Rozporządzenie Rady (WE) Nr 1346/2000 z dnia 29 maja 2000 r. w sprawie postępowania upadłościowego
rozwiązując test
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
w szczególności jego art. 61 lit. c) oraz art. 67 ust. 1,
uwzględniając inicjatywę Republiki Federalnej Niemiec oraz
Republiki Finlandii,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Unia Europejska postawiła sobie cel w postaci stworzenia
obszaru wolności, bezpieczeństwa oraz sprawiedliwości.
(2) Prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego
wymaga skutecznego i sprawnego funkcjonowania transgranicznych
postępowań upadłościowych; przyjęcie
niniejszego rozporządzenia jest konieczne dla osiągnięcia
tego celu, który wchodzi w zakres współpracy sądowej
w sprawach cywilnych w rozumieniu art. 65 Traktatu.
(3) Działalność przedsiębiorstw wykracza coraz częściej poza
granice jednego państwa i podlega dlatego w coraz większym
stopniu przepisom prawa wspólnotowego. Z uwagi
na to, że niewypłacalność takich przedsiębiorstw ma także
negatywny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie rynku
wewnętrznego, zachodzi potrzeba przyjęcia aktu prawa
wspólnotowego przewidującego koordynację działań,
które mają zostać podjęte w stosunku do majątku niewypłacalnego
dłużnika.
(4) Dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rynku
wewnętrznego niezbędne jest unikanie sytuacji, w których
strony byłyby skłonne do przenoszenia majątku lub postępowania
sądowego z jednego Państwa Członkowskiego do
innego w celu uzyskania korzystniejszej sytuacji prawnej
(tzw. „forum shopping”).
(5) Cele te nie mogą zostać w wystarczający sposób osiągnięte
na poziomie krajowym, uzasadnione jest zatem podjęcie
działań na poziomie Wspólnoty.
(6) Zgodnie z zasadą proporcjonalności, niniejsze rozporządzenie
powinno ograniczyć się do przepisów dotyczących
właściwości dla wszczynania postępowań upadłościowych
oraz wydawania orzeczeń bezpośrednio na podstawie
postępowań upadłościowych i ściśle związanych z takimi
postępowaniami. Ponadto niniejsze rozporządzenie
powinno zawierać przepisy dotyczące uznawania takich
orzeczeń oraz prawa właściwego, również odpowiadające
tej zasadzie.
(7) Postępowania upadłościowe, postępowania układowe oraz
podobne postępowania są wyłączone z zakresu Konwencji
brukselskiej z 1968 r. o jurysdykcji i wykonywaniu
orzeczeń sądowych w sprawach cywilnych i handlowych
w brzmieniu zmienionym Konwencjami o przystąpieniu
do tej Konwencji (4).
(8) Dla osiągnięcia poprawy skuteczności i efektywności
postępowań upadłościowych o transgranicznych skutkach,
jest niezbędne i właściwe, aby postanowienia dotyczące
właściwości, uznawania oraz prawa właściwego w tym
zakresie zostały zawarte w akcie prawa wspólnotowego,
który jest wiążący dla Państw Członkowskich oraz bezpośrednio
w nich obowiązujący.
(9) Niniejsze rozporządzenie powinno znaleźć zastosowanie
do wszystkich postępowań upadłościowych, niezależnie
od tego czy dłużnik jest osobą fizyczną, czy też osobą
prawną, przedsiębiorcą czy osobą niewykonującą działalności
gospodarczej. Postępowania upadłościowe, do których
stosuje się niniejsze rozporządzenie, zostały wymienione
w załącznikach. Postępowania upadłościowe
dotyczące zakładów ubezpieczeń, instytucji kredytowych,
przedsiębiorstw inwestycyjnych przechowujących środki
pieniężne oraz papiery wartościowe osób trzecich, a także
przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania, powinny
zostać wyłączone z zakresu zastosowania niniejszego rozporządzenia.
Powyższe przedsiębiorstwa nie powinny być
objęte niniejszym rozporządzeniem, jako że podlegają one
przepisom szczególnym oraz krajowe organy nadzoru
dysponują w pewnym zakresie bardzo szerokimi uprawnieniami
nadzorczymi.
(10) Postępowania upadłościowe nie wymagają koniecznie
interwencji organu sądowego, toteż wyrażenie „sąd”
w niniejszym rozporządzeniu powinno być rozumiane
szeroko i obejmować każdą osobę lub organ uprawniony
przez prawo krajowe do wszczęcia postępowania upadłościowego.
Dla zastosowania do niego niniejszego rozporządzenia
postępowanie (obejmujące działania prawne
i formalności określone prawem) musi nie tylko odpowiadać
postanowieniom niniejszego rozporządzenia, ale również
być oficjalnie uznawane i prawnie skuteczne w Państwie
Członkowskim, w którym zostało wszczęte, przy
czym musi ono być postępowaniem zbiorowym zakładającym
całkowite lub częściowe zajęcie majątku dłużnika
i powołanie zarządcy.
(11) Niniejsze rozporządzenie uznaje fakt, że wskutek istotnych
różnic w prawie materialnym nie byłoby praktyczne wprowadzenie
jednolitego i uniwersalnego postępowania upadłościowego,
które znalazłoby zastosowanie na obszarze
całej Wspólnoty. Stosowanie bez wyjątku prawa Państwa
wszczęcia postępowania prowadziłoby wobec powyższego
często do trudności. Dotyczy to przykładowo bardzo
zróżnicowanych na obszarze Wspólnoty przepisów o
zabezpieczeniach wierzytelności. Również przywileje
przysługujące w postępowaniu niektórym wierzycielom
ukształtowane są w niektórych przypadkach w całkowicie
różny sposób. Niniejsze rozporządzenie powinno
uwzględnić to na dwa różne sposoby. Z jednej strony,
powinno ono przewidywać szczególne regulacje dotyczące
prawa właściwego dla praw i stosunków prawnych o
szczególnym znaczeniu (np. praw rzeczowych oraz umów
o pracę). Z drugiej strony, obok głównego postępowania
upadłościowego powinny być dopuszczalne także krajowe
postępowania obejmujące jedynie majątek znajdujący się
w Państwie ich wszczęcia.
(12) Niniejsze rozporządzenie pozwala na wszczęcie głównego
postępowania upadłościowego w Państwie Członkowskim,
w którym dłużnik posiada główny ośrodek swojej podstawowej
działalności. Postępowanie to ma zakres uniwersalny,
jego celem jest objęcie całego majątku dłużnika. W celu
ochrony różnych interesów rozporządzenie pozwala na
wszczęcie równolegle z postępowaniem głównym wtórnych
postępowań upadłościowych. Wtórne postępowanie
może zostać wszczęte w Państwie Członkowskim,
w którym dłużnik ma swój oddział. Skutki wtórnego
postępowania ograniczone są tylko do majątku dłużnika
znajdującego się w tym Państwie. Bezwzględnie obowiązujące
przepisy dotyczące koordynacji z postępowaniem
głównym gwarantują niezbędną jednolitość postępowania
w ramach Wspólnoty.
(13) Główny ośrodek podstawowej działalności powinien
oznaczać miejsce, w którym dłużnik zazwyczaj zarządza
swoją działalnością i jako takie jest rozpoznawalne przez
osoby trzecie.
(14) Niniejsze rozporządzenie stosuje się tylko do postępowań,
w których główny ośrodek podstawowej działalności dłużnika
znajduje się na obszarze Wspólnoty.
(15) Zasady jurysdykcji zawarte w niniejszym rozporządzeniu
ustanawiają tylko jurysdykcję, co oznacza, że określają one
Państwo Członkowskie, którego sądy mogą wszcząć postępowanie
upadłościowe. Właściwość miejscowa w tym Państwie
Członkowskim musi zostać określona zgodnie z jego
prawem wewnętrznym.
(16) Sąd właściwy dla wszczęcia głównego postępowania upadłościowego
powinien być uprawniony od chwili złożenia
wniosku o wszczęcie postępowania do zastosowania środków
tymczasowych oraz zabezpieczających. Środki zabezpieczające,
zarówno przed rozpoczęciem, jak i po rozpoczęciu
postępowania upadłościowego, są bardzo ważne
dla zapewnienia jego skuteczności. W związku z tym
niniejsze rozporządzenie powinno przewidywać różne
możliwości. Z jednej strony, sąd właściwy dla głównego
postępowania upadłościowego powinien móc zastosować
tymczasowe środki zabezpieczające także w stosunku do
przedmiotów majątkowych znajdujących się na terytorium
innych Państw Członkowskich. Z drugiej strony, zarządca
tymczasowy ustanowiony przed wszczęciem głównego
postępowania upadłościowego powinien móc wystąpić
w Państwach Członkowskich, w których znajduje się
oddział dłużnika, o zastosowanie środków zabezpieczających
przewidzianych przez prawo tych Państw.
(17) Przed wszczęciem głównego postępowania upadłościowego
prawo do złożenia wniosku o wszczęcie postępowania
upadłościowego w Państwie Członkowskim, w którym
dłużnik ma oddział, powinno być ograniczone do miejscowych
wierzycieli oraz wierzycieli miejscowego oddziału,
względnie do przypadków, w których prawo Państwa
Członkowskiego, w którym dłużnik posiada główny ośrodek
swojej podstawowej działalności, nie dopuszcza wszczęcia
głównego postępowania upadłościowego. Powodem
tego zawężenia jest potrzeba ograniczenia do
niezbędnego minimum przypadków składania wniosków
o wszczęcie postępowania ubocznego przed wszczęciem
głównego postępowania upadłościowego. W przypadku
wszczęcia głównego postępowania upadłościowego postępowanie
uboczne staje się postępowaniem wtórnym.
(18) Po wszczęciu głównego postępowania upadłościowego
niniejsze rozporządzenie nie ogranicza prawa do złożenia
wniosku o wszczęcie postępowania upadłościowego
w Państwie Członkowskim, w którym dłużnik ma oddział.
Zarządca w postępowaniu głównym lub każda inna osoba
uprawniona przez prawo wewnętrzne odpowiedniego
Państwa Członkowskiego może wnosić o wszczęcie postępowania
wtórnego.
(19) Oprócz ochrony miejscowych interesów, wtórne postępowanie
upadłościowe może służyć także innym celom.
Sytuacja taka może zaistnieć wtedy, gdy majątek dłużnika
jest zbyt złożony, aby zarządzać nim w całości, albo gdy
różnice w właściwych systemach prawnych są tak duże, że
mogą się pojawić trudności związane z rozszerzeniem
skutków wynikających z prawa Państwa wszczęcia postępowania
na inne Państwa, w których znajduje się majątek.
Z tego powodu zarządca w postępowaniu głównym może
złożyć wniosek o wszczęcie postępowania wtórnego, jeżeli
wymaga tego skuteczne zarządzanie masą.
(20) Główne i wtórne postępowanie upadłościowe mogą jednakże
przyczynić się efektywnej likwidacji masy tylko
wówczas, jeżeli prowadzone równolegle postępowania
będą ze sobą skoordynowane. Zasadniczą przesłanką jest
tutaj ścisła współpraca poszczególnych zarządców,
w szczególności poprzez wystarczającą wymianę informacji.
W celu zapewnienia dominującej roli głównego postępowania
upadłościowego, zarządca w takim postępowaniu
powinien posiadać szereg możliwości wpływu na toczące
się w tym samym czasie wtórne postępowanie upadłościowe.
Przykładowo, powinien on móc zaproponować
plan naprawczy lub układ, jak i wystąpić o wstrzymanie
likwidacji masy we wtórnym postępowaniu upadłościowym.
(21) Każdy wierzyciel mający miejsce zamieszkania, miejsce
zwykłego pobytu albo siedzibę na obszarze Wspólnoty
powinien być uprawniony do zgłoszenia swojej wierzytelności
w każdym z toczących się na obszarze Wspólnoty
postępowań upadłościowych dotyczących majątku dłużnika.
Powinno to również dotyczyć organów podatkowych
oraz instytucji ubezpieczenia społecznego. Jednakże
w celu zapewnienia równego traktowania wierzycieli
podział funduszów masy musi być skoordynowany. Każdy
wierzyciel powinien wprawdzie móc zatrzymać to, co
otrzymał w toku postępowania upadłościowego, powinien
jednakże być uprawniony do uczestnictwa w podziale
masy w innym postępowaniu tylko wówczas, jeżeli wierzyciele
tej samej kategorii uzyskali zaspokojenie swoich
wierzytelności w takiej samej części.
(22) Niniejsze rozporządzenie powinno przewidywać bezpośrednie
uznanie orzeczeń dotyczących wszczęcia, prowadzenia
oraz ukończenia postępowań upadłościowych
wchodzących w jego zakres zastosowania oraz orzeczeń
wydanych w bezpośrednim związku z takimi postępowaniami
upadłościowymi. Automatyczne uznanie powinno
zatem oznaczać, że skutki wynikające z postępowania na
podstawie prawa Państwa wszczęcia postępowania
rozciągają się na wszystkie inne Państwa Członkowskie.
Uznawanie orzeczeń wydanych przez sądy Państw Członkowskich
powinno się opierać na zasadzie wzajemnego
zaufania; w tym celu przyczyny odmowy uznania powinny
być ograniczone do niezbędnego minimum. Według tej
zasady powinien również być rozwiązany każdy spór
w sytuacji, w której sądy dwóch Państw Członkowskich
jednocześnie uważają się za właściwe do wszczęcia głównego
postępowania upadłościowego. Orzeczenie sądu,
który jako pierwszy wszczął postępowanie powinno
zostać uznane w pozostałych Państwach Członkowskich,
bez możliwości badania orzeczenia sądu przez te Państwa
Członkowskie.
(23) W zakresie swojej regulacji niniejsze rozporządzenie
powinno określić jednolite normy kolizyjne zastępujące -
w zakresie ich stosowania - wewnętrzne przepisy prawa
prywatnego międzynarodowego. O ile nie postanowiono
inaczej, zastosowanie powinno znaleźć prawo Państwa
wszczęcia postępowania (lex concursus). Powyższa norma
kolizyjna powinna dotyczyć zarówno głównego postępowania
upadłościowego, jak i postępowań miejscowych; Lex
concursus określa wszystkie procesowe i materialne skutki
postępowania upadłościowego w odniesieniu do dotkniętych
nimi osób oraz stosunków prawnych; określa wszystkie
przesłanki wszczęcia, prowadzenia oraz ukończenia
postępowania upadłościowego.
(24) Automatyczne uznanie postępowania upadłościowego, do
którego co do zasady stosuje się prawo Państwa wszczęcia
może kolidować z przepisami innych Państw Członkowskich
o dokonywaniu czynności prawnych. W celu
ochrony zaufania oraz pewności obrotu w Państwach
Członkowskich innych niż Państwo wszczęcia postępowania
należy przewidzieć szereg wyjątków od ogólnej zasady.
(25) Szczególna potrzeba wprowadzenia regulacji odstępującej
od stosowania prawa Państwa wszczęcia postępowania istnieje
w przypadku praw rzeczowych, jako że mają one
szczególne znaczenie dla udzielania kredytu. Ustanowienie,
skuteczność i zakres takiego prawa rzeczowego
powinny być zatem z reguły określane zgodnie z prawem
miejsca położenia i nie powinny zostać naruszone przez
wszczęcie postępowania upadłościowego. Uprawniony z
tytułu prawa rzeczowego powinien w dalszym ciągu móc
dochodzić swojego prawa wyłączenia z masy lub odrębnego
zaspokojenia z przedmiotu zabezpieczenia. W przypadku
gdy na składnikach majątkowych znajdujących się
w Państwie Członkowskim istnieją prawa rzeczowe przewidziane
prawem miejsca ich położenia, główne postępowanie
upadłościowe prowadzone jest jednak w innym Państwie
Członkowskim, zarządca w postępowaniu głównym
powinien być uprawniony do zgłoszenia wniosku o wszczęcie
postępowania wtórnego w Państwie, w którym istnieją
prawa rzeczowe, o ile dłużnik ma tam oddział. Jeżeli
wtórne postępowanie upadłościowe nie zostanie wszczęte,
nadwyżka ze zbycia składnika majątkowego obciążonego
prawem rzeczowym musi zostać przekazana zarządcy
w postępowaniu głównym.
(26) Jeżeli zgodnie z prawem Państwa wszczęcia nie jest
dopuszczalne potrącenie wierzytelności, wierzyciel powinien
mimo to być uprawniony do potrącenia, jeżeli jest
ono możliwe zgodnie z prawem właściwym dla wierzytelności
niewypłacalnego dłużnika. W ten sposób potrącenie
otrzyma pewnego rodzaju funkcję gwarancyjną opierającą
się na przepisach prawnych, z których zastosowaniem
odpowiedni wierzyciel mógł się liczyć w momencie
powstania wierzytelności.
(27) Potrzeba szczególnej ochrony zachodzi również w przypadku
systemów płatności oraz rynków finansowych.
Dotyczy to przykładowo występujących w takich systemach
umów o kompensowanie oraz klauzul nettingu, jak
również zbywania papierów wartościowych oraz zabezpieczeń
ustanawianych dla takich operacji, w szczególności
zgodnie z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego
i Rady 98/26/WE z dnia 19 maja 1998 r. o ostateczności
rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku
papierów wartościowych (1). Operacje takie
powinny dlatego podlegać wyłącznie prawu, które stosuje
się do danego systemu lub rynku. Celem tego przepisu jest
zapobieżenie w przypadku niewypłacalności jednej ze
stron operacji możliwości zmiany mechanizmów płatności
i rozliczania operacji przewidzianych w systemach płatności
i rozrachunku lub na regulowanych rynkach finansowych
Państw Członkowskich. Dyrektywa 98/26/WE
zawiera przepisy szczególne, które powinny mieć pierwszeństwo
przed ogólnymi zasadami zawartymi w niniejszym
rozporządzeniu.
(28) W celu ochrony pracowników oraz stosunków pracy,
skutki postępowania upadłościowego na utrzymanie lub
zakończenie stosunków pracy, jak i na prawa i obowiązki
wszystkich stron takiego stosunku pracy, muszą być określone
przez prawo właściwe dla umowy zgodnie z ogólnymi
normami kolizyjnymi. Wszelkie pozostałe kwestie
dotyczące prawa upadłościowego - przykładowo, czy wierzytelności
pracowników są chronione przez ich uprzywilejowanie
oraz zakres takiego uprzywilejowania - są określane
przez prawo Państwa wszczęcia.
(29) W interesie ochrony obrotu na wniosek zarządcy istotna
treść orzeczenia o wszczęciu postępowania powinna
zostać ogłoszona w innych Państwach Członkowskich.
Jeżeli w danym Państwie Członkowskim istnieje oddział
dłużnika, można przewidzieć obowiązkowe ogłoszenie. W
żadnym z powyższych przypadków jednakże ogłoszenie
nie powinno być warunkiem wstępnym dla uznania zagranicznego
postępowania.
(30) Może zaistnieć sytuacja, że niektóre zainteresowane osoby
rzeczywiście nie wiedzą o wszczęciu postępowania i w
dobrej wierze działają w sposób sprzeczny z nową sytuacją.
W celu ochrony takich osób, które nie wiedząc o wszczęciu
zagranicznego postępowania dokonują zapłaty do
rąk dłużnika, chociaż powinni oni byli dokonać zapłaty do
rąk zagranicznego zarządcy, powinno zostać przewidziane,
że takie świadczenie lub zapłata zwalniają ze zobowiązania.
(31) Niniejsze rozporządzenie powinno zawierać załączniki
dotyczące organizacji postępowań upadłościowych. Ponieważ
załączniki te dotyczą wyłącznie prawa wewnętrznego
Państw Członkowskich, istnieją szczególne i uzasadnione
powody dla zastrzeżenia sobie przez Radę prawa do wprowadzania
zmian do tych załączników w celu uwzględnienia
jakichkolwiek zmian prawa wewnętrznego Państw
Członkowskich.
(32) Zgodnie z art. 3 Protokołu o stanowisku Zjednoczonego
Królestwa oraz Irlandii, załączonego do Traktatu o Unii
Europejskiej oraz Traktatu ustanawiającego Wspólnotę
Europejską, Zjednoczone Królestwo oraz Irlandia notyfikowały
swój zamiar udziału w przyjęciu i stosowaniu
niniejszego rozporządzenia.
(33) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu o stanowisku Danii, załączonego
do Traktatu o Unii Europejskiej oraz Traktatu
ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Dania nie uczestniczy
w przyjęciu niniejszego rozporządzenia, dlatego też
niniejsze rozporządzenie nie jest dla niej wiążące i nie ma
wobec niej zastosowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
ROZDZIAŁ I. PRZEPISY OGÓLNE
a) „postępowania upadłościowe” oznaczają postępowania zbiorowe określone w art. 1 zakres zastosowania, ust. 1. Wykaz tych postępowań znajduje się w załączniku A;
b) „zarządca” oznacza każdą osobę lub organ, którego zadaniem jest zarządzanie masą lub jej likwidacja lub nadzorowanie działalności gospodarczej dłużnika. Wykaz tych osób lub organów znajduje się w załączniku C;
c) „postępowanie likwidacyjne” oznacza postępowanie upadłościowe w rozumieniu lit. a), które obejmuje likwidację majątku dłużnika, także w przypadku gdy postępowanie ukończone zostaje w drodze układu lub w inny sposób usuwający niewypłacalność dłużnika albo z powodu braku wystarczającej masy. Wykaz tych postępowań znajduje się w załączniku B;
d) „sąd” oznacza organ sądowy lub każdy inny właściwy organ Państwa Członkowskiego uprawniony do wszczęcia postępowania upadłościowego lub do wydawania orzeczeń w toku tego postępowania;
e) „orzeczenie”, o ile chodzi o wszczęcie postępowania upadłościowego ub powołanie zarządcy, oznacza orzeczenie każdego sądu właściwego do wszczęcia takiego postępowania lub powołania zarządcy;
f) „chwila wszczęcia postępowania” oznacza chwilę, z którą orzeczenie o wszczęciu postępowania staje się skuteczne, niezależnie od tego, czy orzeczenie jest ostateczne;
g) „Państwo Członkowskie, w którym znajduje się przedmiot majątkowy” oznacza:
— w przypadku przedmiotów materialnych Państwo Członkowskie, na którego terytorium przedmiot się znajduje,
— w przypadku przedmiotów oraz praw, których własność ub tytuł prawny wpisywany jest do publicznego rejestru Państwo Członkowskie, którego kompetencjom podlega prowadzenie tego rejestru,
— w przypadku wierzytelności Państwo Członkowskie, na którego terytorium osoba trzecia zobowiązana do świadczenia,ma główny ośrodek swojej podstawowej działalności w rozumieniu art. 3 jurysdykcja, ust. 1;
h) „oddział” oznacza każde miejsce wykonywania działalności,w którym dłużnik wykonuje działalność gospodarczą nie mającą charakteru tymczasowego, przy wykorzystaniu zasobów ludzkich i majątkowych.
a) jeżeli wszczęcie postępowania upadłościowego zgodnie z ust. 1 jest niemożliwe ze względu na wymagania przewidziane w prawie Państwa Członkowskiego, na którego terytorium znajduje się główny ośrodek podstawowej działalności dłużnika;
b) w razie złożenia wniosku o wszczęcie postępowania ubocznego przez wierzyciela posiadającego miejsce zamieszkania, miejsce zwykłego pobytu lub siedzibę w Państwie Członkowskim, na terytorium którego znajduje się odpowiedni oddział dłużnika lub którego wierzytelność powstała w związku z działalnością tego oddziału.
wszczęcia postępowania upadłościowego, sposób jego prowadzenia i ukończenia. W szczególności określa ono:
a) dłużników, w stosunku do których może być prowadzone postępowanie upadłościowe;
b) mienie wchodzące w skład masy oraz sposób postępowania z mieniem nabytym przez dłużnika po wszczęciu postępowania;
c) uprawnienia dłużnika i zarządcy;
d) przesłanki skuteczności potrącenia;e) skutki postępowania upadłościowego co do niewykonanych umów dłużnika;
f) skutki wszczęcia postępowania upadłościowego na środki dochodzenia praw przez poszczególnych wierzycieli; z wyłączeniem toczących się postępowań;
g) jakie wierzytelności mogą być zgłoszone w postępowaniu upadłościowym oraz sposób postępowania z wierzytelnościami powstałymi po wszczęciu postępowania;
h) zasady zgłoszenia, sprawdzenia i ustalenia wierzytelności;
i) podział środków uzyskanych z likwidacji majątku, kolejność zaspokojenia wierzytelności oraz prawa wierzycieli, którzy po wszczęciu postępowania upadłościowego zostali częściowo zaspokojeni na podstawie prawa rzeczowego lub wskutek potrącenia;
j) przesłanki oraz skutki ukończenia postępowania upadłościowego,w szczególności w drodze układu;
k) prawa wierzycieli po ukończeniu postępowania upadłościowego;
l) kto ponosi koszty postępowania upadłościowego łącznie z poniesionymi wydatkami;
m) zasady dotyczące nieważności, zaskarżania lub względnej bezskuteczności czynności prawnych dokonanych z pokrzywdzeniem ogółu wierzycieli.
a) uprawnienie do zbycia przedmiotu lub przeznaczenia go do zbycia i zaspokojenia się z uzyskanych środków lub pożytków tego przedmiotu, w szczególności z tytułu zastawu lub hipoteki;
b) wyłączne prawo ściągnięcia wierzytelności, w szczególności z tytułu zastawu na wierzytelności lub przelewu tej wierzytelności w celu zabezpieczenia roszczenia;
c) prawo żądania wydania przedmiotu od każdego, kto wbrew woli uprawnionego posiada go lub użytkuje;
d) prawo rzeczowe do pobierania pożytków przedmiotu.
— czynność ta podlega prawu innego Państwa Członkowskiego niż Państwa wszczęcia postępowania, i
— w takim przypadku ta czynność prawna w żaden sposób nie podlega zaskarżeniu na podstawie tego prawa.
— nieruchomością,
— statkiem wodnym lub powietrznym, podlegającym wpisowi do publicznego rejestru lub
— papierami wartościowymi, dla których istnienia wymagany jest wpis do rejestru określonego przepisami prawa,skuteczność tej czynności prawnej podlega prawu Państwa, na terytorium którego znajduje się nieruchomość lub którego kompetencjom podlega prowadzenie tego rejestru.
ROZDZIAŁ II. UZNANIE POSTĘPOWAŃ UPADŁOŚCIOWYCH
Zasadę tę stosuje się również w przypadku, gdy w stosunku do dłużnika ze względu na jego właściwości w innych Państwach Członkowskich nie może zostać wszczęte postępowanie upadłościowe.
ROZDZIAŁ III. WTÓRNE POSTĘPOWANIE UPADŁOŚCIOWE
a) zarządca w postępowaniu głównym;
b) każda inna osoba lub organ uprawniony do zgłoszenia wniosku zgodnie z prawem Państwa Członkowskiego, na którego terytorium wnosi się o wszczęcie wtórnego postępowania upadłościowego.
— na wniosek zarządcy w postępowaniu głównym,
— z urzędu, na wniosek wierzyciela lub na wniosek zarządcy w postępowaniu wtórnym, jeżeli okaże się, że środek ten nie jest już uzasadniony, w szczególności interesem wierzycieli z postępowania głównego lub wtórnego.
Ukończenie wtórnego postępowania upadłościowego w sposób określony w akapicie 1 może zostać zatwierdzone jedynie w przypadku wyrażenia zgody przez zarządcę w postępowaniu głównym,albo, w braku jego zgody, jeżeli z powodu zaproponowanego sposobu ukończenia nie doznają uszczerbku finansowe interesy wierzycieli z postępowania głównego.
ROZDZIAŁ IV. ZAWIADOMIENIE WIERZYCIELI I ZGŁASZANIE ICH WIERZYTELNOŚCI
ROZDZIAŁ V. PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
a) podpisaną dnia 8 lipca 1899 r. w Paryżu belgijsko-francuską Konwencję o właściwości sądów, uznawaniu i wykonywaniu orzeczeń sądowych, orzeczeń sądów polubownych i publicznych dokumentów;
b) podpisaną dnia 16 lipca 1969 r. w Brukseli belgijsko-austriacką Konwencję o upadłości, układzie i odroczeniu płatności(wraz z Protokołem dodatkowym z dnia 13 czerwca1973 r.);
c) podpisaną dnia 28 marca 1925 r. w Brukseli belgijsko-holenderską Konwencję o właściwości sądów, upadłości oraz uznawaniu i wykonywaniu orzeczeń sądowych, wyroków sądów polubownych i publicznych dokumentów;
d) podpisany dnia 25 maja 1979 r. w Wiedniu niemiecko-austriacki Traktat w zakresie prawa upadłościowego i układowego;
e) podpisaną dnia 27 lutego 1979 r. w Wiedniu francusko-austriacką Konwencję o właściwości sądów, uznawaniu i wykonywaniu orzeczeń sądowych w zakresie prawa upadłościowego;
f) podpisaną dnia 3 czerwca 1930 r. w Rzymie francusko-włoską Konwencję o wykonywaniu wyroków sądowych w sprawach cywilnych i handlowych;g) podpisaną dnia 12 lipca 1977 r. w Rzymie włosko-austriacką Konwencję o upadłości i układzie;
h) podpisaną dnia 30 sierpnia 1962 r. w Hadze niemiecko-holenderską Konwencję o wzajemnym uznawaniu i wykonywaniu orzeczeń sądowych oraz innych tytułów egzekucyjnych w sprawach cywilnych i handlowych;
i) podpisaną dnia 2 maja 1934 r. w Brukseli brytyjsko-belgijską Konwencję o wzajemnym wykonywaniu orzeczeń sądowych w sprawach cywilnych i handlowych wraz z Protokołem;
j) Konwencję o upadłości zawartą dnia 7 listopada 1933 r.w Kopenhadze pomiędzy Danią, Finlandią, Norwegią, Szwecją i Islandią;
k) zawartą dnia 5 czerwca 1990 r. w Istambule Europejską Konwencję w sprawie niektórych międzynarodowych aspektów upadłości.
a) w każdym Państwie Członkowskim w zakresie, w jakim jest ono sprzeczne z zobowiązaniami w sprawach dotyczących upadłości wynikającymi z innych umów, które Państwo to zawarło przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia z jednym lub z kilkoma państwami trzecimi,
b) w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej,w zakresie, w jakim jest ono sprzeczne z zobowiązaniami w sprawach dotyczących upadłości i likwidacji upadłych przedsiębiorstw wynikającymi z jakichkolwiek porozumień zawartych w ramach Brytyjskiej Wspólnoty Narodów (Commonwealth), wiążących w chwili wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
