• Ustawa o przeciwdziałaniu...
  12.02.2025

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu

Stan prawny aktualny na dzień: 12.02.2025

Dz.U.2023.0.1124 t.j. - Ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu

Obserwuj akt

Rozdział 16. Przepisy przejściowe i dostosowujące

1.
Zawiadomienia, o których mowa w art. 74 zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, art. 86 zawiadomienie Generalnego Inspektora o uzasadnionym podejrzeniu prania pieniędzy lub finansowaniu terroryzmu ust. 1 i art. 90 zawiadomienie Generalnego Inspektora o przeprowadzeniu transakcji mogącej mieć związek z przestępstwem ust. 1, potwierdzenie, o którym mowa w art. 86 zawiadomienie Generalnego Inspektora o uzasadnionym podejrzeniu prania pieniędzy lub finansowaniu terroryzmu ust. 3, żądania, o których mowa w art. 86 zawiadomienie Generalnego Inspektora o uzasadnionym podejrzeniu prania pieniędzy lub finansowaniu terroryzmu ust. 5 i art. 87 żądanie wstrzymania transakcji lub blokady rachunku ust. 1, zwolnienia, o których mowa w art. 86 zawiadomienie Generalnego Inspektora o uzasadnionym podejrzeniu prania pieniędzy lub finansowaniu terroryzmu ust. 6, informacje i dokumenty, o których mowa w art. 76 przekazywanie informacji i dokumentów na żądanie Generalnego Inspektora, a także informacje o zawiadomieniu, o których mowa w art. 89 obowiązek zawiadomienia prokuratora o podejrzeniu popełnienia przestępstwa ust. 8, są przekazywane w formie pisemnej do dnia wejścia w życie rozporządzeń, o których mowa w art. 79 rozporządzenie w sprawie sposobu sporządzania i przekazywania zawiadomień oraz informacji na żądanie Generalnego Inspektora ust. 3 i art. 94 rozporządzenie w sprawie sporządzania i przekazywania zawiadomień, potwierdzeń, żądań, zwolnień i informacji.
2.
Przekazanie, o którym mowa w ust. 1, może następować za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jeżeli instytucja obowiązana uzgodniła z Generalnym Inspektorem taki sposób przekazywania.
Formularz identyfikacyjny przekazany elektronicznie do Generalnego Inspektora przez instytucję obowiązaną przed dniem wejścia w życie ustawy uznaje się za formularz identyfikujący instytucję obowiązaną w rozumieniu art. 77 formularz identyfikujący instytucję obowiązaną ust. 1.
W okresie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy instytucje obowiązane, o których mowa w ustawie uchylanej w art. 197 utrata mocy ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, przekazują informacje, o których mowa w art. 72 informacje o transakcjach i transferach pieniężnych przekazywane Generalnemu Inspektorowi, oraz formularze, o których mowa w art. 77 formularz identyfikujący instytucję obowiązaną ust. 1, zgodnie z przepisami dotychczasowymi, a po upływie tego okresu, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy – zgodnie z przepisami dotychczasowymi albo przepisami niniejszej ustawy.
1.
W okresie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy do instytucji obowiązanych niebędących instytucjami obowiązanymi, o których mowa w ustawie uchylanej w art. 197 utrata mocy ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, przepisów art. 72 informacje o transakcjach i transferach pieniężnych przekazywane Generalnemu Inspektorowi nie stosuje się.
2.
W okresie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy instytucje obowiązane niebędące instytucjami obowiązanymi, o których mowa w ustawie uchylanej w art. 197 utrata mocy ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, realizując obowiązki, o których mowa w art. 74 zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, art. 76 przekazywanie informacji i dokumentów na żądanie Generalnego Inspektora, art. 86 zawiadomienie Generalnego Inspektora o uzasadnionym podejrzeniu prania pieniędzy lub finansowaniu terroryzmu, art. 89 obowiązek zawiadomienia prokuratora o podejrzeniu popełnienia przestępstwa ust. 8 i art. 90 zawiadomienie Generalnego Inspektora o przeprowadzeniu transakcji mogącej mieć związek z przestępstwem, nie przekazują do Generalnego Inspektora formularza identyfikującego, o którym mowa w art. 77 formularz identyfikujący instytucję obowiązaną.
3.
Po upływie okresu, o którym mowa w ust. 2, w celu realizacji po raz pierwszy obowiązków, o których mowa w art. 74 zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, art. 76 przekazywanie informacji i dokumentów na żądanie Generalnego Inspektora, art. 86 zawiadomienie Generalnego Inspektora o uzasadnionym podejrzeniu prania pieniędzy lub finansowaniu terroryzmu, art. 89 obowiązek zawiadomienia prokuratora o podejrzeniu popełnienia przestępstwa ust. 8 i art. 90 zawiadomienie Generalnego Inspektora o przeprowadzeniu transakcji mogącej mieć związek z przestępstwem, instytucje obowiązane niebędące instytucjami obowiązanymi, o których mowa w ustawie uchylanej w art. 197 utrata mocy ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, przekazują do Generalnego Inspektora formularz, o którym mowa w art. 77 formularz identyfikujący instytucję obowiązaną.
Do postępowań w sprawie wstrzymania transakcji lub blokady rachunku wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
Do zwolnienia wartości majątkowych zamrożonych przed dniem wejścia w życie ustawy na podstawie art. 20d zamrożenie wartości majątkowych przez instytucję zobowiązaną, Międzyresortowy Komitet Bezpieczeństwa Finansowego ustawy uchylanej w art. 197 utrata mocy ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu stosuje się przepisy dotychczasowe.
Rejestry transakcji, o których mowa w art. 8 obowiązek rejestrowania przeprowadzanej transakcji ust. 1 i 3 ustawy uchylanej w art. 197 utrata mocy ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, są przechowywane do czasu upływu okresu ich przechowywania przewidzianego na podstawie przepisów dotychczasowych.
1.
Do kontroli wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
2.
Czynności podjęte w toku kontroli przed dniem wejścia w życie ustawy pozostają w mocy.
3.
Upoważnienia Generalnego Inspektora wydane na podstawie art. 21 kontrola wykonywania obowiązków w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu ust. 2 ustawy uchylanej w art. 197 utrata mocy ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu pozostają w mocy.
4.
Dotychczasowe legitymacje służbowe, o których mowa w art. 21 kontrola wykonywania obowiązków w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu ust. 2 ustawy uchylanej w art. 197 utrata mocy ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zachowują ważność do czasu wydania nowych, jednak nie dłużej niż przez okres 3 lat od dnia wejścia w życie ustawy.
Do postępowań w sprawie nałożenia kar pieniężnych wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe, chyba że przepisy niniejszej ustawy są względniejsze dla instytucji obowiązanej.
Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 15a obowiązek współpracy z Generalnym Inspektorem ust. 6 ustawy uchylanej w art. 197 utrata mocy ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 85 uchylony ust. 4, jednak nie dłużej niż przez okres 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
1.
Znosi się Międzyresortowy Komitet Bezpieczeństwa Finansowego.
2.
Tworzy się Komitet Bezpieczeństwa Finansowego.
3.
Komitet Bezpieczeństwa Finansowego przedkłada Generalnemu Inspektorowi do zatwierdzenia regulamin Komitetu w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Pierwszą krajową ocenę ryzyka, o której mowa w art. 25 krajowa ocena ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu ust. 1, Generalny Inspektor opracowuje w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Pierwszą ocenę ryzyka, o której mowa w art. 27 identyfikacja i ocena ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, instytucje obowiązane sporządzają w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Tworzy się Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych.
Spółki, o których mowa w art. 58 obowiązek zgłaszania informacji o beneficjentach rzeczywistych, wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego przed dniem wejścia w życie rozdziału 6 zgłaszają do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych informacje o beneficjentach rzeczywistych w terminie 9 miesięcy od dnia wejścia w życie tego rozdziału.
1.
Pracownicy, funkcjonariusze i żołnierze delegowani do pracy w jednostce, o której mowa w art. 3 organy informacji finansowej ust. 4 ustawy uchylanej w art. 197 utrata mocy ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, na podstawie art. 5 delegowanie pracowników lub funkcjonariuszy do pracy w jednostce organów informacji finansowej ust. 1 tej ustawy, stają się pracownikami i funkcjonariuszami delegowanymi do pracy w komórce organizacyjnej, o której mowa w art. 12 zadania Generalnego Inspektora ust. 2, na podstawie art. 16 delegowanie pracowników i funkcjonariuszy na wniosek Generalnego Inspektora ust. 1.
2.
Żołnierze zawodowi wyznaczeni do pełnienia służby w jednostce, o której mowa w art. 3 organy informacji finansowej ust. 4 ustawy uchylanej w art. 197 utrata mocy ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, na podstawie art. 5 delegowanie pracowników lub funkcjonariuszy do pracy w jednostce organów informacji finansowej ust. 3 tej ustawy, stają się żołnierzami zawodowymi wyznaczonymi do pełnienia służby wojskowej w komórce organizacyjnej, o której mowa w art. 12 zadania Generalnego Inspektora ust. 2, na podstawie art. 16 delegowanie pracowników i funkcjonariuszy na wniosek Generalnego Inspektora ust. 3.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...