1)
długość przejazdu kolejowo-drogowego – odcinek drogi ograniczony z dwóch stron rogatkami, a w przypadku ich braku – odcinek drogi, którego punkty krańcowe są wyznaczone odległością 4 m od każdej ze skrajnych szyn;
2)
dojazd do przejazdu kolejowo-drogowego – odcinek drogi o długości 30 m mierzony po osi drogi z każdej strony przejazdu kolejowo-drogowego od punktów krańcowych;
3)
droga – drogę publiczną w rozumieniu art. 1 pojęcie drogi publicznej ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 889);
4)
droga leśna – drogę leśną w rozumieniu art. 6 katalog pojęć ustawowych ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2025 r. poz. 567);
5)
droga wewnętrzna – drogę wewnętrzną w rozumieniu art. 8 drogi wewnętrzne ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych;
6)
droga o znaczeniu obronnym – drogę o znaczeniu obronnym w rozumieniu art. 4 katalog pojęć ustawowych pkt 11b ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych;
7)
iloczyn ruchu – iloczyn liczby przejeżdżających pojazdów drogowych i pojazdów kolejowych oraz wykonanych manewrów przez przejazd kolejowo-drogowy w ciągu doby;
8)
półsamoczynny system przejazdowy – system przejazdowy, w którym urządzenia zabezpieczenia ruchu na przejeździe kolejowo-drogowym są sterowane ręcznie przez pracownika obsługującego przejazd kolejowo-drogowy;
9)
przejazd kolejowo-drogowy – skrzyżowanie linii kolejowej lub bocznicy kolejowej z drogą w jednym poziomie, inne niż przejście, w tym przejazd kolejowy, o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1251 oraz z 2025 r. poz. 820 i 1006);
10)
przejazd kolejowo-drogowy obsługiwany z odległości – przejazd kolejowo-drogowy, w przypadku którego miejsce obsługi jest oddalone od osi przejazdu kolejowo-drogowego o co najmniej 60 m, mierząc wzdłuż osi toru, lub na którym nie jest zachowana widoczność przejazdu kolejowo-drogowego z miejsca obsługi;
11)
przejście – skrzyżowanie w jednym poziomie przeznaczone wyłącznie do ruchu pieszych; przejścia nie stanowi ciąg komunikacyjny w obrębie stacji kolejowej albo przystanku osobowego umożliwiający podróżnym dojście do peronu, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 7 przepisy techniczno-budowlane ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, dotyczących warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie;
12)
rogatka – zespół urządzeń złożony z napędu rogatkowego i drąga rogatkowego zamykający ruch drogowy oraz ruch pieszych na przejeździe kolejowo-drogowym lub przejściu;
13)
samoczynny system przejazdowy – system przejazdowy, w którym urządzenia zabezpieczenia ruchu na przejeździe kolejowo-drogowym są sterowane samoczynnie przez jadący pojazd kolejowy lub inny system sterowania ruchem kolejowym;
14)
skrzyżowanie wielopoziomowe – skrzyżowanie, na którym droga przechodzi nad linią kolejową lub bocznicą kolejową albo pod linią kolejową lub bocznicą kolejową;
15)
sygnalizator drogowy – zestaw urządzeń optyczno-elektrycznych lub optyczno-elektronicznych (komór sygnałowych) służących do nadawania sygnałów przeznaczonych dla uczestników ruchu, które mają kształt i znaczenie zgodne z przepisami dotyczącymi znaków i sygnałów drogowych w ruchu drogowym oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, warunków, jakim powinny odpowiadać znaki i sygnalizatory drogowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, i podstawowych warunków ich sytuowania w pasie drogowym;
16)
system przejazdowy – system zainstalowany na przejeździe kolejowo-drogowym zapewniający sterowanie i kontrolę sprawności urządzeń zabezpieczenia ruchu wchodzących w skład tego systemu;
17)
szerokość przejazdu kolejowo-drogowego – szerokość drogi na przejeździe kolejowo-drogowym mierzona między skrajnymi częściami drogi przeznaczonymi do ruchu pojazdów oraz pieszych;
18)
tarcza ostrzegawcza przejazdowa – tarczę ostrzegawczą przejazdową, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 17 obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa transportu kolejowego ust. 7 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 697 i 731), dotyczących ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji;
19)
zarządca kolei – zarządcę infrastruktury lub użytkownika bocznicy kolejowej w rozumieniu odpowiednio art. 4 objaśnienie pojęć pkt 7 i 10a ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.