• AKT ARCHIWALNY - Rozporzą...
  25.07.2025

AKT ARCHIWALNY - Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie pobierania przez płatników podatku od spadków i darowizn

Stan prawny aktualny na dzień: 25.07.2025

Dz.U.2013.0.143 t.j. - AKT ARCHIWALNY - Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie pobierania przez płatników podatku od spadków i darowizn

Uchylony dnia: 2016-01-01
Dz.U. uchylający akt: 2015.0.1045

   Na podstawie art. 18 ust. 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:

Rozporządzenie określa:
1)
sposób pobierania podatku przez płatników, w tym w szczególności czynności związane z poborem podatku, zakres pouczeń udzielanych podatnikom oraz treść rejestru podatku;
2)
wzór deklaracji o wysokości pobranego i wpłaconego przez płatnika podatku oraz szczegółowy zakres danych w nim zawartych;
3)
sposób sporządzania informacji o łącznej kwocie podatku należnego poszczególnym gminom.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn;
2)
organie podatkowym - rozumie się przez to naczelnika urzędu skarbowego;
3)
podatku - rozumie się przez to podatek od spadków i darowizn.
 Notariusze, jako płatnicy podatku od darowizny dokonywanej w formie aktu notarialnego albo zawartej w tej formie umowy nieodpłatnego zniesienia współwłasności lub ugody, określają w treści sporządzanych aktów notarialnych podstawę prawną pobrania podatku i sposób jego obliczenia, a gdy czynność jest zwolniona z podatku - zamieszczają podstawę prawną zwolnienia oraz w przypadku:
1)
darowizny - określają przedmiot darowizny, jej wartość, grupę podatkową wynikającą z osobistego stosunku łączącego obdarowanego z darczyńcą;
2)
nieodpłatnego zniesienia współwłasności - określają przedmiot czynności, wartość rzeczy lub prawa majątkowego w części przekraczającej wartość udziału we współwłasności przysługującego nabywcy przed jej zniesieniem, grupę podatkową wynikającą z osobistego stosunku łączącego zbywcę z nabywcą.
1.
Rejestr podatku powinien zawierać następujące rubryki:
1)
liczbę porządkową;
2)
datę sporządzenia aktu notarialnego;
3)
numer repertorium A;
4)
datę wpisania do rejestru aktu notarialnego;
5)
imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania podatnika;
6)
identyfikator podatkowy NIP lub identyfikator podatkowy numer PESEL (jeżeli podatnik go posiada);
7)
zwięzłe określenie treści czynności;
8)
wartość przedmiotu czynności;
9)
miejsce położenia nieruchomości stanowiącej przedmiot tej czynności (miejscowość, gmina, powiat, województwo);
10)
grupę podatkową wynikającą z osobistego stosunku łączącego strony czynności;
11)
kwotę pobranego podatku albo podstawę prawną jego niepobrania;
12)
uwagi.
2.
Płatnicy w rejestrze podatku:
1)
dokonują podsumowania kwoty podatku pobranego w każdym miesiącu, za jaki dokonywane jest rozliczenie podatku z organem podatkowym;
2)
odnotowują w rubryce "uwagi" kwotę podatku przekazanego na rachunek bankowy organu podatkowego, datę wpłaty i okres, którego wpłata dotyczy.
3.
Rejestr podatku może być zastąpiony przez repertorium A, przewidziane przepisami o prowadzeniu ksiąg notarialnych oraz przekazywaniu na przechowanie dokumentów. Przepisy dotyczące rejestru stosuje się odpowiednio do repertorium zastępującego rejestr.
1.
Deklaracja o wysokości pobranego i wpłaconego przez płatnika podatku zawiera następujące informacje:
1)
miejsce i cel składania deklaracji;
2)
dane płatnika;
3)
adres siedziby kancelarii notarialnej;
4)
dane dotyczące należności;
5)
oświadczenie i podpis płatnika.
2.
Wzór deklaracji o wysokości pobranego i wpłaconego przez płatnika podatku określa załącznik do rozporządzenia.
Płatnicy ustnie pouczają podatników o:
1)
skutkach przewidzianych w ustawie z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2007 Nr 111, poz. 765, z późn. zm.) w razie podania nieprawdy lub zatajenia prawdy, przez co podatek narażony jest na uszczuplenie;
2)
przysługującym organowi podatkowemu prawie do określenia, podwyższenia lub obniżenia wartości przedmiotu czynności prawnej;
3)
ciążącym na podatniku obowiązku zapłaty podatku w przypadku określenia lub podwyższenia wartości przedmiotu czynności przez organ podatkowy.
1.
Płatnicy sporządzają informację o łącznej kwocie pobranego podatku, należnego poszczególnym gminom, z uwzględnieniem zasad przekazywania wpływów z tego podatku określonych w art. 15 wpływy z podatku od spadków i darowizn ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010, Nr 80, poz. 526, z późn. zm.).
2.
Informacja zawiera:
1)
liczbę porządkową;
2)
nazwę gminy, na której rachunek podatek ma zostać przekazany;
3)
łączną kwotę podatku należnego poszczególnym gminom;
4)
numery repertorium A, pod którymi wpisane są czynności, z tytułu których podatek jest należny poszczególnym gminom.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2007 r.


Załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2006 r.

111_920

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...