).
W ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1233 i 2447): (zmiany pominięte).
W ustawie z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1064 i 1728) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięte).
W ustawie z dnia 4 kwietnia 2014 r. o świadczeniach odszkodowawczych przysługujących w razie wypadku lub choroby pozostających w związku ze służbą (Dz. U. z 2018 r. poz. 1448 oraz z 2021 r. poz. 2447): (zmiany pominięte).
1.
Z dniem 1 kwietnia 2022 r. przekształca się instytut badawczy – Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji w jednostkę organizacyjną Policji – Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji.
2.
Do przekształcenia, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisów rozdziału 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1383 oraz z 2021 r. poz. 1192 i 2333).
3.
Z dniem 1 kwietnia 2022 r.:
1)
mienie instytutu badawczego – Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji staje się mieniem jednostki organizacyjnej Policji – Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji;
2)
stroną porozumień oraz umów zawartych przez instytut badawczy – Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji staje się jednostka organizacyjna Policji – Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji;
3)
zobowiązania dyrektora instytutu badawczego – Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji, które nie zostały uregulowane do dnia 1 kwietnia 2022 r., stają się zobowiązaniami Dyrektora Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji.
1.
Komendant Główny Policji w terminie 7 dni od dnia wejścia w życie art. 21 przepisy przejściowe ustali tymczasowy regulamin organizacyjny Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji.
2.
Tymczasowy regulamin organizacyjny obowiązuje do dnia ustalenia regulaminu w trybie określonym w art. 7 zadania Komendanta Głównego Policji ust. 4 ustawy zmienianej w art. 13 zmiana ustawy o Policji, jednak nie dłużej niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie art. 21 przepisy przejściowe.
1.
Sprawy wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie art. 21 przepisy przejściowe w instytucie badawczym – Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji lub w stosunku do policjantów oraz pracowników instytutu badawczego – Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji prowadzi się w jednostce organizacyjnej Policji – Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji, chyba że dalsze prowadzenie tych spraw należy wyłącznie do Komendanta Głównego Policji lub komendy, za pomocą której wykonuje on swoje zadania.
2.
Wszystkie czynności podjęte w sprawach, o których mowa w ust. 1, pozostają w mocy.
3.
W sprawach wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie art. 21 przepisy przejściowe, w których dyrektor instytutu badawczego – Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji został decyzją sądu lub prokuratora zobowiązany lub uprawniony do dokonania czynności, które przeszły do właściwości jednostki organizacyjnej Policji – Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji, zobowiązania te lub uprawnienia wykonuje Dyrektor Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji.
1.
Z dniem wejścia w życie art. 21 przepisy przejściowe policjanci i pracownicy Policji dotychczas pełniący służbę lub zatrudnieni w instytucie badawczym – Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji stają się z mocy prawa policjantami oraz pracownikami jednostki organizacyjnej Policji – Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji. Do pracowników jednostki organizacyjnej Policji – Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji stosuje się odpowiednio art. 231 przejście zakładu pracy na innego pracodawcę ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1320 oraz z 2021 r. poz. 1162).
2.
Pracownicy, którzy w dniu poprzedzającym dzień przekształcenia instytutu badawczego – Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji są zatrudnieni w tym instytucie, z dniem wejścia w życie art. 21 przepisy przejściowe mogą zostać zatrudnieni w jednostce organizacyjnej Policji – Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji na stanowisku urzędniczym w rozumieniu ustawy zmienianej w art. 18 zmiana ustawy o służbie cywilnej, jeżeli charakter pracy wykonywanej w przekształconym instytucie badawczym – Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji jest podobny do charakteru pracy wykonywanej na stanowisku urzędniczym.

Dyrektor Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji realizuje zadania związane z przekształceniem instytutu badawczego – Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji.
Ekspertyzy, opinie i inne dokumenty wydane przez instytut badawczy – Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji zachowują ważność na okres, na jaki zostały wydane.
Policjant mianowany lub powołany na stanowisko służbowe przed dniem 1 stycznia 2023 r., który nie spełnia wymagań w zakresie kwalifikacji zawodowych do zajmowania tego stanowiska, o których mowa w art. 34 warunki mianowania lub powołania policjanta na stanowisko służbowe ustawy zmienianej w art. 13 zmiana ustawy o Policji w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, zachowuje prawo do zajmowania tego stanowiska oraz prawo do bycia mianowanym albo powołanym na równorzędne stanowisko służbowe po dniu 31 grudnia 2024 r., jeżeli spełnia wymagania w zakresie wykształcenia.
Policjant, który został przyjęty do służby po dniu 31 grudnia 2016 r., posiadający stopień Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Biura Ochrony Rządu, Służby Ochrony Państwa, Służby Celnej, Służby Celno-Skarbowej, Państwowej Straży Pożarnej, Urzędu Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego lub Służby Więziennej, po spełnieniu warunków określonych w ustawie zmienianej w art. 13 zmiana ustawy o Policji w brzmieniu dotychczasowym, jest mianowany na równorzędny stopień policyjny.
Do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 58 dodatki do uposażenia funkcjonariuszy ust. 3 ustawy zmienianej w art. 19 zmiana ustawy o Służbie Więziennej w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą dodatek za wysługę lat wypłacany jest funkcjonariuszowi Służby Więziennej na zasadach dotychczasowych.
1.
Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie:
1)
art. 25 wymagania wobec kandydata do służby w Policji ust. 23 ustawy zmienianej w art. 13 zmiana ustawy o Policji zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 25 przepisy przejściowe ust. 23 ustawy zmienianej w art. 13 zmiana ustawy o Policji w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
2)
art. 35a testy sprawdzające predyspozycje do służby ust. 5 ustawy zmienianej w art. 13 zmiana ustawy o Policji zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 35a ust. 5 ustawy zmienianej w art. 13 zmiana ustawy o Policji w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
3)
art. 10 ustawy zmienianej w art. 17 zmiana ustawy o ustanowieniu Medalu za Zasługi dla Policji zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 10 ustawy zmienianej w art. 17 zmiana ustawy o ustanowieniu Medalu za Zasługi dla Policji w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą
– jednak nie dłużej niż do dnia 31 marca 2023 r.
2.
Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 58 dodatki do uposażenia funkcjonariuszy ust. 3 ustawy zmienianej w art. 19 zmiana ustawy o Służbie Więziennej zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 58 dodatki do uposażenia funkcjonariuszy ust. 3 ustawy zmienianej w art. 19 zmiana ustawy o Służbie Więziennej w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż przez okres 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...