Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach
Dz.U.2022.0.2469 - Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 października 2022 r. w sprawie zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach
Na podstawie art. 24b ust. 4 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1990 oraz z 2022 r. poz. 1846 i 2185) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1 Przepisy ogólne
Rozdział 2 Sposób, tryb i standardy techniczne tworzenia i prowadzenia ZSIN
a) nowych wpisach w księdze wieczystej,
b) zmianach danych uwidocznionych w ewidencji gruntów i budynków, przekazywanych przez rejestr PESEL, dotyczących osób fizycznych
– oraz wykorzystywania tych zawiadomień w procesie aktualizacji bazy ewidencji gruntów i budynków;
Rozdział 3 Treść, forma i sposób przekazywania zawiadomień o zmianach danych dokonywanych w rejestrach publicznych włączonych do ZSIN
Rozdział 4 Przepisy przejściowe, dostosowujące i końcowe
[Rozporządzenie zostało ogłoszone 01.12.2022 r. - Dz. U. z 2022 r. poz. 2469]
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
TREŚĆ ZAWIADOMIEŃ O NOWYCH WPISACH W DZIAŁACH I I II KSIĘGI WIECZYSTEJ
1. Treścią zawiadomienia o nowych wpisach w działach I i II księgi wieczystej są:
1) informacje o nadawcy zawiadomienia:
a) nazwa sądu prowadzącego księgi wieczyste,
b) siedziba sądu – miejscowość,
c) kod wydziału,
d) numer wydziału,
e) nazwa wydziału,
f) adres do doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 569, z późn. zm.),
g) numer telefonu;
2) informacje o adresacie zawiadomienia:
a) nazwa organu,
b) siedziba organu – miejscowość;
3) numer księgi wieczystej, której dotyczy zawiadomienie;
4) typ księgi wieczystej;
5) dane o wniosku i chwili wpisu, informacje o podstawie oznaczenia lub sprostowania oznaczenia w dziale I-O oraz podstawa nabycia, o których mowa w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 251 ust. 2 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (Dz. U. z 2022 r. poz. 1728, z późn. zm.);
6) imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe sędziego lub referendarza sądowego dokonującego w księdze wieczystej wpisu, którego skutkiem jest przekazanie zawiadomienia;
7) informacje o położeniu nieruchomości (1..*):
a) numer porządkowy – kolejny numer położenia nieruchomości,
b) województwo,
c) powiat,
d) gmina,
e) miejscowość,
f) dzielnica;
8) informacje o obszarze nieruchomości gruntowej oraz jednostce miary tego obszaru;
9) informacje o oznaczeniu działek ewidencyjnych składających się na nieruchomość (0..*):
a) identyfikator działki,
b) numer działki,
c) obręb ewidencyjny:
- numer obrębu lub
- nazwa obrębu,
d) położenie – wskazanie numeru porządkowego, o którym mowa w pkt 7 lit. a,
e) sposób korzystania,
f) ulica;
10) informacje dotyczące budynku (0..*):
a) identyfikator budynku,
b) identyfikator działki ewidencyjnej, na której jest usytuowany budynek (0..*),
c) położenie – wskazanie numeru porządkowego, o którym mowa w pkt 7 lit. a,
d) dane adresowe budynku (0..*):
- ulica, przy której jest usytuowany budynek,
- numer porządkowy, którym został oznaczony budynek,
e) łączna liczba kondygnacji nadziemnych i podziemnych,
f) liczba samodzielnych lokali w budynku,
g) powierzchnia użytkowa budynku oraz jednostka miary tej powierzchni,
h) przeznaczenie budynku (oznaczenie funkcji użytkowej budynku),
i) informacje o nieruchomości, na której jest usytuowany budynek – jeżeli budynek jest odrębnym od gruntu przedmiotem własności, innym niż związany z użytkowaniem wieczystym gruntu, lub do którego przysługuje prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej (0..*):
- numer księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości, na której jest usytuowany budynek, lub w razie braku takiej księgi:
- numer obrębu,
- numer działki ewidencyjnej, na której jest usytuowany budynek,
j) informacja o wyodrębnionych lokalach w budynku (0..*), w tym numer lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość oraz numer księgi wieczystej założonej dla wyodrębnionego lokalu;
11) informacje dotyczące lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość (0..*):
a) identyfikator lokalu,
b) adres lokalu:
- ulica, przy której jest usytuowany budynek, w którym znajduje się lokal,
- numer porządkowy, którym został oznaczony budynek,
- numer lokalu,
c) przeznaczenie lokalu,
d) kondygnacja – oznaczenie kondygnacji, na której jest usytuowane główne wejście do lokalu,
e) opis pomieszczeń przynależnych do lokalu (0..*):
- rodzaj pomieszczenia,
- liczba pomieszczeń,
f) pole powierzchni użytkowej lokalu wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do lokalu oraz jednostka miary tych powierzchni,
g) wielkość udziału w nieruchomości wspólnej lub prawie użytkowania wieczystego,
h) numer księgi wieczystej, z której wyodrębniono lokal;
12) informacje dotyczące własności (współwłasności):
a) w przypadku własności osoby fizycznej (0..*):
- pierwsze imię,
- drugie imię,
- nazwisko lub pierwszy człon nazwiska złożonego,
- drugi człon nazwiska złożonego,
- imię ojca,
- imię matki,
- numer PESEL,
- wielkość udziału w prawie własności i rodzaj wspólności, jeżeli prawo własności przysługuje kilku podmiotom wspólnie (0..*),
b) w przypadku własności osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niebędącej osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną (0..*):
- nazwa osoby prawnej lub nazwa jednostki organizacyjnej niebędącej osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną, a w przypadku przedsiębiorcy – firma,
- siedziba osoby prawnej, siedziba jednostki organizacyjnej niebędącej osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną, a w przypadku przedsiębiorcy – siedziba przedsiębiorstwa,
- numer identyfikacyjny REGON,
- wielkość udziału w prawie własności i rodzaj wspólności, jeżeli prawo własności przysługuje kilku podmiotom wspólnie (0..*),
c) w przypadku własności Skarbu Państwa (0..*):
- wyrazy „Skarb Państwa”,
- nazwa organu reprezentującego Skarb Państwa, osoby prawnej, której powierzono wykonywanie praw Skarbu Państwa, lub państwowej jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, której oddano nieruchomość w trwały zarząd lub zarząd,
- siedziba osoby prawnej, której powierzono wykonywanie praw Skarbu Państwa, lub państwowej jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, której oddano nieruchomość w trwały zarząd lub zarząd,
- numer identyfikacyjny REGON osoby prawnej, której powierzono wykonywanie praw Skarbu Państwa, lub państwowej jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, której oddano nieruchomość w trwały zarząd lub zarząd,
- wielkość udziału w prawie własności i rodzaj wspólności, jeżeli prawo własności przysługuje kilku podmiotom wspólnie (0..*),
d) w przypadku własności jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego, do którego wchodzi ta własność (0..*):
- nazwa jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego, do którego wchodzi ta własność,
- siedziba jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego, do którego wchodzi ta własność,
- numer identyfikacyjny REGON jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego, do którego wchodzi ta własność,
- wielkość udziału w prawie własności (0..*) i rodzaj wspólności, jeżeli prawo własności przysługuje kilku podmiotom wspólnie (0..*), a w przypadku samorządowej jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, której oddano nieruchomość w trwały zarząd:
– – nazwa samorządowej jednostki organizacyjnej,
– – siedziba samorządowej jednostki organizacyjnej,
– – numer identyfikacyjny REGON samorządowej jednostki organizacyjnej;
13) informacje dotyczące użytkowania wieczystego (współużytkowania wieczystego):
a) w przypadku osoby fizycznej (0..*):
- pierwsze imię,
- drugie imię,
- nazwisko lub pierwszy człon nazwiska złożonego,
- drugi człon nazwiska złożonego,
- imię ojca,
- imię matki,
- numer PESEL,
- wielkość udziału w prawie użytkowania wieczystego (0..*) lub
- rodzaj wspólności, jeżeli prawo użytkowania wieczystego przysługuje kilku podmiotom wspólnie (0..*),
b) w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niebędącej osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną (0..*):
- nazwa osoby prawnej lub nazwa jednostki organizacyjnej niebędącej osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną, a w przypadku przedsiębiorcy – firma,
- siedziba osoby prawnej, siedziba jednostki organizacyjnej niebędącej osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną, a w przypadku przedsiębiorcy – siedziba przedsiębiorstwa,
- numer identyfikacyjny REGON,
- wielkość udziału w prawie użytkowania wieczystego (0..*) i rodzaj wspólności, jeżeli prawo użytkowania wieczystego przysługuje kilku podmiotom wspólnie (0..*),
c) w przypadku Skarbu Państwa (0..*):
- wyrazy: „Skarb Państwa”,
- nazwa organu reprezentującego Skarb Państwa, osoby prawnej, której powierzono wykonywanie praw Skarbu Państwa, lub państwowej jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, której oddano nieruchomość w trwały zarząd lub zarząd,
- siedziba osoby prawnej, której powierzono wykonywanie praw Skarbu Państwa, lub państwowej jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, której oddano nieruchomość w trwały zarząd lub zarząd,
- numer identyfikacyjny REGON osoby prawnej, której powierzono wykonywanie praw Skarbu Państwa, lub państwowej jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, której oddano nieruchomość w trwały zarząd lub zarząd,
- wielkość udziału w prawie użytkowania wieczystego (0..*) i rodzaj wspólności, jeżeli prawo użytkowania wieczystego przysługuje kilku podmiotom wspólnie (0..*),
d) w przypadku jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego, do którego wchodzi to użytkowanie wieczyste (0..*):
- nazwa jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego, do którego wchodzi ta własność,
- siedziba jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego, do którego wchodzi ta własność,
- numer identyfikacyjny REGON jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego, do którego wchodzi ta własność,
- wielkość udziału w prawie użytkowania wieczystego (0..*) i rodzaj wspólności, jeżeli prawo użytkowania wieczystego przysługuje kilku podmiotom wspólnie (0..*).
2. Zawiadomienie o zmianach danych dokonanych w księdze wieczystej zawiera również:
1) zestawienie zmian dotyczących oznaczenia nieruchomości w dziale I księgi wieczystej:
a) przed zmianą,
b) po zmianie;
2) zestawienie zmian o właścicielach, użytkownikach wieczystych oraz podmiotach uprawnionych wykazanych w dziale II księgi wieczystej:
a) przed zmianą,
b) po zmianie.
3. Jeżeli dane, o których mowa w ust. 1, nie są treścią księgi wieczystej, nie są również treścią zawiadomienia o zmianach danych dokonanych w księdze wieczystej.
4. Zawiadomienie o zamknięciu księgi wieczystej zawiera:
1) dane, o których mowa w ust. 1 pkt 1–4;
2) informację o treści: „Księga wieczysta została zamknięta”.
Załącznik nr 3
TREŚĆ ZAWIADOMIEŃ O ZMIANACH DANYCH DOKONANYCH W EWIDENCJI GRUNTÓW I BUDYNKÓW
I. Treść zawiadomienia o zmianach danych dokonanych w ewidencji gruntów i budynków adresowanego do sądu prowadzącego księgi wieczyste
1. Treścią zawiadomienia o zmianach danych dokonanych w ewidencji gruntów i budynków adresowanego do sądu prowadzącego księgi wieczyste są:
1) informacje dotyczące nadawcy zawiadomienia:
a) nazwa jednostki organizacyjnej prowadzącej ewidencję gruntów i budynków,
b) adres siedziby jednostki organizacyjnej, o której mowa w lit. a,
c) adres elektronicznej skrzynki podawczej;
2) informacje dotyczące adresata zawiadomienia:
a) nazwa sądu prowadzącego księgi wieczyste,
b) siedziba sądu,
c) nazwa wydziału,
d) kod wydziału;
3) informacje o położeniu obiektów ewidencji gruntów i budynków objętych zawiadomieniem:
a) województwo,
b) powiat,
c) gmina,
d) jednostka ewidencyjna,
e) miejscowość,
f) identyfikator TERYT miejscowości,
g) dzielnica;
4) data wprowadzenia zmiany w ewidencji gruntów i budynków;
5) dokument stanowiący podstawę dokonanej zmiany:
a) rodzaj dokumentu,
b) nazwa wytwórcy dokumentu,
c) sygnatura,
d) data sporządzenia lub data przyjęcia do PZGiK w przypadku operatu technicznego;
6) opis zmiany;
7) zestawienie zmian zawierające dane ewidencyjne obiektów objętych zawiadomieniem:
a) przed zmianą,
b) po zmianie;
8) data oraz imię i nazwisko osoby, która dokonała aktualizacji ewidencji gruntów i budynków.
2. Zakres zestawienia zmian, o którym mowa w ust. 1 pkt 7, określają tabele nr 1-3:
Tabela nr 1
Opis stanu | przed zmianą | po zmianie | ||
1 | Działka ewidencyjna (0..*)1) | identyfikator działki ewidencyjnej | ||
numer działki ewidencyjnej | ||||
numer obrębu | ||||
nazwa obrębu | ||||
numer księgi wieczystej | ||||
pole powierzchni ewidencyjnej [ha] | ||||
1.1 | Użytki (1..*)2) | rodzaj użytku gruntowego | ||
powierzchnia użytku gruntowego | ||||
1.2 | Adres działki (0..*) | miejscowość | ||
identyfikator SIMC miejscowości | ||||
ulica | ||||
identyfikator TERYT nazwy ulicy | ||||
numer porządkowy |
W przypadku gdy przedmiotem zmiany jest połączenie działek albo połączenie działek, a następnie ich podział - stan przed zmianą obejmuje wszystkie działki, których dotyczy zmiana.
Tabela nr 2
Opis stanu | przed zmianą | po zmianie | ||
1 | Budynek (0..*) | identyfikator budynku | ||
liczba kondygnacji nadziemnych | ||||
liczba kondygnacji podziemnych | ||||
liczba ujawnionych samodzielnych lokali | ||||
łączna powierzchnia użytkowa lokali wyodrębnionych | ||||
łączna powierzchnia użytkowa lokali niewyodrębnionych | ||||
łączna powierzchnia użytkowa pomieszczeń przynależnych do lokali | ||||
rodzaj budynku według KŚT | ||||
numer księgi wieczystej, o ile budynek stanowi odrębny od gruntu przedmiot własności | ||||
1.1 | Adres budynku (0..*) | miejscowość | ||
identyfikator SIMC miejscowości | ||||
ulica | ||||
identyfikator TERYT nazwy ulicy | ||||
numer porządkowy budynku | ||||
1.2 | Działka ewidencyjna, na której jest usytuowany budynek(1..*) | identyfikator działki ewidencyjnej | ||
numer i nazwa obrębu ewidencyjnego | ||||
numer działki ewidencyjnej |
1)Symbol (0..*) oznacza, że określony zestaw informacji może nie wystąpić w zawiadomieniu lub może wystąpić wiele razy.
2)Symbol (1..*) oznacza, że określony zestaw informacji występuje w zawiadomieniu co najmniej jeden raz.
Tabela nr 3
Opis stanu | przed zmianą | po zmianie | ||
1 | Lokal stanowiący odrębną nieruchomość(0..*) | identyfikator lokalu | ||
numer księgi wieczystej | ||||
rodzaj lokalu:mieszkalny/niemieszkalny | ||||
pole powierzchni użytkowej lokalu [m2] | ||||
pomieszczenia przynależne do lokalu | ||||
łączna powierzchnia pomieszczeń przynależnych do lokalu [m2] | ||||
numer kondygnacji, na której znajduje się główne wejście do lokalu | ||||
identyfikator budynku, w którym znajduje się lokal | ||||
1.1 | Adres lokalu (1..*) | miejscowość | ||
identyfikator SIMC miejscowości | ||||
ulica | ||||
identyfikator TERYT nazwy ulicy | ||||
numer porządkowy budynku | ||||
numer lokalu |
3. Integralną częścią zawiadomienia są załączniki w postaci odpowiednich wypisów z rejestru gruntów, budynków lub lokali, a gdy jest to niezbędne – także wyrysów z mapy ewidencyjnej, sporządzone zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1990, z późn. zm.).
II. Treść zawiadomienia o zmianach danych dokonanych w ewidencji gruntów i budynków adresowanego do organu podatkowego właściwego w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego Treścią zawiadomienia o zmianach danych dokonanych w ewidencji gruntów i budynków adresowanego do organu podatkowego właściwego w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego, zwanego dalej „organem podatkowym”, są:
1) informacje dotyczące nadawcy zawiadomienia:
a) nazwa jednostki organizacyjnej wykonującej zadania starosty w zakresie ewidencji gruntów i budynków,
b) adres elektronicznej skrzynki podawczej;
2) informacje dotyczące adresata zawiadomienia:
a) nazwa organu podatkowego,
b) adres elektronicznej skrzynki podawczej;
3) oznaczenie jednostki rejestrowej gruntów, budynków i lokali;
4) data wprowadzenia zmiany w bazie danych ewidencji gruntów i budynków;
5) dokument stanowiący podstawę dokonanej zmiany;
6) opis zmiany;
7) zestawienie zmian danych przedmiotowych dotyczących działek ewidencyjnych, budynków i lokali:
a) przed zmianą,
b) po zmianie;
8) zestawienie zmian danych o podmiotach ewidencyjnych oraz udziałach we własności (0..*):
a) przed zmianą,
b) po zmianie;
9) data oraz imię i nazwisko osoby, która dokonała aktualizacji ewidencji gruntów i budynków.
Załącznik nr 4
TREŚĆ ZAWIADOMIENIA O ZMIANACH DANYCH UWIDOCZNIONYCH W EWIDENCJI GRUNTÓW I BUDYNKÓW, PRZEKAZYWANYCH PRZEZ REJESTR PESEL, DOTYCZĄCYCH OSÓB FIZYCZNYCH
1. Na treść zawiadomienia o zmianach danych uwidocznionych w ewidencji gruntów i budynków, przekazywanych przez rejestr PESEL, dotyczących osób fizycznych, składają się:
1) tytuł: „Zawiadomienie o zmianie danych w rejestrze PESEL”;
2) data dokonanej zmiany w formacie: rrrr–mm–dd;
3) numer PESEL osoby, której dotyczy zmiana;
4) rodzaj zmiany:
a) zmiana nazwiska,
b) zmiana imienia lub imion,
c) zmiana imienia lub imion rodziców,
d) zmiana adresu miejsca pobytu stałego,
e) data zgonu,
f) zmiana numeru PESEL;
5) aktualne dane osoby, której dotyczy zawiadomienie:
a) pierwsze imię,
b) drugie imię,
c) nazwisko lub pierwszy człon nazwiska złożonego,
d) drugi człon nazwiska złożonego,
e) numer PESEL,
f) imię matki,
g) imię ojca,
h) adres miejsca pobytu stałego:
- województwo, identyfikator TERYT województwa,
- powiat, identyfikator TERYT powiatu,
- gmina, identyfikator TERYT gminy,
- miejscowość, identyfikator SIMC miejscowości,
- kod pocztowy,
- ulica, identyfikator TERYT nazwy ulicy,
- numer porządkowy budynku,
- numer lokalu.
2. W przypadku gdy przyczyną zawiadomienia jest zgon osoby, na treść zawiadomienia składają się informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 1–3, pkt 4 lit. e i pkt 5 lit. a–f, oraz informacja o treści „data zgonu – rrrr–mm–dd”.
