AKT ARCHIWALNY - Rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 września 2014 r. w sprawie izb zatrzymań
Dz.U.2014.0.1358 - AKT ARCHIWALNY - Rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 września 2014 r. w sprawie izb zatrzymań
Na podstawie art. 26a ust. 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 568 i 628 oraz z 2014 r. poz. 1055) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1. Przepisy ogólne
a) jest zatrzymana na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o Żandarmerii Wojskowej,
b) jest w stanie nietrzeźwości lub odurzenia, w przypadkach wskazanych w art. 38 ust. 1 ustawy o dyscyplinie wojskowej,
c) odbywa karę aresztu izolacyjnego, na podstawie art. 88 ust. 1–3 ustawy o dyscyplinie wojskowej,
d) jest tymczasowo aresztowana lub skazana na podstawie przepisów karnych.
Rozdział 2. Warunki tworzenia i likwidacji izb zatrzymań
a) w jednostkach organizacyjnych Żandarmerii Wojskowej,
b) w jednostkach wojskowych poza granicami państwa;
a) w jednostkach wojskowych poza granicami państwa,
b) na okrętach wojennych
– z uwzględnieniem struktury i rozmieszczenia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Rozdział 3. Warunki, jakim odpowiadają izby zatrzymań
szybę zabezpieczoną obustronnie siatką stalową lub powłoką uniemożliwiającą jej rozbicie oraz w zasuwę otwieraną również z zewnątrz.
Rozdział 4. Warunki oraz organizacja umieszczania osób w izbie zatrzymań
a) postanowienie wydane w tej sprawie,
b) protokół badania potwierdzający, że żołnierz znajduje się w stanie wymagającym osadzenia,
c) zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do osadzenia;
a) odpis prawomocnego orzeczenia właściwego sądu wojskowego o ukaraniu i zarządzenie wykonania kary dyscyplinarnej aresztu izolacyjnego,
b) zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do odbycia przez żołnierza kary dyscyplinarnej aresztu izolacyjnego, wydane nie wcześniej niż dwadzieścia cztery godziny przed terminem stawienia się żołnierza do aresztu;
a) uszkodzenia tego dokumentu,
b) niezgodności między dokumentami a informacjami uzyskanymi od osadzonego lub od konwoju,
c) braku możliwości potwierdzenia tożsamości osadzonego.
Rozdział 5. Skład, uprawnienia i obowiązki obsługi izby zatrzymań
a) obrażenia ciała powstałe z przyczyn innych niż naturalne,
b) narzędzia lub inne przedmioty, co do których może zachodzić uzasadnione przypuszczenie, że służyły lub mogły być przeznaczone do popełnienia czynu zabronionego albo pochodzą z popełnienia takiego czynu;
Rozdział 6. Organy uprawnione do kontrolowania izb zatrzymań
w tym rozmowę z osadzonymi bez udziału innych osób, wgląd w dokumentację i lustrację wszystkich pomieszczeń izby.
Rozdział 7. Dokumentacja i ewidencja izb zatrzymań
Rozdział 8. Przepis końcowy
Załączniki do rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej
z dnia 10 września 2014 r. (poz. 1358)
Załącznik nr 1
SZCZEGÓŁOWE WYPOSAŻENIE SAMODZIELNEJ IZBY ZATRZYMAŃ
1. Pokój dyżurnego (pomieszczenie dla komendanta i profosów) wyposaża się w:
1) instrukcję dla obsługi izby zatrzymań;
2) instrukcję ochrony przeciwpożarowej w izbie zatrzymań;
3) plan rozmieszczenia pomieszczeń izby zatrzymań;
4) książkę ewidencji osób i depozytu osadzonych w izbie zatrzymań;
5) schemat ewakuacji izby zatrzymań;
6) teczkę do przechowywania dokumentów stanowiących podstawę do umieszczenia osób w izbie zatrzymań lub zwolnienia z niej;
7) książkę skarg i wniosków osadzonych;
8) książkę meldunków obsługi izby zatrzymań;
9) wyciąg ze spisu abonentów centrali telefonicznej lub książkę telefoniczną;
10) wojskowe przepisy dyscyplinarne;
11) regulamin określający porządek dnia;
12) godło;
13) biurko;
14) krzesło biurowe;
15) szafę metalową lub skrzynię metalową na akta, odpowiednio zabezpieczoną;
16) szafę na ubrania;
17) kosz na śmieci;
18) oświetlenie zastępcze;
19) zasłonę na okno;
20) firanę;
21) zegar;
22) termometr wewnętrzny;
23) apteczkę z opisem stosowania leków i środków opatrunkowych;
24) instrukcję o udzielaniu pierwszej pomocy przedmedycznej;
25) środki łączności umożliwiające połączenie z oficerem dyżurnym jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej lub
jednostki wojskowej albo z oficerem dyżurnym okrętu wojennego.
26) gaśnicę proszkową o masie środka gaśniczego co najmniej 4 kg.
2. Pokój lekarski wyposaża się w umywalkę z dopływem ciepłej i zimnej wody oraz w następujący sprzęt:
1) biurko metalowe;
2) krzesła;
3) stolik pod telefon;
4) kozetkę lekarską;
5) szafkę na leki i podstawowy sprzęt medyczny do badania i udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej;
6) szafę na ubrania;
7) kosz na śmieci;
8) oświetlenie zastępcze.
3. Pomieszczenie do przygotowania lub podgrzewania posiłków oraz do zmywania naczyń wyposaża się w:
1) zlewozmywak dwukomorowy z dopływem ciepłej i zimnej wody;
2) szafki kuchenne stojące i wiszące oraz półki;
3) lodówkę;
4) kuchenkę elektryczną;
5) stół;
6) taboret;
7) kosz na śmieci;
8) oświetlenie zastępcze.
4. Magazyn do przechowywania przedmiotów przyjętych do depozytu, a także ubrań roboczych, pościeli, bielizny czystej i brudnej oraz środków higieny i czystości wyposaża się w:
1) regał magazynowy metalowy;
2) szafę metalową lub skrzynię metalową na akta, odpowiednio zabezpieczoną;
3) stół;
4) taboret koszarowy na metalowej podstawie;
5) krzesła;
6) szafy;
7) wieszak na ubrania;
8) kosz na śmieci;
9) oświetlenie zastępcze;
10) środki higieny osobistej i środki czystości;
11) ubrania robocze;
12) pościel;
13) bieliznę osobistą;
14) pojemniki na pościel czystą i brudną;
15) pojemniki na bieliznę osobistą czystą i brudną.
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
WZÓR
(strona tytułowa)
KSIĄŻKA MELDUNKÓW
ŻOŁNIERZY PEŁNIĄCYCH SŁUŻBĘ
...................................................................................
(nazwa służby)
........................................................................................................
(nr jednostki lub jej nazwa – nazwa pododdziału)
Rozpoczęto dnia ............................. 20..... r.
Zakończono dnia ............................. 20..... r.
MELDUNEK
1. Stopień, imię i nazwisko pełniącego służbę.
2. Uwagi i wnioski z przebiegu służby.
3. Adnotacje dotyczące przekazania broni, amunicji, dokumentacji i wyposażenia pomieszczeń.
Podpisy:
.................................. ........ .................... ..........................................
(obejmującego służbę) (data) (zdającego służbę)
4. Dekretacja przełożonego służby.
Objaśnienia do sporządzania meldunku
1. W pkt 1 należy dokonywać zapisów zgodnie z jego treścią.
2. W pkt 2 należy wpisywać chronologicznie (od momentu złożenia meldunku o objęciu służby do jej zdania) wszystkie pozytywne i negatywne uwagi wynikające w toku pełnienia służby, bez powtarzania zadań i czynności przewidzianych regulaminami, instrukcjami i harmonogramami.
Następnie pełniący służbę powinien przedstawić ewentualne wnioski nasuwające się w toku jej pełnienia.
Wnioski
3. W pkt 3 należy wpisać stan przekazanej broni i amunicji oraz potwierdzić przekazanie dokumentacji i wyposażenia zgodnie z obowiązującymi wykazami. W przypadku gdy obejmujący służbę stwierdzi braki lub usterki w wyposażeniu pomieszczeń służby lub w innym sprzęcie lub materiałach oddanych pod opiekę służby, pod treścią meldunku wpisuje swoje uwagi.
4. Pod sporządzonym meldunkiem wraz z ewentualnymi uwagami obejmującego służbę podpisują się zdający i obejmujący służbę oraz zamieszczają datę.
Przełożony służby podczas przyjmowania meldunku o zdaniu i objęciu służby lub w innym ustalonym czasie dokonuje dekretacji przedstawionego meldunku.
