1) 
sposób funkcjonowania inspekcji państwa portu,
2) 
tryb przeprowadzania inspekcji przez inspektora inspekcji państwa portu,
3) 
zakres i sposób przeprowadzania poszczególnych rodzajów inspekcji,
4) 
listę dokumentów podlegających inspekcji,
5) 
czynniki nadrzędne i nieprzewidziane okoliczności uzasadniające przeprowadzenie inspekcji dodatkowej,
6) 
sposób kwalifikowania statków do inspekcji,
7) 
okoliczności przeprowadzania inspekcji bardziej szczegółowej,
8) 
szczegółowe kryteria uzasadniające zatrzymanie statku i wstrzymanie operacji,
9) 
szczegółowe kwalifikacje wymagane od inspektora inspekcji państwa portu,
10) 
wzór dokumentu identyfikacyjnego inspektora inspekcji państwa portu,
11) 
sposób przekazywania informacji, o których mowa w art. 60 informacje przekazywane Komisji Europejskiej,
12) 
wzory decyzji, o których mowa w art. 43 zatrzymanie statku przez organ inspekcyjny ust. 1 i 6, art. 45 zwolnienie statku z zatrzymania i cofnięcie wstrzymania operacji ust. 1, art. 48 zakaz wejścia statku do portu ust. 1, art. 49 ponowna inspekcja statku ust. 9, art. 50 przesłanki zakazu wejścia statku do portu ust. 1 i 6 oraz art. 54 zakaz wejścia do portu statku o obcej przynależności ust. 1
- kierując się koniecznością realizacji zadań organów inspekcyjnych określonych w ustawie, Memorandum Paryskim oraz w przepisach Unii Europejskiej dotyczących inspekcji państwa portu, a także potrzebą podniesienia poziomu bezpieczeństwa morskiego, ochrony środowiska morskiego oraz warunków życia i pracy na statkach morskich.
- kierując się koniecznością realizacji zadań organów inspekcyjnych określonych w ustawie, Memorandum Paryskim oraz w przepisach Unii Europejskiej dotyczących inspekcji państwa portu, a także potrzebą podniesienia poziomu bezpieczeństwa morskiego, ochrony środowiska morskiego oraz warunków życia i pracy na statkach morskich.
 
                    